Jorieke123 Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Ik vraag me af: houdt iedereen zich hier strak aan wisselteelt? Ik helemaal niet... nu is dit natuurlijk het 1e jaar voor mijn moestuin (in deze vorm en op deze locatie), maar ik ben het eigenlijk ook niet van plan. Ik heb sowieso een boel vaste groenten (rabarber, 7-jaars spinasie, spruit broccoli, eeuwig moes, brave hendrik, etc), en de rest zal waarschijnlijk nooit 2x op hetzelfde veldje staan. Gewoon omdat ik nooit tevreden ben. En het volgende jaar alles anders ingericht wordt omdat een plant bijvoorbeeld al het zonlicht weg houdt. Of in de verkeerde hoek staat en dus zo de sproeier tegenhoudt. Maar echt een schema en verplichtingen en 'daar kan geen tomaat, want daar stond vorig jaar al dit en dit' zal het niet worden. Mijn (boeren)buren hebben een veldje van 2 bij 2 waar ze denk ik al jaren achter elkaar boerenkool planten. Dat kan blijkbaar wel Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
LucV Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Ik ben ook niet zo van die verplichtingen en strikte tijden, maar omdat de wisselteelt zo strikt wordt voorgeschreven in alle literatuur houd ik me daaraan. Ik geloof dat het ook te maken heeft met de bemesting van bepaalde gewassen, kool vraagt veel van de grond terwijl dit met sla veel minder is. Quote
Erik Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Jorieke, dat is ook goed, zoals je zegt dat de groente voorlopig waarschijnlijk nooit 2x op hetzelfde veldje staan. Het gaat er om dat bodemziekten en plagen, die specifiek zijn voor die groep gewassen, voorkomen worden.Wat betreft kolen en aardappels is het zeker aan te raden om vruchtwisseling toe te passen (en hier dus ook een plannetje van te maken).Knolvoet wil je niet in je tuin, dan kun je vele jaren geen kolen meer telen... Quote
Kamilla Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Wisselteelt is zeker iets waar ik me aan houd, maar wel op een soepele manier. Ik maak in ieder geval onderscheid tussen de "gevaarlijke" groente zoals kool en aardappels wat Erik al beschreef. Doordat ik mijn tuin in 5 stukken verdeeld heb, komen ze in het 6de jaar pas terug op die plaats. Als ik me voor alle gewassen strikt aan de voorschriften zou houden, kom ik plaats tekort. Het bonendeel zou dan voor mij veel te klein zijn. De stokslabonen staan op het bonenbed, terwijl ik de tuinbonen in het voorjaar leg op de plaats waar in de zomer of boerenkool of prei komt te staan. De tuinbonen brengen stikstof in de grond waar de boerenkool en prei weer van kunnen profiteren. Ook zet ik vroege andijvie tussen de nog lege bonenstaken. Wanneer de staakbonen de hoogte in gaan, is die andijvie alweer geoogst. Een beetje verantwoord creatief smokkelen mag best. Quote
Eva Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 ik ben van plan om me strak aan mijn schema te houden wat betreft de aardappels en kolen. de rest valt wel mee... Quote
Dorien Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Ik ben wel van plan wisselteelt toe te passen. Het is ook wel verplicht op het tuinencomplex waar ik zit, maar het lijkt me ook gewoon slim tuinieren.Ik zit alleen nog te puzzelen met planten die 'goede buren' zijn maar dan net weer in een ander vak horen officieel..Hoe doen jullie dat?Ik heb nu mijn planten verdeeld in kool, blad, peul en wortelgewassen.. En dan maar wat dingetjes 'sjoemelen' om goede buren bij elkaar te krijgen? Quote
Koert Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Je bent de vruchtgewassen vergeten en natuurlijk de aardappelen als je die zet, is geloof ik ook een aparte groep(ik heb ze niet).Wat betreft het 'goede buren' sjoemelen, ligt er een beetje aan welke, als je je aan wisselteelt wilt houden moet je met een aantal dingen wel uitkijken.(Neem trouwens aan dat je met goede buren, combinatieteelt bedoeld, waarbij minimaal 1 soort profijt heeft van de ander? )Met bladgewassen kun je vaak wel sjoemelen, dat is niet zo'n probleem.Als je niet helemaal uitkomt met 5 0f 6 groepen, kun je die meestal wel kwijt als voor/na of tussenteelt. Met kolen zou ik toch uitkijken.Welke combinaties was je van plan? Quote Even a broken clock is right twice a day
Dorien Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 hoi Koert,ja de vruchtgewassen ook nog.. aardappels ga ik niet doen dit jaar..ik heb een overzichtje met goede buren uit een boekje.. er staat steeds best veel bij, dus ik heb nog geen goed plan gemaakt..welke combinaties vinden jullie belangrijk? uien-wortels ken ik, maar die horen toch ook in dezelfde groep.. wat dan nog meer? Quote
Dorien Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 en hoe doen jullie dat met erwten en bonen? ik heb ergens gelezen dat die niet bij elkaar moeten? Quote
Koert Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Ben zelf niet zo van de goede buren(ik heb er zelf maar 1 gelukkig ), nee zonder dollen, dan wordt het me allemaal een beetje te veel, dat kan m'n koppie niet bolwerken. Ik hou me altijd vast aan de wisselteelt-regels, als ik dan ook nog goede buren moet inplannen .... dat kan mijn arme ADD-hoofdje niet aan.Ik maak wel veel gebruik van nuttige kruiden en bloemen(https://www.moestuinforum.nl/nuttige-bloemen-in-de-moestuin-t278.html?hilit=nuttige), dat is nog te behappen ook al moet je daarbij ook uitkijken met de verschillende families.Ik heb per groep 2 bedden, dus de erwten/peulen en bonen staan altijd apart, weet alleen niet meer of ik dat destijds bewust heb gedaan?, kan het me niet herinneren. Quote Even a broken clock is right twice a day
Dorien Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Bedankt voor jouw ideeën erover Koert misschien maak ik het allemaal ook wel te ingewikkeld..Kruiden en bloemen wil ik zeker gebruiken.. Ze zijn ook nog eens lekker een mooi dus die komen er sowieso Quote
Koert Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 misschien maak ik het allemaal ook wel te ingewikkeld..Dat is het denk ik, in mijn ogen hebben alle moestuin-theorieën een kern van waarheid in zich, denk alleen dat ieder voor zich moet zoeken in hoeverre hij met die theorieën mee wilt gaan. Ik denk wel dat er een aantal dingen heel erg belangrijk zijn: o.a. wisselteelt, hygiëne en mulchen, maar verder blijft voor mij maar 1 ding voorop staan en dat is de lol die ik er van heb en als ik echt overal in mee ga wordt is dan is die lol er snel vanaf. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jooze Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Hi, Ik heb geen strak wisselteelt programma. Wat ik doe is jaarlijks bijhouden wat waar staat. Zo kan ik goed terugkijken zonder nu al een plan te moeten maken. Op deze manier zet ik spullen niet terug op een plek waar het stond. Met name aardappels maar ook de wortel groente (heb nog al snel last van aaltjes enz) zet ik jaren niet op dezelfde plek. Ben nu ook aan het kijken naar goede buren enzo. Wel vorig jaar al veel afrikaantjes gezet, en dat werkt wel!Voor mij werkt dit nu het best omdat dit pas mijn 2e jaar is en ik gewoon nog geen idee heb wat ik volgend jaar wil gaan doen. Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
lieven Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 Op http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=946&Itemid=347 vind je het hoe & waarom van wisselteelt. Quote
Jooze Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Ik heb weer even helemaal nieuwe ideeën opgedaan. Er zijn dus goede en slechte combinaties. Nu heb ik 9 bedden en 9 combinaties bedacht zodat ik ze steeds kan wisselen/ doordraaien. Als het werkt scheelt het nadenk tijd elk jaar. Dit is wat ik bedacht heb; 1. Gele courget, bolcourget, mais, kievitsbonen, knoflook (poten), andijvie.2. Uien, zomerwortels & radijs.3. Aardappels, blauwshokkers & bonen4. Sla, snijbiet, boerenkool en prei (uitzetten).5. Peterselie, spinazie, koriander.6. knolselderij, bloemkool, prei (zaaien).7. Schorseneren, spruiten, pastinaak, bieten, knoflook (oogst).8. Courget groen, kleine pompoen, basilicum.9. Wittekool, romescokool, winterwortels, boerenkool. Kas; Tomaten, komkommer, meloen, aubergine, paprika's & pepers.Elders op de tuin; Artisjok, Rucula, Groene asperge, pompoen, fruit, Rabarber & aardpeer. Ben heel benieuwd hoe het werkt. Mochten jullie iets zien wat niet wekrt, handiger kan etc schiet erop Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Koert Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Qua combinatieteelt ziet het er goed uit, qua wisselteelt kun je het net zo goed ieder jaar zo laten staan. Bij wisselteelt voorkom je ziektes en plagen door dat je niet ieder jaar planten uit de zelfde familie op het zelfde stuk grond zet. Bv. een van de ergste knolvoet, als je dat in je tuin krijgt kun je minstens 10 jaar geen koolplanten meer zetten. Om het te voorkomen moet je er voor zorgen dat er max 1 x per 4 jaar kolen op het zelfde stuk staan. Als ik dan naar jouw schema kijk zie ik dat je op bv. bed 7 spruiten hebt staan, het jaar daarop zou daar dan bloemkool komen te staan en 2 jaar weer daarop alweer een kool (boeren). Of bv. op bed 3 heb je capucijners en bonen staan die zorgen voor veel stikstof in de grond, het jaar erop komen de wortelen en die houden daar niet van (en kolen weer wel).En zo nog wel meer...mijn mening:Wisselteelt en alle/veel goede combinaties die elkaar aanvullen gaan niet samen, je kunt dat ene seizoen dan een een extra ruime oogst hebben als je de jaren er na ziektes /plagen/ wildgroeiend loof(door de stikstof)hebt schiet je daar weinig mee op . Ik denk dat in de wisselteelt al zo veel als mogelijk rekening gehouden is met combinatieteelt en dat meer combinaties niet lonen, het enige wat ik gebruik is extra kruiden en bloemen, maar ook daar moet je mee uitkijken met de onderlinge families. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jooze Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 En tja daar had ik dus helemaal niet aan gedacht!! Pindakaas moet ik nog meer na gaan denken Maar liever nu dan halverwege het seizoen!!! Maar eens even bedenken wat ik wil... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Ellen Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Op mijn blog staat een overzicht van mijn indeling voor dit jaar. Volgend jaar gaat bij mij elk vak groenten eentje naar beneden en de onderste gaat naar de bovenste. Quote Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/
Koert Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Leuk blog Ellen! Je schema ziet er goed uit, keurig!Tenminste.. je wisselt van boven naar beneden neem ik aan? Quote Even a broken clock is right twice a day
Ellen Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Ja, ik wissel van boven naar beneden. Quote Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/
Jooze Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Ja helaas gaat dat voor mij niet op. Ik heb een schaduwkant en een zon kant. En de ene soort sla kan goed in de schaduw de andere niet. Dat is de reden dat ik dezelfde soorten op verschillende bedden wil zetten. Ik ga met mijn plan nog een beetje googelen (niet te verwarren met google) en dan ga ik lekkers aan de zaai. Ziet er wel netjes uit Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2011 Auteur Geplaatst: 16 februari 2011 Beste wisseltelers: Wat ik volgens jullie nou de meest belangrijke regel van wisselteelten? Of voor welke groente is de wisselteelt het meeste van belang? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 uien en kolen niet op dezelfde plek als vorig jaar, zo simpel hou ik het Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2011 Auteur Geplaatst: 16 februari 2011 Maar uien wel op het vak van de kolen, en andersom? Iig zonder problemen? (ideaal is vast anders) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 ik geloof in 3 jaar grens daarna vindt ik het best dus kool en uiachtige (prie, knoflook)komen 3 jaar niet in zelfde vak daarna mag weer.oh wortel trouwens ook en als ik aardappelen zou hebben gehad had ik ook zo gedaan, planningen op papier is niks voor mij dat veranderd toch weer steeds net hoe het uitkomt in praktijk. Quote Players only love you when they're playing.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.