Jump to content

vertraagt de droogte de vorming en rijping van het fruit op de fruitbomen ?

Featured Replies

Posted

Allen gegroet.

Ik heb diverse hoogstammige fruitbomen in de tuin staan en heb de indruk dat ik verleden jaar rond die tijd al confituur kon maken en nu nog niet, niettegenstaande het warme weer.

Ik zeg wel "ik heb de indruk" maar ik word er weldra 70 ... dus mijn geheugen is niet meer zo betrouwbaar als vroeger.

Daarom mijn bovenvermelde vraag. Ik dacht namelijk dat hoogstammige fruitbomen (17 jaar oud) hun water diep in de grond kunnen halen ...

Dank op voorhand voor alle reacties

Het zal wel wat per fruitsoort schelen, maar algemeen gezegd is lange grote droogte (zoals nu hier) niet zo geweldig voor het fruit. Commerciele telers zullen een druppelsysteem inzetten voor de beste resultaten. Als je regenwater ter beschikking hebt...opslag of zo....dan is 1x per week een flinke dosis water zeker niet slecht rondom de boom in deze omstandigheden en/of een goede mulchlaag met vooral bruin materiaal of compost erg zinvol om directe verdamping te voorkomen en vocht langer vast te houden....maar ook die gaat op en een boom gebruikt behoorlijk wat.

Voor alle appels en peren is het nu nog te vroeg...ook verleden jaar. De vroegste komen in augustus. Kersen...eventueel abrikoos...als het hele vroege soorten zijn, kunnen ze nu rijpen....maar vooral toch iets later. Pruimen en perzikken zitten daar wat tussenin....maar ook erg afhankelijk van het ras. Dat kan per jaar 1 a 2 weken schelen.....maar ik denk dat half juni al volop confituur maken (behalve van aardbeien en de eerste besjes/kersen) erg optimistisch is....

Dat bomen diep wortelen is een veel voorkomend misverstand. Bij bijna alle bomen moet je je de wortels eerder voorstellen als een brede parasolvoet. Ongeveer 2x zo breed als de diameter van de kroon als vuistregel. De meeste wortels en vooral de meest actieve fijne wortels vind je in de teeltlaag van 30 cm tot 50 cm. diepte. Hoogstam staat steviger omdat ze vooral meer wortels maakt, niet omdat de wortels allemaal zo diep gaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Peren wortelen wel diep. Appels zijn inderdaad meer een parasol. Mijn fruit lijkt juist eerder af te rijpen (kersen). Het droge weer zal wel betekenen dat veel fruit door de bomen zelf weg geselecteerd wordt of dat je slecht smakend fruit krijgt. Ik geef alleen fruitbomen die pas 1 jaar in de bodem staan water. Meer watergeven is niet realistisch voor ons.