Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste mensen!

Ik heb een augurk plant welke als hij in de zon staat de bladeren helemaal slap laat hangen.

Nou vertelde iemand mij dat de grond te dicht kon zijn en hij dus moeite heeft met drinken. Nou was het toch tijd om hem over te potten en dat heb ik 3 dagen geleden gedaan. De grond was idd wat te nat en ingeklonken denk ik. Hij staat nu in een grotere pot, ik heb de kluit wat uitgeschud en losser gemaakt en hem in voorbemeste moestuin grond van Ranzijn gezet.

Maar nu 3 dagen later geen enkle verandering... de eerste dag had de plant duidelijk stress van het over potten maar daarna gedroeg hij zich zoals eerst. In de schaduw een mooie plant maar in de zon slap en de bladeren vouwen net niet dubbel zegmaar. Zowel op balkon als op de vensterbank zelfde verhaal...

Wie weet er wat hier aan de hand is??

Posted

Dat hadden mijn Courgettes ook, zelfs toen ze al in de volle grond gezet waren.

Maar dat kwam vanzelf weer goed.

Als het bij slap hangen (en 's avonds weer herstellen) blijft en er geen schade aan het blad ontstaat zou ik er niks aan doen.

Het wortelgestel moet blijkbaar nog wat verder ontwikkelen om in balans te komen met de verdamping.

Dat te dichte potgrond de oorzaak was vind ik een wat wazig verhaal, juist het verpotten en dan ook nog 'klooien' met de kluit geeft het wortelstelsel een tik, terwijl het al krap aan was

Ik weet niet of je moestuin grond als potgrond kunt gebruiken, geen ervaring mee.

Posted

Ik heb ook last van hetzelfde probleem. Heb nu plastic potten zonder bodem om de planten heen gezet. Hopelijk redden ze het daar wel weer mee.

• 3 weeks later...
Posted

2017062710142416031498581024.jpg149858113471314819538120611498581146.jpgInmiddels gaat het super goed met de planten alleen kunnen ze nogsteeds niet tegen de volle zon. Ik heb meerdere bloeiende vrouwelijke bloemen en alle mannen knip ik steeds weg.

Op de 2 foto's zie je de planten als ze in de volle zon gestaan hebben en hoe ze er vervolgens weer uit zien na een uur schaduw.

Posted

Is de pot niet te klein? In de zon heb je veel meer verdamping van het water en dus veel vlugger uitdroging. Een grote pot is volgens mij noodzakelijk en dan moet het mits afharden in volle zon ook gaan. Voor een goede oogst zul je ze toch in de zon moeten zetten.

Posted

Maar niet meteen de hele dag vol in de zon hè!

Beginnen op bewolkte dagen, zoals nu. Elke dag een beetje meer zon.

De plant moet langzaam wennen een de hitte.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Posted

Ze hebben maar een paar uur volle zon alleen in de ochtend. En kwa potgrootte ja deze zal wat te klein zijn maar ze groeien nogsteeds als een gek en staan vol in de bloei dus ik laat ze maar gewoon in deze pot denk ik.

Wel heb ik opeens een geel blad waarvan ik zou zeggen dat het een magnesium gebrek zou kunnen zijn. Alleen staan ze op voorbemeste moestuinpotgrond van ranzijn en heb ik vandeweek wat plagron grow aan het water toegevoegd dus ik twijfel tussen overbemesting of magnesium gebrek... 2017062910065883191498723978.jpg2017062910070615641498723991.jpg

Posted

Owja en dat zand is alleen de bovenste centimeter hoor :P als je bij ranzijn zakken potgrond koopt krijg je er gratis een varenrauwmug plaag bij. Ik had nog van alles in potten op de vensterbank staan maar omdat dat allemaal zaailingen van 2 a 3cm groot waren heb ik ze allemaal weg gedaan.

2 dagen nadat ik alles in die grond van ranzijn had gezet was er een varenrauwmug explosie echt niet normaal hoeveel. En dat metselzand kunnen ze niet doorheen graven en om de onderkant van de pot zit een plastic zak met hele kleine gaatjes voor de zuurstof voor de wortels.

De mugjes gaan er niet perse dood van maar ze kunnen zich niet meer verspreiden gelukkig. Ik zie ze wel steeds in de zak zitten maar die druk ik dood149872443663318656069247891498724459.jpg.