Kibas Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 Ik heb knolvoet in een deel van mijn oude volkstuin, een erfenis van de vorige huurder. Ik ben altijd heel secuur dat ik andere delen niet besmet. Daarom heb ik vandaag stokken en van onder opengeknipte potten die half ingegraven in dat stuk stonden, afgewassen onder de kraan. Onder deze kraan staat een ton. Ik heb er onlangs een stuk bij gekregen waar ik pas een tunnelkas op heb gebouwd. Op dat nieuwe stuk hebben nooit kolen gestaan. Ik blij. Maar vandaag had ik een hulp op de tuin, die water uit de opvangton onder de kraan, waar dus mijn besmetten potten waren gespoeld, uitgegoten heeft in mijn kassen, ook mijn nieuwe kas op het nieuwe stuk grond. Ik baal als een stekker. Ik ben afhankelijk van mijn tuin voor mijn voedselvoorziening, ik kan geen groenten eten die ouder zijn dan een paar uur, dus ik kan niet uit de winkel eten. De kas was bedoeld om wat gemakkelijker de winter door te komen en niet in het voorjaar onkruiden te hoeven eten. Ik wilde elk jaar een kwart van de kas gebruiken voor kolen. Kolen zijn mijn belangrijkste wintergroenten. Op dit moment staan er o.a. komkommers in de kas en die blijken graag grond met een PH van 6 te willen hebben, dus licht zuur. De komkommeroogst vries ik in voor de winter en is een belangrijk deel van mijn wintervoedsel. Knolvoet groeit niet goed op kalkrijke grond. Dus heb ik de neiging ogenblikkelijk nu kalk te gaan strooien in mijn kas, met de bedoeling het gevaar af te wenden (als dat al kan, de sporen kunnen jarenlang overleven). Maar dan doen mijn komkommers het niet meer goed. Ik zal in ieder geval mijn rucola die spontaan was opgekomen in de kas, verplaatsen naar het knolvoetgebied. Voor de rest, wat is wijsheid mbt nu danwel later bekalken? Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 Jeetje Kibas klinkt heel ernstig maar ik heb geen idee wat knolvoet is en de dramatiek er omheen... hopelijk kan iemand je verder helpen. Veel succes gewenst! Quote
Kibas Geplaatst: 15 juni 2017 Auteur Geplaatst: 15 juni 2017 (aangepast) Dank je voor je lieve reactie. Knolvoet is een schimmel die groeit op/bij kolen, die zorgt voor een knobbelig voet. De kolen gaan dood of groeien niet meer. De sporen blijven altijd in de grond, tot op 40 cm diep, maar bij kou en in diepere regionen groeien ze niet. Ook bij een pH hoger dan 7,2 groeien ze niet. Maar ze gaan niet dood, de slapende sporen blijven altijd bestaan. Zolang ze niet groeien, tasten ze de kolen niet aan. Knolvoet verspreid je via je schoenzolen, vuil gereedschap, compost met knolvoet etc. Ook groeit het als je te vaak kolen op eenzelfde gebied teelt. Bij kolen moet je dus heel strict een wisselteelt aanhouden. Knolvoet zit dus tot 40 cm diep, maar groeit vooral in de eerste 10-15 cm van de bodem. Je kunt eventueel alle koolplanten in potten zetten waar de bodem uit is gehaald of buizen. Dit vul je dan met potgrond of schone aarde. Op deze manier kan de knolvoet niet groeien bij de voet van de kool. Maar ja, bij koolsoorten die je dicht op elkaar in rijen teelt, is het niet doenlijk om in potten te telen. Bijvoorbeeld raapstelen of mizuna. En om alle meirapen en koolrabi, die gevoelig zijn voor knolvoet, allemaal een apart potje te geven, vind ik ook niet doenlijk. Tegenwoordig worden steeds meer knolvoetresistente rassen geteeld, met name sluitkolen. Veel is er nog niet, maar men is druk bezig. Die rassen zorgen echter wel dat de knolvoet blijft groeien. Heb je eenmaal ergens knolvoet, dan moet je minstens 7 jaar geen kolen op dat vak telen. En dat gaat bij mij niet, want ik moet er van leven. Of ging niet, want ik heb een nieuw stuk tuin er bij. Maar ja, als niet stricte hygiene in acht wordt genomen, dan komt de knolvoet daar ook. Een aantal planten zijn ook koolplanten, zoals pinksterbloem, herderstasje, kleine veldkers, radijs en rucola. Die moet je dus ook meenemen in je wisselteelt. Vandaar mijn opmerking om de rucola uit de kas te halen. Totdat ik flink kalk heb gestrooid, wil ik nu even geen koolsoorten in de kas hebben. 15 juni 2017 aangepast door Gast Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 Goh wat een narigheid dus! En heel vervelend dat je zo gebonden bent aan eigen teelt. Quote
bio-fee Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 Oh jee, dat klinkt niet goed...Helaas weet ik niks van knolvoet dus ik kan je niet adviseren... Waar ik wel benieuwd naar ben, maar is misschien een beetje OT: waarom kun je geen groente eten die ouder is dan een paar uur? Dat lijkt me echt vreselijk onhandig zeg... poeh! Quote
Kibas Geplaatst: 15 juni 2017 Auteur Geplaatst: 15 juni 2017 Ik heb sinds ik lyme heb gekregen een ernstige histamine-intolerantie en histamine komt vrij in voedsel als het ouder wordt. Mijn darmen maken haast geen enzym meer aan dat histamine afbreekt in voedsel. Ik slik dus enzymen bij, maar dat is lang niet afdoende om alle histamine onschadelijk te maken. Dankzij de pillen met enzymen kan ik uberhaupt voedsel eten. Alle voedsel kan histamine bevatten. Groente, maar ook vlees, vis, fruit, granen, rijst, aardappels etc. Vaak al na een paar uur is de concentratie histamine te hoog voor mij, vis binnen een uur, courgette en komkommer hebben voor mij problematische concentraties pas na 3 dagen (mits ik niet meer eet dan een plakje van 5 cm dik, anders heb ik al eerder last). Dus komkommers en courgettes zijn voor mij belangrijk, die kan ik redelijk goed eten als het vers is of direct na thuiskomst van de tuin vers ingevroren. Vers verdraag ik wel een kwart komkommer. En kolen zijn voor mij belangrijk, omdat die tegen vorst kunnen en dus vers uit de tuin gehaald kunnen worden in de winter, als afwisseling van al het eten dat ik in de winter uit de vriezer eet, afkomstig van de tuin in de zomer. Quote
svvoorden Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Als er inderdaad sporen in het water zitten dan is er weinig aan te doen om deze kwijt te raken, behalve wellicht het bovenste deel van de aarde eruit te halen voordat het dieper in je grond trekt. Maar waarschijnlijk staat je kan vol met planten en kun je dit nu niet doen. Ik denk dat je moet hopen dat het meevalt en het goed in de gaten moet houden als je wel kolen zet op dat stukje. Kolen hebben over het algemeen graag wat kalk dus het is aan te raden om kal bij te geven als je kolen zet. 7 jaar geen kolen zetten kan natuurlijk ook maar als je die planten graag eet is dat lastig. Succes, Sjaak Quote
bio-fee Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Jee Kibas, dat is heftig zeg! Ik heb zelf ook een histamine-intolerantie (en Lyme), maar ik reageer gelukkig niet zo heftig op histamine als jij. Jeetje dat is toch bijna geen doen zo joh? Pffff...Ik heb overigens gemerkt dat B6 mij helpt (dit heeft het lichaam nodig om DAO aan te maken), wil je hier meer over weten dan mag je me gerust PB-en, misschien heb je wat aan mijn ervaringen... Quote
Glenn1ap Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Alles behandelen met chloor?Weet niet of het haalbaar is, maar zou je met een gifspuit je hele perceel kunnen behandelen..Niet echt ecologisch.. Quote
Kibas Geplaatst: 16 juni 2017 Auteur Geplaatst: 16 juni 2017 Dank je voor jullie reacties. Svvoorden: afgraven had ik nog niet aan gedacht. Een optie is om geen water meer te geven en te oogsten zoland de planten nog niet verdroogd zijn en daarna afgraven. Maar de vraag is hoeveel cm. Ik heb geen idee hoe diep het water in de grond gedrongen is. En het is een heel gedoe, naast het gemis van de huidige oogst die voor mij belangrijk is. Ik neig toch naar vingers kruisen en het zo laten, maar laat je idee nog even een tijdje sudderen. Ik heb dan ook geen water gegeven vandaag in de kas. Glenn1 ap: Er schijnt geen enkel chemisch middel te helpen tegen knolvoet en ook chloor niet. De knolvoet, een schimmel, gaat hooguit in de overlevingsstand door een spoor te worden (ingekapseld iets denk ik). Bio-fee: ik dacht dat ik veel wist van DAO etc, maar schijnbaar niet alles. Ik wist niet dat vitamine B6 nodig is voor de aanmaak van DAO. Ik zal eens uitzoeken hoeveel B6 ik al via supplementen binnen krijg. Het staat me bij dat een tijdje terug B6 is getest omdat ik er veel van binnen kreeg en dat dat zenuwproblemen kon geven, maar misschien ben ik in de war met een andere vitamine, ik zal ook dat eens uitzoeken. Ik stuur je daarna een pb, want ik ben benieuwd hoeveel B6 jij extra slikt. Kan nog wel een aantal dagen duren, ik ben vandaag erg moe en morgen ben ik weg. Zondag uitrusten of als het meezit qua moeheid kan ik naar de tuin waar veel moet gebeuren momenteel. Het is inderdaad heel erg lastig met eten om zo'n sterke histamine-intolerantie te hebben. En het gaat regelmatig toch mis, ondanks alle zorgvuldigheid. En dan is mijn lijf op hol, met o.a. veel te veel stresshormonen en alle bijkomende gevolgen, zoals slecht slapen en van alles schrikken (ook in mijn slaap, als er in de verte een auto langs rijdt, schrik ik al wakker alsof er een bom naast mij af is gegaan en dan slaap ik niet meer, want van in slaap vallen schrik ik dan ook). Dankzij een goede tip van een meedenkende apotheker slik ik nu 's nachts indien nodig cinnarizine (vrij verkrijgbaar middel tegen wagenziekte), want dat kalmeert het zenuwstelsel en dan slaap ik vaak (maar niet altijd) toch na een tijdje weer in (om dan vervolgens wel veel te lang te slapen en brak wakker te worden). Quote
oscardevos Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Kibas, als je de bovenlaaag laag uitdrogen is vervolgens stofzuigen een goede optie, zeker als er al planten in staan. Misschien niet handig maar veel effectiever dan afgraven, omdat je elke spore die van het schepje valt uit het oog kunt verliezen. En elke spore gaat vroeg of laat problemen veroorzaken, maar je bent al goed op de hoogte van de levenscyclus van de knolvoet schimmel.Veel sterkte met je histamine intolerantie. Moeilijk hoor. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ik geloof niet dat chloor niet helpt..Dat het niet helpt x aantal cm onder de grond had ik al wel ingecalculeerd. Wat je wel kan ontsmetten zou ik toch ontsmetten Zeker niet gewoon in gewoon water laten liggen? Ik gebruik een zwarte metserskuip 90L met chloor en water om mijn grote dingen te ontsmetten.. wellicht kan je aanvullen met schoonmaakazijn om je materiaal te ontsmetten (maar in de tuin zelf zou ik dit niet gebruiken)Eigenlijk kan je best de ton afsluiten zodat de producten niet gaan (ver)vliegen Je schepje deppen (paar seconden) in een emmertje javel elke keer als je een gaatje maakt.. Dit is zeer hygiënisch en met wat moeite wel haalbaar, wel kijken dat je niet supervers de planten in de grond steekt of de worteltjes zouden kunnen verbranden. Zo houd je de besmetting beperkt natuurlijk. Deze methode gebruik ik met mijn snoeischaar; sowieso als ik met zieke planten bezig ben en preventief tussen 2 soorten planten in.(Deze laatste Durf ik ook gewoon een aansteker voor te nemen) Een beetje chloor kan geen kwaad voor planten. Vorig jaar had ik een probleem tussen rozen, als reactie heb ik een verstuiver spuit gevuld met water en een paar ml chloor uit de aldi. En dit mengsel over de planten heen gespoten.Planten werden weer mooi groen en de meeste problemen waren weg.Na een volgende controle slechte delen er weer uitgehaald en de haard was toen vanzelf gestopt. Nuja rozen zijn geen kolen en het gaat niet over dezelfde schimmel natuurlijk, ik vertel mijn ervaringen met chloor (als ik javel zo mag noemen) Heb er speciaal mee gewacht dit te vertellen in de hoop dat er een bodemschimmel kenner aanwezig is, maar ja dat is ook niet zo evident natuurlijk. In Nederland bij de tulpenkwekers zetten ze als ze veel last hebben van bodemschimmels het perceel onder water; schimmels leven niet zo lang zonder zuurstof en gastheren. Je zal de moglijkheid tot dit waarschijnlijk toch niet hebben. Wat je wel kan proberen is:Probeer een stukje tuin te krijgen van familie of vrienden dat je mag onderhouden in ruil voor wat lekkers. In potten kweken die niet in contact met de bodem komen (waterdichte potten kopen metserskuipen zijn wel leuk, paar cm boven de grond in de zijkant gaten maken) Guerilla gardening of wildtuinierenEen plekje langs een kanaal of beek uitzoekenMet de mogelijke risico's van dien natuurlijk Quote
Kibas Geplaatst: 18 juni 2017 Auteur Geplaatst: 18 juni 2017 Hum, als onder water staan echt helpt tegen schimmels en wel alle schimmels (geen enkel chemisch middel schijnt te helpen tegen knolvoet , maar hopelijk water wel): mijn tuin heeft vorig jaar juni helemaal blank gestaan een paar weken. Er stonden grote plassen, alles is dood gegaan, het stonk er naar verrotting. Knolvoet leeft trouwens wel lang zonder gastheer. Het gaat dan gewoon in sporevorm over. Ik heb nu drainage trouwens. Stofzuigen is wel een grappig idee en lijkt me de meest veilige manier, maar ik zie nog niet hoe ik in de praktijk een hele kas van 18m2 zonder stroom moet stofzuigen met een huishoudstofzuiger met kleine zak. Quote
Liekie Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Een collega van me heeft al jaren knolvoet in de tuin, maar heeft toch mooie kolen. Wat hij doet is voorkweken in potten totdat de planten in een pot van 3 liter staan. Pas dan gaan ze in een groot gat in de tuin wat aangevuld wordt met potgrond. De kolen komen dus pas heel laat in aanraking met besmette grond, maar hebben al die tijd prima kunnen groeien. Dan redden ze het net tot een mooi oogst. De knolvoet treedt dus wel weer op in de planten, maar wel pas heel laat, rond oogsttijd. Wellicht is dit een idee als je nergens anders terecht kunt met je planten. Helaas los je er ook niets mee op... Quote
Kibas Geplaatst: 19 juni 2017 Auteur Geplaatst: 19 juni 2017 Dank je voor het meedenken. Ik heb toevallig afgelopen jaar kolen verbouwd op het gebiedje waar knolvoet zit. Wat ik heb gedaan, is een gat graven, daar een plastic bloempot in waar de bodem uit geknipt is, waarbij er nog een stuk boven de grond steekt. Die bloempot vul ik met schone aarde of potgrond. De actieve knolvoet zit maar in de eerste 12 cm (of zoiets), vandaar. Een beetje hetzelfde principe dus, met het enige verschil dat de actieve knolvoet nu helemaal niet bij de kool kan komen en dat je de planten er jong in kunt zetten. Die potten heb ik er dus vorige week uitgehaald en gespoeld onder de kraan waar die waterbak onder zit, waar de hulp het water uit heeft gehaald. Ik las dat stukken pvc pijp van 12 cm lang en 10 cm doorsnede ook gebruikt kunnen worden. Die hebben minder potgrond nodig. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, las het pas vorige week. Misschien weer een tip voor je collega? Het is voor mij goed om opnieuw te beseffen dat het zonder potten ook kan. Als ik geen energie heb om potten in de grond te graven, kan ik het zo doen. Hum, lees net dat knolvoetgrond, 30 jaar bewaard in zeewater nog steeds knolvoet had. Dus een voorjaar lang vele plassen op de tuin en verrotting, zal de knolvoet niet uit de grond gehaald hebben. Het houdt trouwens van veel vocht. Jammer. Quote
sytam Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 De meeste schimmels kunnen dmv het vormen van sporen lange tijd overleven. Onder water zetten zal door de levende schimmels niet worden gewaardeerd, maar sporen kunnen dit prima overleven. Ik heb ook wel eens gehoord dat knolvoet slechter ontwikkeld bij een hogere pH. Zeker als je niet op kleigrond zit is extra bekalken toch wel aan te raden. Op kleigrond een beetje oppassen (meten =weten) omdat in een basisch milieu niet alle voedingsstoffen meer kunnen worden opgenomen. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Nu het toch al niet alleen over tuin gaat, je zou eens wat kunnen inlezen over cbd olie. Voor je lyme/zenuwen. Geen idee of het je helpt, maar ik hoor wel regelmatig positieve verhalen. Groeten Dennis Quote
loes Geplaatst: 21 juni 2017 Geplaatst: 21 juni 2017 Toch jammer dat de sporen gewoon blijft leven onder water anders had de waterramp van vorig jaar nog iets positiefs gehad. Uit voorzorg in de kas met potten/pvc werken klinkt wel als een goed plan. Er schijnen resistente rassen te bestaan. @Glenn chloor werkt misschien wel tegen de schimmels maar meestal niet tegen rustsporen(schimmelzaden). Als het zo simpel was dan was knolvoet niet een van de meest hardnekkige ziektes in de moestuin. Een 90liter speciekuip met chloorwater lijkt me nogal onhandig. Waarom geen flesje alcohol of ander ontsmettingsmiddel? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.