Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2011 Auteur Geplaatst: 16 februari 2011 Ja, bij mij net zo, daarom de vraag waar ik het meeste rekening mee moet houden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 Mij lijkt aardappel, koolachtige, uiachtige en bv wortel de belangrijkste nuja dat zijn al weer tig bedden die je dan mooi onderling kan wisselen.Een jaar onthou ik een tweede jaar niet dus afloop van seizoen schrijf ik dat wel op, waar was, ach zo heel nauw komt het niet ook. Quote Players only love you when they're playing.
Jorg Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 Beste wisseltelers: Wat ik volgens jullie nou de meest belangrijke regel van wisselteelten? Of voor welke groente is de wisselteelt het meeste van belang?Wat mij betreft is het wisselen van koolsoorten een absolute must! Ze vragen veel van de bodem en eenmaal knolvoet is vele jaren geen of slechte oogst. Bij voorkeur zelfs geen kolen meer planten als knolvoet geconstateerd is (ook geen resistente rassen ze worden niet ziek maar kunnen de schimmel wel in stand houden). Als er maar gewisseld wordt dan is het al goed, de volgorde is minder van belang. Zoals hans schrijft, heel nauw komt het niet. Het aantal jaren is idealiter 6 of meer jaar maar dat is praktisch niet altijd mogelijk. Veel tuinders houden daarom 3 tot 4 jaar aan. Kortom de belangrijkste regel is dat de groenten elk jaar in een ander vak komen te staan om zo de bodem op pijl te houden en ziektes te voorkomen. Quote
Koert Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 Mij lijkt aardappel, koolachtige, uiachtige en bv wortel de belangrijkste nuja dat zijn al weer tig bedden die je dan mooi onderling kan wisselen.Een jaar onthou ik een tweede jaar niet dus afloop van seizoen schrijf ik dat wel op, waar was, ach zo heel nauw komt het niet ook.Als je eenmaal een goede indeling hebt en je schuift ze gewoon een jaar op, dan hoef je toch verder niks meer te onthouden, alleen welke kant op. Heel precies uitvoeren zoals Jorg al aangeeft, is praktisch onmogelijk, maar ken aardig wat mensen die het in het begin niet zo "heel nauw namen" en nu behoorlijk spijt hebben (geen kolen meer en slechte oogst van andere gewassen). Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 Ja das best slim om opteschuiven, ondanks de vaste bedden ertussen kan dat wel natuurlijk, dat ga ik doen Quote Players only love you when they're playing.
Jooze Geplaatst: 16 februari 2011 Geplaatst: 16 februari 2011 Ik ben er inmiddels ook uit. Ik hou de bedden zoals ik bedacht had (met combinatie oogst) en die bedden schuiven elk jaar weer 1 tuintje op (in 2 rijen 1 rij van 4 en 1 rij van 5 bedden). Ze komen dan bijna nooit op het zelfde soort groente gewas (kolen, wortelgewassen ed). In de enkele gevallen dat het wel gebeurd kies ik ervoor het ene jaar helemaal aan de ene kant van het bed te zaaien het andere jaar de andere kant.Klinkt wat in gewikkeld maar ik denk dat het voor mij wel overzicht geeft en niet elk jaar puzzelen. Hoop alleen dat ik niet veel meer of andere groentes wil gaan telen dan moet ik wel aan het werk.... Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
suustuin Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Ha! hier was ik naar op zoek, een wisselteelt topic. Ik hou me netjes aan de vruchtwisseling, inderdaad grofweg gebaseerd op de indeling van Velt. Vaste groenten hebben hun eigen bedden dus doen niet mee. Alle vruchtgewassen staan in de kas. Ik heb hem in vieren gedeeld zodat ik binnen de vruchtgewassen kan rouleren (voornamelijk voor de tomaten).Bladgewassen gaan overal te pas en te onpas tussen (voor-/nateelten)Kolen, peulvruchten, aardappels en wortelgewassen hebben elk hun eigen bed (3 bedden) en schuiven elk jaar door. Binnen die groepen probeer ik zoveel mogelijk op gunstige combinaties te letten; ui en wortel om en om in 1 bed bijvoorbeeld. Aardbeien(helaas maar 1 bed) rouleren ook vrolijk mee. Afgelopen winter heb ik een plan opgesteld met hoeveelheden die voor ons kloppen etc. Dat is even veel werk, maar daarna hoef je er niet meer over na te denken en is het een kwestie van schuiven. Voor-/nateeltIn een ander topic werd er ook al gesproken over voor-/nateelt in combinatie met wisselteelt. Hoe denken jullie daarover? Als ik nu in het aardappelbed iets uit een andere groep teelt dan ligt mijn vruchtwisseling door de war toch? Vandaar dat ik andere gewassen uit dezelfde groep gebruik. In het kolenbed bijvoorbeeld vroege chinese kool en late rode kool, dan blijf je binnen dezelfde groep. Hoe denken jullie hierover? Quote
jasmin Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Ik wou dat ik het wist. Ik kom er ook niet uit. Meerdere malen kool achter elkaar lijkt me de grond uitputten. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Gooi ik er nog vraag bij, hoe zit het met ziekte en wisselteeld als je de meerjarige kolen hebt,bv de vaste brocoli, zeekool, paarse boerenkool en zeekool. Quote Players only love you when they're playing.
Jorg Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Wisselteelt is voor mij: beter voorkomen dan genezen (zowel met ziektes als met voedingstoffen). Zoals suus zegt, even een winterse dag er voor zitten en je hebt een plan wat je jaren kunt gebruiken. Zoals ik al eerder in dit topic heb geschreven, niet bij alle groente pas ik de wisselteelt strak toe. Met sommige groente kan je dus best een risico lopen en eventueel de voor en na teelt toepassen. Wat betreft kool ben ik toch voorzichtig. Ik zal niet zomaar meerdere jaren achter elkaar koolsoorten op het zelfde stukje grond telen of plantjes aannemen/kopen van anderen. Daarvoor vind ik kolen een te veelzijdige groente die voor mij niet mag ontbreken in mijn moestuin. Eenmaal knolvoet is namelijk voor vele jaren problemen. Maar... ik vervang (in hetzelfde jaar) de geoogste vroege kolen als spitskool wel door andere kolen. Een interessante vraag Hans. Ik moet je een officieel antwoord schuldig blijven maar ik denk dat het risico met meerjarige kolen net zo groot (een continue 'host' voor de schimmel) / klein (geen ziekte aanwezig in het plantbed) is. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.