Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Wat doen jullie met het afval wanneer jullie gediefd hebben? Ik durf het niet te gebruiken op de composthoop.

Een aparte hoop zou eventueel kunnen maar hoe ver weg moet deze van je planten zijn?

Drogen en gebruiken als kippenhok materiaal? (Komt uiteindelijk weer op de hoop terecht..)

Wat doe jij ermee?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb daar geen idee van pipi, ik had het idee dat bladeren op de composthoop (dicht op elkaar gepropt, vochtig) hierin ook schimmels kunnen uit ontwikkelen. Deze zullen vast niet allemaal goedaardig zijn?

Vandaar het drogen

Ik voer ze af in de Gft momenteel, zonde

Geplaatst:

Phytophtera ofwel aardappelziekte-schimmel kan alleen maar overleven en besmetten vanaf blad, knollen of vruchten van aangetaste planten. Als die afgebroken worden, zoals door composteren, kunnen ze geen bron van infectie meer zijn. Opruimen en composteren is een goede aanpak dus!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

de proftelers krijgen altijd het advies om aangetaste planten niet op open hopen te laten liggen ivm besmetting: linkje

ik zou aangetast blad in een vuilniszak doen en dichtknopen en mijn handen wassen....

Geplaatst:

Toevallig Dowding gekeken de afgelopen weken. Daar kwam phyt. op composthoop ja/nee ook ter sprake. Hij zei letterlijk wat weknow ook al aanhaalt: composteren, zelfs met aangetast blad is geen probleem. Je moet wel een goed werkende composthoop hebben, zodat al het materiaal echt netjes omgezet is. Maar verder geen probleem dus (blij mee. Tomaten en aardappelplanten leveren een bulk aan groen dat niet naar de varkens kan, heel fijn dat dat op eigen land herbruikt kan worden!)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Je kan het ook (een tijdje) onder je kruisbessen of aalbessen uitstrooien om de aantasting van bastaardrupsen te verminderen.

Wist ik niet. Goede tip!

Geplaatst:

Alles goed en wel maar waarom worden tomatenplanten, aardappelloof en koolstengels geweigerd op het groenpark bij ons?

Juist omdat de plaag en knolvoet een risico vormt.

En warm wordt het in dat composterings proces hoor.

Het eindproduct, de compost, is dan wel Vlaco gekeurd en veilig voor gebruik.

Wie dat wil kan altijd navraag doen bij de milieudienst van de gemeente Aalter.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Geef maar eens een stuk aan je varkens Charly, die vreten het wel weg Ik doe vaak niet teveel in 1 keer, maar ze eten het echt wel. (dit was een reactie op Charly haar bericht van eerder, ze heeft 2 varkens lopen die bij ons vandaan komen en die kunnen wel wat nachtschade eten zonder ziek te worden. Niet dat ik het ze gericht voer, maar het groeit in onze velden. Met mijn antwoord wil ik niet zeggen dat alle varkens (veel)nachtschade kunnen eten. )

@Willy: kan het niet zijn dat ze het weigeren omdat het nog even ergens (bij particulier of daar bij de stortplaats) blijft liggen en dan voor problemen zorgt? Je zou namelijk zeggen dat het bij zo'n composteerbedrijf d.m.v. flinke verhitting gewoon goed zou moeten gaan.

Geplaatst:
Je kan het ook (een tijdje) onder je kruisbessen of aalbessen uitstrooien om de aantasting van bastaardrupsen te verminderen.

Is inderdaad een goeie!

Mijn bessen staan een 40m van mijn tomaten verwijderd, dus lijkt me zelfs in het twijgelgeval nog wel veilig.

Als jullie het risico willen nemen het op de composthoop te gooien en zelfs te hergebruiken (tomaten), vind ik heel moedig!

Maar ik zocht dus antwoorden zoals deze bedankt AshaiRey

@jorieke ik ben het enige varken in huis en die vreet het ook niet ;p

Geplaatst:

@Jorieke, twee jaar terug kwam ik met een hoop takken en ook de stengels van de spruitjes op het groenpark aan en toe mocht ik alles lossen maar niet de spruiten. Die moest ik weer terug mee nemen.

Ik heb toen uitleg gevraagd en kreeg te horen dat kolen tomaten en aardappelen niet toegestaan waren. Heb dan wel een tijdje staan babbelen met die mens en hij vertelde dat er streng moest op toegezien worden.

Meerdere keren per dag worden de aangevoerde materialen op de composthoop geschept met de frontlader. Die hoop is zo een vijf meter hoog denk ik.

Dat wordt dan gehakseld en gezift en gaat meerdere keren naar een andere hoop voor het eindelijk mag gebruikt worden.

Het gebeurt dat er niets mag meegenomen worden ook al liggen er tientallen ton compost klaar. Dan moet die eerst nog enkele dagen rusten. Het waarom weet ik niet.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Geef maar eens een stuk aan je varkens Charly, die vreten het wel weg

Ah top! Dank voor de tip. We kunnen wel wat groen krachtvoer gebruiken hier. Met al die activiteit.

Geplaatst:

Hier heeft, al wat jaartjes geleden, iemand loof van aardappelen bij een paar schapen van een hobby boer neergegooid. Ik kan je vertellen dat die boer niet blij was toen hij de andere dag zijn schaapjes dood op het veld vond. Aangezien tomaten familie van de aardappel en dus ook giftig zijn zou ik voorzichtig zijn met het geven aan dieren

Geplaatst:

Klopt Bazarie, niet alle dieren kunnen ze eten. Altijd voorzichtig zijn

(maar onze varkens, en dus ook die 2 die we aan Charly hebben verkocht, eten het dus wel, af en toe, omdat ze wel eens tomaten eten en die zich dan uitzaaien en de planten dus al in hun veld groeien. Ik heb ze ZIEN grazen aan de planten. Net zo lang tot het veld (met ook andere onkruiden) leeg was. )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...