Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In het stukje volkstuin wat we hebben, ligt 1 tuin al een anderhalf jaar ongebruikt erbij.

Er is sprake dat de gemeente dit wel zou willen terugnemen omdat er vrijwel geen vraag is naar volkstuin op dit moment in deze buurt.

Ze willen het dan weer netjes maken en met gras inzaaien zodat het aansluit op de grasstrook tussen stoep en de tuin.

Ik zag dat helemaal achterin heel veel aardbeienplanten staan, die helaas nu overwoekers worden door dat gemene kruipspul met witte planten. Ook staan er veel frambozen struiken.

De aardbeiden hebben veel vruchten maar allemaal over de datu, veel rot. Enkele waren nog prima, moest er wel naar zoeken maar ze smaakten fantastisch, bijna als snoep zo zoet. Ze waren rond van vorm, niet met een punt zegmaar. Geen idee welk ras en of het doordragers zijn of niet.

Maar onderploegen is dan zonde, kan ik deze nog redden, kan ik ze nu nog overzetten naar eigen tuin, groot uitsteken met een schop?

Veel water geven na overzetten?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Geen probleem. Aardbeiplanten hebben dan wel redelijk wat water nodig m.n. als ze vrucht dragen, het zijn sterke planten.

Als je het land waarop ze staan ploegt, grote kans dat ze naar terugkomen, mits ze niet te diep geraken.. Mijn buurman haalt de aardbeiplanten een aantal weken voordat het land geploegd wordt uit de volle grond en kuilt ze in, om ze na het ploegen weer terug te zetten. ook dat gaat elk jaar goed.

Ik zou het ook snel doen, wat dan kun je ze mooi vermeerderen via de uitlopers. Dus idd. ruim uitsteken en zeker met dit weer voldoende water geven.

Geplaatst:

Dat 'gemene kruipspul met witte planten' is hoogstwaarschijnlijk hagewinde. Ik zou erg oppassen dat je daar niets van meeneemt, want als er ook maar een miniem stukje wortelstok in een kluit blijft zitten groeit het gewoon weer uit, en het groeit snel, zich overal omheen windend. Bij een poging tot uittrekken knapt het meestal af, en blijft het zich ondergronds vermeerderen. Best leuke bloemetjes, maar een horror-onkruid vanwege z'n onuitroeibaarheid. Ik zou heel alert zijn, en ook na het verplanten van aardbeitjes nog controleren of er geen hagewinde is meegekomen.

Als je zegt dat de aardbeien nu worden overwoekerd door dit spul, dan zou het best kunnen dat 'groot uitsteken' in dit geval slecht advies is. Als je die aardbeien met niet veel meer dan kale wortel meeneemt, maar wel keurig aanaard op dezelfde manier zoals ze stonden en in het begin rijkelijk water geeft dan redden ze het ook wel.

Geplaatst:

Hmm ok misschien is dat verstandiger dan. Idd hagewinde. Maar met vruchten eraan maakt dat niet uit voor die plantjes dan, kan ik er beter uit verwijderen denk ik

Of misschien opzoek naar de uitlopers die zich net in de grond hechten?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Mijn aardbeien had ik op een totale verkeerde plaats gezet.weinig zon, maar ook droog staan als het regende,heb ze breed uitgestoken en naar de zonnige moestuin verplaatst water gegeven en sloegen eigenlijk gelijk aan.en nu...veel aardbeien er aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...