Mellie Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 Gisteren met het oogsten van de paksoi zaden zag ik overal slakken, kleine gaatjes en lege zaaddozen. Ik gaf de schuld aan de slakken, maar vond het om eerlijk te zijn wel heel gek. Leek me niet helemaal de cup of tea voor de gemiddelde slak. Tot het moment daar was en ik een zaaddoosje opende met de boosdoeners er nog in. Een heterdaadje! Is dit te voorkomen? Veel zaden zijn nog groen. Ik heb groene zaden gezaaid om te kijken of die kiemkrachtig waren, aangezien ze voordat ze rijp zijn, al op worden gepeuzeld. Dat is overigens prima gelukt. Heb vele tientallen mini paksoitjes die door de slakken worden aangevallen... Dit heterdaadje is misschien niet helemaal nieuwe topic aanmaakwaardig, maar ben ook wel benieuwd of mijn topic weer ter goedkeuring bij de moderator wordt gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 Rupsen zijn mogelijk nog vervelender dan slakken.Enig voordeel, ze blijven meestal op dezelfde planten soort.Hier worden de afrikaantjes aangevallen door helemaal groene rupsen, die ook veel zwarte uitwerpselen achterlaten.Gezien pacsoi een brassica is zouden deze rupsen ook andere koolgewassen kunnen aanvallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 Goede snapshots van de daders Mellie (misschien kun je es op de loer gaan liggen op t complex van Anna...) Hier ook koolwitjes te over. En peuternaaktslakjes. Peuter want klein. Maar ook peuter want als ik ze tussen de koolbladeren probeer uit te wurmen vallen ze steevast naar het hart toe waar ik ze dan alleen met veel moeite nog uitgepeuterd krijg. En soms helemaal niet zelfs (grrr) Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 15, 2017 Author Share Posted September 15, 2017 Voorlopig lijken ze alleen in de paksoi zaadjes te zitten... er zaten wel heeeeeel veel rupsen op de spruitjes, maar daar waren ze al zeker een maand niet meer te zien. Bij rupsen blijf ik het moeilijk vinden iets tegen te doen.... Ik heb gisterennacht uit de keuken een naaktslak een ander heenkomen gegeven (de riolering...). Wij hebben binnen ook slakken. Grrrr!!! Heel soms heb je mazzel (of pech, ligt aan je perspectief ), en dan kun je een gigantische naaktslak vinden die een slijmspoor achter laat op je vloer of muur. Echt rotbeesten die slippery suckers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts