mcguyver Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Mijn tomaten planten hebben krulkoppen. Naar wat ik aan info op het internet kon vinden begrijp ik dat ze te veel energie hebben. Het is alleen in de top van de plant met omkrullen van het blad naar beneden. Meestal is het voor een groot deel hersteld na een nacht maar met de afgelopen dagen met veel zon is het iets meer. Ik maak me er niet echt zorgen om maar heb wel een vraag;Normaal ga je dieven om te zorgen dat de scheuten in de oksel niet nodeloos energie opslurpen, maar is het verstandig hier even mee te wachten omdat de plant dan meer energie kwijt kan om zo de scheuten energie te laten verbruiken en krulkoppen tegen te gaan?Ik heb al op dit forum en via Google gezocht naar het antwoord hier op maar kon het niet vinden. Vandaar dat ik de vraag hier stel Quote
Lowie Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Zelf heb ik hier geen ervaring mee... Maar is het niet beter om wel te dieven? Dan kruipt alle energie in de groei van de plant waardoor je eerder zal kunnen toppen en er dus mooiere vruchten aan zullen groeien? Het is een pure hypothese, dus misschien nog even wachten op een ander antwoord van iemand die ervaring heeft met krulkop Quote
speets Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Eerlijk gezegd zie ik op de foto weinig-geen krulkop Ik zou die dieven weghalen. Hoe eerder je dat doet, hoe kleiner de wond. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mcguyver Posted June 16, 2017 Author Posted June 16, 2017 Het was vanmorgen toen ik de foto maakte inderdaad al weer aardig bijgetrokken. Het bewolkte dagje van vandaag heeft goed gedaan.Bij het blaadje links op de foto dat naar beneden is gekruld kun je het nog een beetje zien, zo zag de rest er gisteravond ook uit. Quote
Ann123 Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Bij krulkop vind ik je redenering wel logisch. Plant heeft te veel energie dus schade beperken door tijdelijk de dieven te laten groeien. Op de foto zie ik een normale plant, geen krulkop. Quote
oscardevos Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Krulkop kan ook het gevolg zijn van fysiologische stress. Na een warme dag zoals gisteren kan het zijn dat de aanvoer van water de verdamping in de bladeren niet kan bijhouden. En alle bladeren onder de top vragen ook water. De top heeft het altijd moeilijker.Ik let altijd op de stand van de bladeren bij warme dagen bv. bij aarbei; krullen van bladeren wijst erop dat ze water nodig hebben. Dat wordt vaak bevestigt als ik de pot optil waarin de plant staat (voelt licht aan) of mijn vinger in de aarde plug.In de avond/ nacht herstelt het vochtniveau waardoor de bladeren er weer normaal gaan uitzien. Mijn verklaring van de krulkop is dat met het krullen van de jongste bladeren er minder licht (warmte) invangend oppervlak wordt gerealiseerd. Dan hebben de huidmondjes zich inmiddels ook al gesloten en dit gaat verdamping uit het blad tegen. Ik snap niet waarom een verhoogd energieniveau van de plant juist de bovenste bladeren zou doen krullen.Dan verwacht je juist dat de plant een maximaal licht invangend oppervlak zou laten zien. Quote
Recommended Posts