essiebes Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Gewoon wilde marjolein dus. Heb ik hier wel staan voor je En is dat opstuurbaar? (leuk woord) Zaadjes of stek? Want ik wil wel Quote
essiebes Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Ho wacht even, ik zit net te googelen en nou zie ik dat wilde marjolein hetzelfde is als oregano. En dát heb ik wel. Maar in dat ene recept zag ik én oregano én marjoraan als ingrediënt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Zie hier: https://www.moestuinforum.nl/post4225.html?hilit=wilde%20marjolein#p4225 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ho wacht even, ik zit net te googelen en nou zie ik dat wilde marjolein hetzelfde is als oregano. En dát heb ik wel. Maar in dat ene recept zag ik én oregano én marjoraan als ingrediënt Volgens mij zit het zo:Oregano is Wilde Marjolein en - gewone- Marjolein is hetzelfde als Majoraan... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bonnie f Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Qua smaak is het bijna 1 pot nat. Ik heb heul veul oregano en ik verwissel het dus maar onderling. Bij sommige recepten worden ook wel met veel blabla neergezet. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Qua smaak is het bijna 1 pot nat. Ik heb heul veul oregano en ik verwissel het dus maar onderling. Bij sommige recepten worden ook wel met veel blabla neergezet. Wat majoraan of marjolein en oregano betreft ben ik het met je eens...ik zal het eens allemaal drogen en kijken of het gedroogd wel verschil geeft.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
essiebes Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Oh nou dan hou ik het gewoon bij mijn oreganoplant Quote
helena Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Deze vind ik erg lekker: http://koken.met.aschwin.net/pages/Braadstuk%20in%20tomatensaus.htmJe kunt de saus ook zonder vlees maken en dan noem je het gewoon pastasaus . Twee jaar geleden een hele grote pan gemaakt en ingemaakt (zoals jam zeg maar, niet geweckt, ging prima, na een half jaar nog geen problemen). Het maken van de saus kost wel veel tijd, maar dat proef je werkelijk. Mmmm Vandaag 6 kg tomaten gehaald op de markt €0,75/kg. Uien volop in voorraad dus morgen dit recept maken. Vraag is RvO; Doordat het zolang op het vuur staat, zijn de velletjes en pitten misschien wel goed gaar gekookt of zelfs verdwenen in de saus? Anders verwijder ik eerst de pitjes? Quote
RvO Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 .... Vraag is RvO; Doordat het zolang op het vuur staat, zijn de velletjes en pitten misschien wel goed gaar gekookt of zelfs verdwenen in de saus? Anders verwijder ik eerst de pitjes?Sorry, ik weet het niet meer. Het is nu bijna 2 jaar geleden. En zelf vind ik het nooit een probleem als er nog pitjes of kleine velletjes in de saus zitten, dus ik heb er destijds ook niet op gelet.Succes! Quote
helena Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Een pitje meer of minder maakt mij ook niet ook, maar ja de rest hé. Ga toch voor incl. alles, verwacht dat het een papje wordt. Quote
bartp Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 Zou je pesto ook kunnen maken met walnoten ipv pijnboompitten? Van de eerste heb ik veel, de laatste kosten hier een fortuin.. Origineel is pesto met pijnboompitten (neem aan omdat deze in Italië veelvuldig groeien) maar andere noten kan ook. Potjes uit de winkel bevatten meestal vooral cashewnoten omdat deze goedkoper zijn. Walnoten geven wel wat meer smaak denk ik, zeker als je de velletjes niet verwijdert (bitter) zodat het wat anders kan smaken maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk Quote
Koert Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 ik gebruik altijd de walnoten van de lidl, ruim de helft goedkoper dan een plastic bakje van de supermarkt en geen velletjes. (In zo'n aluminiumzak bij de chippies) Quote Even a broken clock is right twice a day
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 ik gebruik altijd de walnoten van de lidl, ruim de helft goedkoper dan een plastic bakje van de supermarkt en geen velletjes. (In zo'n aluminiumzak bij de chippies) Geen velletjes? Je bedoeld dat ze helemaal wit zijn? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jasmin Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 ik gebruik altijd de walnoten van de lidl, ruim de helft goedkoper dan een plastic bakje van de supermarkt en geen velletjes. (In zo'n aluminiumzak bij de chippies) AHA, goeie tip.. thnx Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Koert Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 ik gebruik altijd de walnoten van de lidl, ruim de helft goedkoper dan een plastic bakje van de supermarkt en geen velletjes. (In zo'n aluminiumzak bij de chippies) Geen velletjes? Je bedoeld dat ze helemaal wit zijn?euh nee, weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen, zijn gepelde walnoten(gewoon zoals een gepelde walnoot er uit ziet), maar zit totaal geen vliesje/velletje op, zijn er denk ik af gezeefd/getrommeld of zo. Quote Even a broken clock is right twice a day
helena Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 Een pitje meer of minder maakt mij ook niet ook, maar ja de rest hé. Ga toch voor incl. alles, verwacht dat het een papje wordt. Wel, de saus is ingemaakt. Zo'n 6 1/2 ltr. Makkelijk recept met lekker resultaat. Na 6 uur pruttelen waren pitjes en velletjes nog wel té nadrukkelijk aanwezig. Heb daarom gepureerd in de blender; ziet er mooi glad uit. Had ik meer potten zou ik zo nog een paar rondes doen. Quote
jasmin Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 Helena, hoe ga je die saus conserveren? Wecken, invriezen?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
helena Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 Heb die net als jam enzo gekookt en potten op de kop gezet. Mijn 2de inmaakproject en ben d'r supertrots op . Quote
RvO Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 Heb die net als jam enzo gekookt en potten op de kop gezet. Mijn 2de inmaakproject en ben d'r supertrots op .Hé leuk Maar je hebt me wel aan het werk gezet, ik moest zaterdag maar eens naar de markt, tomaten en uien kopen ... Quote
helena Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 , ik weet nog wel een leuk recept voor je , bedankt nog Quote
freggel Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Nog even een vraag over dat inmaken in potjes zoals je met jam doet.Ik had begrepen dat er altijd iets van azijn of suiker in moet vanwege het conserveren? Of is dat bij pastasaus niet van toepassing?Anders moet ik het toch gaan invriezen... Quote blog/freggel/
helena Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Heb ik me ook afgevraagd, het inmaken in potten is prima gelukt. Misschien is de wijn die erin gaat, voldoende zuur? Hoelang ze te bewaren zijn is nog de . Quote
RvO Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Heb ik me ook afgevraagd, het inmaken in potten is prima gelukt. Misschien is de wijn die erin gaat, voldoende zuur? Hoelang ze te bewaren zijn is nog de .Het zijn m.n. de tomaten die het zuur leveren. Dat proef je niet zo omdat er ook flink wat suiker in rijpe tomaten zit. Ik heb een vorige keer het laatste potje ca. 8 maanden bewaard. Dat ging goed. Langer heb ik nooit geprobeerd. En hier staan ondertussen 12 jampotjes met pastasaus Quote
freggel Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Ah, mooi! Dan kan ik met een gerust hart de saus gaan inmaken! Quote blog/freggel/
Dennis29 Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Wij maken de tomatensaus op de manier van Diana van Diana's mooie moestuin(http://ruudendiana.webs.com)Alleen doen we de uien er al vanaf het begin bij.Recept:Tomaten-basissaus Ingredienten: tomatenolijfolieuien, gesnipperdcourgettes, gerasptRecept: In de ingredientenlijst zou je zelf nog wat toe kunnen voegen; bijvoorbeeld geperste knoflook, pepertjes, paprika, allerlei kruiden of gelijk al zout naar smaak. Ik gebruik dat zelf niet, maar het kan natuurlijk wel als je dat wilt. Ik wil zelf graag een zo simpel en zuiver mogelijke basissaus, dan kan ik het voor alles gebruiken; Italiaans, Spaans, Nederlands, Mexicaans. Ik kan zelf bepalen wanneer ik een gerecht maak of ik dan nog een pepertje toe wil voegen of niet, of ik knoflook toe wil voegen of niet, en welke kruiden voor welk gerecht. Maar als je het gekruid, pittig, duidelijk Italiaans of wat dan ook wilt maken, dan kan dat dus prima. Ik maak deze saus in grote hoeveelheden (als ik 6 of 7 kilo tomaten heb kunnen oogsten), maar dit zijn ongeveer de verhoudingen: per kilo tomaten 1 tot anderhalve eetlepel olijfolie, 1 ui, en een halve courgette. De tomaten snijd ik in stukken en dan gaan ze zonder water in een grote pan. Kook ze (zeker in het begin regelmatig roeren zodat het niet aan kan zetten aan de bodem) tot ze helemaal zacht zijn en laat ze dan ook nog een uurtje op wat zachter vuur inkoken. Doe ze dan door de passe-vite (draaizeef). In de keukenmachine kan ook, dan heb je alleen ook de zaadjes en velletjes in de saus, in de passe-vite krijg je gelijk een al een tomatensaus zonder oneffenheden. Verhit ondertussen een koekepan en bak in de olijfolie de fijngesnipperde ui. Als dat glazig is kan de geraspte courgette erdoor (de geraspte courgette bindt de saus nog wat). Doe dan het ingedikte tomatensap er weer bij, en breng dat weer aan de kook. Terwijl de saus nu nog wat inkookt (af en toe roeren want uien en courgetterasp zakt naa de bodem en kunnen dan aanzetten) kunnen de potten alvast schoongemaakt worden: met kokend water en soda, en spoel ze goed na met kokendheet water. Vul dan de hete potten met de kokendhete tomatensaus, sluit ze goed af en zet ze ondersteboven. Als ze afgekoeld zijn kun je controleren of ze vacuum zijn (als je het deksel niet in kunt drukken maar dat naar binnen getrokken is, is het vacuum). Bedenk dat bij deze inmaak er geen conserverende middelen zijn gebruikt. De houdbaarheid hangt volledig af van de hygiene en het vacuum in de potten. Is een pot niet vacuum, zet die dan in de koelkast en gebruik die saus binnen een week of 2. De potten die goed vacuum zijn kun je zeker een half jaar of nog wat langer bewaren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.