Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe fruitboompjes snoeien

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb enkele laagstam fruitbomen staan in mijn tuin. Ik heb deze gekocht in de Aldi rond 02/2016 voor 5€/stuk. Deze heb ik dan geplant in mijn tuin.

Vorig jaar had ik niks. Dit jaar gaat al veel beter.

Laagstam appel: Jonagold, slechts 1 appel, begin dit jaar waren het er 10, maar een deel zijn eraf gevallen door een hevige wind.

Snoeien tussen november-februari

Laagstam peer: Conférence; momenteel stuk of 12 peren

Snoeien tussen februari-maart

Laagstam perzik: Red Haven: stuk of 15-20, al enkele van gegeten en zijn zeer lekker.

Snoeien tussen september-oktober. Ik zal snoeien wanneer ik alle perziken heb geplukt.

Ik zal ook nog betere stokken plaatsen, zodat deze breder kunnen groeien. Maar voor dit voorjaar was dit nog voldoende.

Hoe moet ik deze boompjes het best snoeien?

Zie ook rode lijnen in de foto's.

Boompjes in het voorjaar

voorjaar1-Large54811501416206.jpgvoorjaar2-Large21561501416207.jpg

Boompjes in 07/2017.

Perzik

perzik169101501416223.jpg

perzik260961501416224.jpg

perzik375231501416224.jpgperzik477431501416225.jpg

Appel

appel173921501416220.jpg

appel252911501416220.jpg

appel397161501416221.jpg

Peer

peer48971501416222.jpg

Hartelijk dank voor de reactie.

Geplaatst:

Die perziken zien er goed uit zeg!

Ik lees mee! Ik weet ook niet hoe je fruitbomen moet snoeien en knip alleen weg wat me in de weg staat.

Geplaatst:

Vraagt hele verhalen...want gaat voor perzik anders dan voor peer & appel. Ga ik niet doen! Ook nog verschillende manieren die kunnen.

Zo zou ik het doen...voor struikvorm! Daarmee ben je al een end op weg.

Perzik.....Hou wel vorm in de gaten....probeer een geraamte over te houden met 3 a 4 wat steviger takken waarop zich steeds weer vruchthout kan vormen. Uitdunnen (oudere takken met alleen blad geheel wegknippen, teveel aan takjes e.d. zonder vruchten ook) zodat het luchtig en open blijft! Dan direct na de pluk de takken die droegen flink inknippen op een knop naar buiten. Perziken dragen vooral op jong hout (volgend jaar op takjes die nu vormen). Na september niet meer snoeien tot april, vanaf na de bloei en dan gedurende het jaar mag.

Peer en appel: Vruchten zijn nu nog niet zo belangrijk. Ook eerst naar open en overzichtelijk gestel werken...ca. 4 stevige takken die ongeveer staan als molenwieken op ongeveer dezelfde hoogte....nu knippen wat kan (dan krijg je veel minder sterkere hergroei) en in de winter eventueel wat grovere werk. In ieder geval weghalen: slechte/ongezonde takken, alles wat door elkaar groeit en de hoofdvorm in de weg zit (ook hier ventilatie en licht nodig binnenin!) en vertikaal hard groeiende scheuten (waterloten) Op zijtakken van gestel moet zich vruchthout gaan vormen. Je snoeit zijtakjes die niet naar binnen groeien in op ca. 3 knoppen...na 1 a 2 jaar komen hierop steeds weer de bloemen en vruchten. Bij het appelboompje de zijtakken inkorten tot ca 1/2 de lengte van de hoofdtak in het midden......anders groeien die harder en krijg je een lelijke en onpraktische vorm. Bij de peer evt. ook, maar daar zie ik het niet zo duidelijk.

Snoeien is altijd een evenwicht zoeken tussen groei (nodig, maar niet te veel) en bloei. Sterk snoeien bevordert groei...dat wil je niet te veel. Vertikale takken dragen niet of heel weinig. Takken die 60 a 70 graden vanaf de stam staan, dragen wel goed en groeien minder...(je kunt evt. ook wat uitbuigen om een gesteltak de goede richting op te laten groeien Doe het liefst geleidelijk en gespreid...zo ga je zelf zien wat door een knip gebeurt en is wat bijsturen altijd mogelijk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Perzik

De perziken zijn goed gelukt en ze waren heel goed van smaak, natuurlijk niet te vergelijken met Franse perziken, maar toch... Ik had dit totaal niet verwacht, want ik dacht dat dit de minst succesvolle boom ging zijn.

Ik heb toch een poging gedaan om het perzikboompje te snoeien, want alle perziken zijn geplukt en opgegeten

Hopelijk geen flaters begaan in het snoeien :P

perzik18131503067398.jpg

Voor het snoeien van de perzik

perzikvoorsnoei63281503067941.jpg

perzikvoorsnoei222281503067942.jpg

Na het snoeien van de perzik

perziknasnoei89901503067939.jpg

perziknasnoei258581503067940.jpg

Peer

Momenteel enkel het boompje extra verstevigd met enkele (borstel)stokken. Zodat het niet omvalt van het gewicht van de peren.

Al enkele peren geplukt en zijn ook goed van smaak en heel sappig.

Misschien zijn het geen 'Conférence' peren, omdat ze toch iets dikker zijn, maar maakt niet uit

peer57821503067935.jpg

peer128191503067936.jpg

peer228471503067938.jpg

Appel

Verder geen veranderingen.

18082017227741711503068066.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.