Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ze hebben zich keurig gedragen.Was geen geschreeuw meer een verbaast gemompel.

Zo van ..asjemenouuu dit is dus de wereld op zijn kom.

Het geknipt in de oren werd niet eens opgemerkt.

Ja die foto dat Zwoerdje komt kijken hoe Spekkie hangt is geniaal.

En ipv dat ze daarna hard wegrent bleef ze keurig binnen handbereik.

Geplaatst:

Zoooo zeg, hele middag en avond op pad geweest gisteren, niet echt een hobby van ons dus we combineren dan altijd maar van alles om er dan de komende weken niet meer zo op uit te hoeven

Dus onder andere even langs Nasuada om hun huis (muren met dak, nog niet echt een huis naar mijn mening Wel al heel hard op weg!) te bekijken. En hun varkentjes van oormerken te voorzien dus. Ook wat aardappels achter gelaten daar, voor de 2 biggen. En vlees van onze eigen varkens, voor Nasuada zelf. Oh en een rabarber, vergeet je daar niet wat water bij te kiepen Nas? Hij staat in hele droge grond. Maar pas wel weer op met teveel regen, er zitten geen gaten in de emmer. Oh, en zet je er een kaartje bij dat dit de 'Vroege Jorieke' betreft?

De dierenweide lag er vredig bij, iedereen was lekker aan het scharrelen en grazen. Schattig hoor Spekkie en Zwoerdje waren heel nieuwsgierig wat wij toch kwamen doen, en toen bungelde 1 van de 2 ineens al aan haar achterpoten in de lucht! Na wat gemopper hangen ze daar dan wel even rustig. Ik voel dan even waar de bloedvaten zitten in het oor, en dan druk ik daar het oormerk tussenin. Het geluid van krakend kraakbeen is bijna vervelender om te horen dan de reactie van het varkentje, want die reactie blijft zo goed als uit. En dan staat ze ineens alweer op 4 pootjes en flappert ze nog eens met haar oren en toen was de volgende al aan de beurt. Die stond geïnteresseerd te kijken wat er toch gebeurde, dus dat was geen probleem met optillen. Ik heb Nas nog even laten voelen waar die bloedvaten zitten. En met 1 druk van de tang had die big ook ineens een nummer! Ze kregen een halve emmer eikels en waren daar nog niet mee klaar toen wij wat later wegreden. Die Kune's gaan staan vreten en houden eigenlijk pas op als het op is. Dat blijft wat lastig met die lui. Dat hebben andere varkensrassen toch echt wat minder. Zeker met zaken als groenvoer enz.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ze is dood

Gisteren toen ik thuis kwam lag ze nog steeds erg beroerd te wezen.

Heb haar wat water laten drinken en dat ging. Ze wilde niet eten heb haar een spuitje gegeven en tegen 23.00 uur was ze haar hokje in gekropen

Dus ik ben wel rustig gaan slapen. Ik dacht...die komt er wel weer bovenop na een nachtje lekker slapen in een vers pak stro.

Helaas

Zwoerdje loopt nu met haar ziel onder haar arm als klagend door de wei te knorren. Zo zielig.

Dierenarts snapt er niks van en heeft nog contact met een varkens expert collega.naja achteraf gepraat.

Morgen mest brengen om een checkt te doen op parasieten en enge ziektes.

Geplaatst:

Nee! Wat naar joh. Die arme meid. Super sneu en vervelend. Voor zwoerdje ook natuurlijk. Ik hoop ook dat nog duidelijk wordt wat er aan de hand geweest is.

Ze was niet de kleinste uit het nest toch?

Veel sterkte sowieso en hou je taai daar

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ondertussen heeft er een mest onderzoek plaatsgevonden. Ik had per dier mest opgevangen en alles is apart getest.

Geluk is dat er bij de andere dieren niks gevonden is dus we kunnen met aangrenzende zekerheid zeggen dat ze geen last hebben van besmettelijke voorkomende ziektes.

Zwoerdje...het varkentje wat nog rond hobbelt, daar hebben ze behoorlijk veel eitjes en wormen gevonden.

Dus kreeg ik gisteren een ontwormingspuit mee.

Nou dat viel niet mee, daar waar Spekkie geen kick gaf met prikken, sprong zwoerdje meters hoog en krijst alsof ze geslacht werd.

Daar schrok ik weer van waardoor ik de spuit weer eruit trok zonder hem te geven.

Zweet zweet....nou dan maar de techniek van jorieke en joep.

Hubbie's hulp ingeschakeld, die zwoerdje bij de achterpootjes vast hield en idd toen kon ik haar goed prikken..

Nu weer even afwachten.

Geplaatst:

Ik heb ervoor gekozen om de huidige beestenboel te laten onderzoeken op de meest voorkomende besmettelijke ziektes om zo gericht te kunnen handelen.

Spekkie heb ik niet laten onderzoeken, krijg haar er toch niet mee terug.

Ze is inmiddels opgehaald door rendac.

En heb haar afgemeld bij de varkens post.

Geplaatst:

Knap van je Nas, dat je er zo voortvarend in gedoken bent. Kan me haast niet voorstellen dat Spekkie zo'n erge last gehad heeft van wormen dat ze eraan bezweken is. Dan had ze heel erg uitgeteerd moeten zijn, en dat leek ze me nou net niet. Lekkere bolle toet toch! Misschien wat verzwakt door de wormen en dan een virus? Anyway. Wat je schrijft natuurlijk, je krijgt haar er niet mee terug. Hoop dat Zwoerdje, en je andere beestenboeltje, in ieder geval helemaal 100% okay blijven zeg!

Oh en het verhaal van het spuiten... Moest een beetje gniffelen. Kan het me zó voorstellen! Dat gaat hier ook nog wat worden tzt. De Joep en Jorieke techniek houden we erin!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ha,

Wat een schrik om te lezen dat ze er niet meer is Vaak kan het beestje open maken en alles goed onderzoeken ook nog wel aanknopingspunten voor de doodsoorzaak geven. Zeker als het zo uit het niets is gegaan. Ze kan ook een probleem met haar darmen hebben gehad. En dat kan heel snel gaan.

Sterkte <3

Gwen

Geplaatst:

Wat sneu jòh! En moedig dat je hem zelf durft te spuiten

Een jong dier kan inderdaad dood gaan aan spoelwormen zonder dat 'ie vermagerd is. Als er veel wormen in het darmkanaal leven, gaan die op een prop zitten en kunnen zo bijvoorbeeld een darmafsluiting geven. Dan gaat het dier vrij acuut dood.

Als dat de oorzaak is, dan is het weitje waar dat bigje gelopen heeft, ook flink besmet met eieren. De dierenarts zal je wel uitgelegd hebben hoe je voorkomt dat Zwoerdje dezelfde weg gaat. Want dan is 1x ontwormen niet genoeg.

Overigens heeft elke diersoort zijn eigen soort spoelworm. Dus je hoeft niet bang te zijn dat ze massaal overgaan op je andere 'vee'. Maar ook dat zal je intussen wel weten

Mist 'ie zijn vriendje erg? Ga je op zoek naar een ander maatje?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...