Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Hi allemaal!

Long time no speak! Inmiddels ben ik verhuisd van mijn stadse tuin naar een boerderijtje in Groningen met een flinke stuk grond erbij. Een Walhalla voor de moestuinder! Maarrrr....de vorige bewoner heeft werkelijk niks onderhouden, en vandaar dat ik eens benieuwd ben of jullie met mij mee willen kijken.

1: Er staat een grote appelboom die nogal verwaarloosd is. Jaren niet gesnoeid volgens mij. Ik kreeg al het advies om hem te rooien en gewoon een nieuwe neer te zetten. Maar...dat voelt gewoon niet goed. Ik heb goede hoop dat met een beetje liefde hij weer een mooie boom kan worden. Hoe kan ik dit het best aanpakken zodat hij weer gezond word en een hoop vrucht gaat dragen? (zie foto)

IMG2017062814003119526781498652664.jpg

2: Vlakbij deze grote appelboom staan nog een pruim en een appel. Ook deze zijn flink verwaarloosd. En ze staan veul te dicht bij de grote jongen. Hoe groot schatten jullie de kans in dat als ik ze in September insteek, en dan op een gegeven moment verplaats, ze het overleven? En moet ik deze ook rigorous terugsnoeien? Ze hebben niet veel takken, maar het zijn van die enorm lange slierten... (zie 2 foto's, hoopt dat ze een beetje duidelijk zijn)

IMG2017062814014390570481498652430.jpg

IMG2017062814020623957131498652540.jpg

Alvast super-bedankt voor het meedenken!

Groetjes!

Ik zou het verplaatsen gewoon doen als ze in rust zijn en dan zoveel mogelijk omringende grond meenemen naar de nieuwe plek. Als die boom dan weer wakker wordt in het voorjaar is het net of er niks gebeurd is

Appelboom zou ik niet in 1 keer snoeien maar elk jaar een aantal takken verjongen. Wat je ook kunt doen is er een paar andere rassen op (laten) enten voor het fruit. Dat is ook erg leuk