Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sint Jans-ui; dikste uitjes bewaren voor poten?


roeier

Aanbevolen berichten

Vandaag de Sint Jans-uitjes geoogst; ik was van plan dat 24 Juni te doen - Sint Jans, maar hier en daar was het loof al afgestorven, en het eerste trosje wat ik er uitspitte had al wat schimmel onderaan, dus eruit met de hele boel dan maar.

 

Nu ga ik ze eten, maarre... kan ik het beste de dikste overhouden om straks opnieuw te poten, of maakt dat niet zo veel uit? Ik heb zelf geen idee hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren één of twee bolletjes waarvan het loof al helemaal was afgestorven die bij de wortels wat wekig begonnen aan te voelen. Daar had ik dus even wat beter het oog op moeten houden om ze er wat eerder uit te halen. De andere 18 of zo waren prima. Ik denk dat ik ze een tikkeltje diep heb gezet in mijn onervarenheid, dat wel.

 

Als ik het antwoord op mijn vraag moet gokken ga ik toch maar de diksten overhouden en de kleinsten consumeren, met misschien het risico dat een dikke veel kleintjes levert en een kleine minder maar grotere bollen levert, het principe zoals dat geloof ik bij aardappelen geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een antwoord gevonden op Diane's Mooie Moestuin, voor de volledigheid kopieer ik dat hier:

Hoe kleiner de plantsjalot des te minder sjalotten brengt ze op die echter wel groot zullen zijn.

Hoe groter de plantsjalot des te meer sjalotten brengt ze op die echter wel kleiner zullen zijn.

Dat vind ik wel logisch. Dan zal ik vooral de wat dunnere overhouden als poters en de meest dikke consumeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een Sint Jans-ui is een sjalotje. Ik begrijp dat een ui uit een zaadje wordt gekweekt en dan één bol oplevert, een sjalot wordt normaal als bolletje in de grond gestopt, en vormt dan een cluster van nieuwe bolletjes om zich heen, zoals knoflook.

 

Ik had gewoon op 'sjalot' moeten zoeken toen ik me afvroeg welke bolletjes het meest geschikt zijn.

 

Het is wel een makkelijk uitje; je stopt ze er in Augustus in, en dan Juni daarop haal je kleine bosjes uitjes er weer uit. Ik heb ze nu buiten in een kratje in de zon te drogen (foto), en wat er straks weer ingaat hoeft dus geen lange bewaarperiode te overbruggen.

Ze zijn niet groot, maar zeker aan te raden voor een beginner; er zijn niet snel problemen mee.

 

45000488.c07cb2b9.640.jpg?r2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

StJ.jpg.3d5c9bcc1c3ccde4b107bc0fffd84b14.jpg

 

Ik heb ze geoogst, vorige week al, liggen op het bootje. Maar vanaf begin Mei nam ik er al af en toe van.

Die oogstdatum van St Jans is wel een beetje naar voren opgeschoven, net als zoveel dingen.

Ze zijn wat kleiner gebleven als de jaren ervoor, het was wel erg droog en zonnig dit jaar, al spreek ik dan voor mijn locatie, en misschien maakt de grondsoort ook uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En welke maat neem je nu om te herplanten? Als we hier sjalot gris herplanten zoeken we niet de grootste sjalot daarvoor, maar zeker ook niet de kleinere. Ik zou die st Jans wel eens willen ( her) proberen, ik heb ooit eens enkele gehad maar die waren meteen ziek.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zoiets doe ik ook; herplanten met uitjes van een redelijke middenmaat. Met teentjes knoflook vind ik dat ook het beste werken.

St Jans blijft minder lang goed dan die grijze sjalotten, dus zo September planten moet haast wel. Als ze eenmaal in de grond zitten vind ik ze wel heel robuust.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zaterdag geoogst, beetje aan de late kant want ze begonnen al weer wat te groeien.
Zaterdag nog in de emmer laten staan vanwege de regen, vanmiddag geschoond.
Resultaat van 20 bollen, half oktober samen met knoflook geplant (wist niet dat ze eerder geplant moesten worden). Ze waren al half verdroogd en deels kwam niet op of ging in de winter dood.
Toch mooie oogst.

Vandaag eentje gegeten, tijdens snijden gezien dat ze van binnen al gesplitst zijn. Helaas geen foto van.3b50aba015362b72b80012f0eccf09fe.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...