Geplaatst: 19 november19 Nov Nog 1 mooie venkel in mijn mini.Eigenlijk was hij de kleinste an de 3De andere 2 begonnen door te schieten dus die geoogst.@Petrasmoestuin ik las net dat jij zei ik zal die venkel in het voorjaar nog eens proberen.Venkel voor het blad zaai ik idd vroeger.Maar voor de knol zaai ik later.Volgens mij pas na de langste dag van het jaar.
Geplaatst: 19 november19 Nov Wat een grote venkel @peulenschil Daar ben ik een beetje jaloers op. Ik had ze eruit gehaald, omdat het de komende dagen vrij koud wordt en ik lees verschillende verhalen dat ze er wel of niet tegen kunnen en ik moet ze afdekken, hoe? Sommige waren denk ik wel 1.50 m lang en stonden in een speciebak met en gordijn erover.Ik heb verschillende venkel gezaaid op verschillende plekken: half februari via Wintersowing, begin maart, half mei, begin en eind juni, half juli, begin augustus. In juli krijg ik veel mos en de plant kon toen niet groeien, het mos zat helemaal vast.Laatst keer heb ik ze bloedmeel gegeven, ik las dat dat goed was. Maar alleen hele lange stelen.Het groen heb ik aan de buurvrouw gegeven die 6 papagaaien hebben en die zijn er dol op. Alleen de stelen bewaard.Ik denk dat ik volgend jaar de venkel maar moet vergeten. Ik las dat veel dames er moeite mee hebben om een flinke knol te krijgen. Bij jou staat hij gewoon in een mini, ongelooflijk. Welke heb jij?
Geplaatst: 19 november19 Nov #knolvenkelIk promoot even de wiki, hier vind je antwoorden op veel van je vragen. De knolvenkel was de wedstrijdgroente van 2021. Daar vind je ook veel info/ervaringen.
Geplaatst: 19 november19 Nov En hier ook nog wat extra info: https://www.moestuinforum.nl/topic/54055-venkel-zaaiingen-schieten-steeds-zo-lang/
Geplaatst: 19 november19 Nov @Petrasmoestuin venkel is winterhard, dus die overleeft de winter wel. Al weet ik dat niet van de huidige knol, maar ik denk van wel.Tijdens de teeltwedstrijd in 2021 heeft iedereen in het voorjaar gezaaid, meestal ging dat gewoon goed. Zie de oogsten in het topic.@Janie de moestuin vereniging in Bodegraven bood het begin van het jaar aan. Stekken van 8 verschillende rassen, verschillende kleuren en bloemvormen.Ik zoek nog wel die met een hele mooie grote bloemen van 10-15cm doorsnede, die je in de winkel met een kapje ziet. Lidl had ze af en toe in de herfst, had het een keer gekocht maar had ze de winter niet door gekregen (had ze nog niet uitgeplant, en in potten vroren ze vermoedelijk dood wegens te natte grond denk ik). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 november20 Nov Me nog verder niet ingelezen maar ik heb gewoon douche de florence van horti tops.Achter in mijn tuin heb ik een paar venkelplanten voor het zaad. Ik zag gisteren nog nieuwe bloemen erin.Ze hebben vorige winter overleefd . Ik had ze eigenlijk meer gezaaid om de koninginnepage rups aan te trekken. Endat is mij zeker gelukt. Wel 5 dit jaar.Omdat ik las dat ze vaak onder aan de stengel zich verpoppen laat ik alles maar zoals het is nu.Ben nu aan het lezen over de wedstrijd in 2021. Leuk maar wel veel. 20 november20 Nov aangepast door peulenschil
Geplaatst: 20 november20 Nov Alle pepers zijn geplukt. Hehe. Was toch weer een paar kilo. Die peachadew 😆 houdt niet op. Eindelijk klaar. Nu nog verwerken. Ga zondag sambal en chilisaus maken.
Geplaatst: 20 november20 Nov Niet normaal wat jij van die peachadew hebt gehaald 😳! Ik kijk al uit naar volgend seizoen, alleen al om deze peper 😃.
Geplaatst: Zaterdag om 12:464 d Echt niet normaal. Ruim veertien kilo! Inclusief de broedbolletjes. En er zit er nóg een in de grond. Zaterdag om 15:504 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 18:284 d Zo heeee, wat een joekels!Ik haalde mijn laatste vier knolselderij uit de grond. Ze zijn formaat zeer forse tennisbal. Niet heel groot, de iets grotere waren er al uit. Maar ze zijn zo ongelooflijk lekker. Zulke lekkere knolselderij at ik nog nooit. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: Zaterdag om 19:124 d Oh jammie. De mijne zijn nog steeds ieniemini. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zondag om 01:553 d Een 3-tal dagen geleden de laatste buitentomaatjes geoogst die nu het gezelschap krijgen van een paar appels om verder te kleuren.En gisteren de laatste serretomaten geoogst,samen met de laatste mini-paprika's.....
Geplaatst: Zondag om 02:113 d On 11/20/2025 at 9:07 AM, peulenschil said: Ik had ze eigenlijk meer gezaaid om de koninginnepage rups aan te trekken. Endat is mij zeker gelukt.Toppie!👍Lukt trouwens ook héél goed met lavas/maggikruid,óók winterhard en minstens evenveel toepassingen in de keuken als venkel....😉
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Stoeptegel waterkers (groeit nog veel meer 😆) , rucola, beetje salie en tijm en wat peterselie.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.