koekwous Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Hallo, Ik heb boerenkool in mijn bakken staan, leek me leuk om eens te proberen in de zomer. Ze moeten wat kleiner zijn dan normaal want mijn bakken zitten al overvol, ik doe het voor de lol niet zozeer de opbrengst dus mij is het prima. Nou zijn mijn bladeren blijkbaar niet zo gekruld als op boerenkool foto's van kwekers. 1) Komt dat door invloed van een hetere zomerperiode irt de herfst/winter? Of het hoort zo in de groeicyclus van boerenkool en krult die later nog op? Ik weet het niet. 2) Kan ik de onderste bladeren aan mijn boerenkool al oogsten of ben ik te vroeg? Het is een vrij praktische vraag, maar google geeft me niet het antwoord.3) Hopelijk heb ik voor 4 porties boerenkool aan de onderste bladeren van deze drie planten al genoeg? En dan gooi ik het in de vriezer om er zeker van te zijn dat zetmeel indien aanwezig goed wordt omgezet in suikers. 30x30 tegels voor schaal: Bedankt als iemand reageert! Koekwous Quote
Bit Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 De meer gekroesde bladeren komen later, hoe later, hoe meer gekroesd. Overigens ook wel wat afhankelijk van het soortje wat je gezaaid/ gezet hebt.Boerenkool is een eetbare plant, kun je dus oogsten wanneer jij dat wil. Pluk je blad van de plant heeft dat wel invloed op de groei van de plant natuurlijk, de plant leeft van de aanwezige bladeren. Of het al lekker is/ of je het nu al lekker vindt, moet je uitproberen denk ik ? Ligt er ook aan wat je er mee doet kwa klaarmaken. Quote
koekwous Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Geplaatst: 7 juni 2017 Allereerst bedankt voor je bericht. Dit zijn de boerenkoolzaadjes: https://www.zadenkopenonline.nl/tuinzaden-bestellen-groenten/boerenkool/boerenkool-halfhoge-groen-gekrulde.html Halfhoog betekend volgens mij +/- de hoogte die ik nu langzaam benader, dan moet ik alleen nog wachten op iets meer krullen. De boerenkool op dat plaatje heeft immers een afrokapsel, die van mij is nog niet zo ver. Verders wilde ik er graag boerenkoolstamp mee maken. Ook lekker in de zomer hoor, met wat appelmoes, worsten en sju. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 En dan gooi ik het in de vriezer om er zeker van te zijn dat zetmeel indien aanwezig goed wordt omgezet in suikers.Vriezen werkt alleen als de celstofwisseling nog werkt, dus in de vriezer gooien na oogsten (dan zijn ze "dood") heeft geen enkel effect (behalve dat het eetbaar blijft natuurlijk) Quote
koekwous Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Geplaatst: 7 juni 2017 Klinkt logisch inderdaad, maar volgens de onderstaande link gebeuren er nog wel wat processen in de vriezer. Volgens telers op youtube hebben veel rassen tegenwoordig al suiker aanwezig, die hebben geen koude meer nodig om goed te smaken. Maargoed, ik doe ze op hoop van goede zegen maar in de vriezer na het oogsten. Dan hoop ik dat als ik toch een zetmeelras heb, de zetmeelprocessen in de bladeren voldoende doorgaan in de eerste paar uur net na de oogst voor een goed bord boerenkoolstamp. Ik kan ook altijd nog de gehele plant in een plasticzak stoppen en dan in de vriezer zetten voor een nachtje. http://www.moestuintips.nl/groenten/koolsoorten/boerenkool/boerenkool.php Quote
Erny Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 TJa, geen idee waarom je deze iele planten nu al wilt oogsten, beginnen zich net te ontwikkelen. Maar dat is jouw keuze.En op je zakje staat toch ook duidelijk: Oogst: herfst -> winter. En de zomer moet nog beginnen... Vergeet ook niet dat boerenkool bij het koken behoorlijk slinkt en je er best wel wat van nodig hebt voor een goed maaltje. Lekker omslachtig om een hele (jonge) boerenkoolplant in de vriezer te stallen om in deze tijd van het jaar boerenkool te kunnen eten... Ieder z'n lol zal ik maar denken... Quote
Ann123 Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Je schrijft dat hij nu ongeveer aan zijn uiteindelijke hoogte zal zitten. Nee hoor, hij is net aan zijn groei begonnen. Zoals Erny hierboven al zei, laat maar groeien en oogst binnen enkele maanden. Je kan er wel af en toe een blaadje afplukken maar dit is nog maar een babyplant. Quote
koekwous Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Geplaatst: 7 juni 2017 Jullie weten het beter dan ik, daarom kwam ik ook hier. Ik laat ze alle drie gewoon staan, zo simpel is het! Bedankt voor de adviezen. En vergeet niet dat het geen echte moestuin is, gewoon een bak met teveel soorten zaadjes erin! Ik wilde een beetje uitproberen en wat experimenteren, dus. Dan wacht ik gewoon nog wat maandjes. Quote
Erny Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 En genoeg bemesten onderwijl ze groeien en dan kun je van de winter flink oogsten en eten en het overschot in de vriezer mikken zodat je dan volgend jaar zomer eigen boerenkool kunt eten. Quote
koekwous Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Geplaatst: 7 juni 2017 Ik was ook van plan om merendeel van de plantenbak voor boerenkool, knoflook en sla te gebruiken rond die vorstperiode. Mijn door mezelf gefabriceerde plantenbakken is mijn eerste moestuin ervaring. Ik heb bewust alles een beetje dicht op elkaar gezet om zoveel mogelijk soorten zaadjes een beetje te testen. Zo leer je spelenderwijs een hoop (af) en heb ik volgend jaar een beter idee over wat ik wel en niet wil en in welke verhouding. Ik heb nu 3 m2 bak en omstreeks 5 grote potten: Kruiden = Basilicum + Dille+ Peterselie + Koriander + Bieslook + kaneelbasilicumKolen = Bloemkool, boerenkool & en die groene italiaanse bloemkoolDildo's = Komkommers + mais + obergines + koesjetters Tomaten + paprika's + wortels + goudsbluumkes + zonnebloemen + babyleafsla Je leert nog meer over insecten dan over landbouw als je een groentetuin heb. Ik moet iedere dag rupsen zoeken & slakken bestrijden! Overmorgen ga ik zelfgemaakte vampierenspray over de tuin sproeien tegen de beestjes (mengsel van knoflook en ui geweekt water i.c.m. zeep). Ik leer iedere dag, en je krijgt toch wel meer respect voor wat je eet iedere dag, dat bordje vreten maken kost een hoop moeite. Bedankt nog allemaal! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.