Ga naar inhoud

Banaan, enorme plant in één seizoen: normaal?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Niet bij mij, maar bij buur R. staat deze bananenplant:

2017092016405858631505922414.jpg

In maart gezaaid, dit jaar. Staat vol op de zon, beschut.

Ik ben verbijsterd, groeit een bananenplant altijd zo snel?

(soort onbekend, zaad is meegenomen van Tenerife)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Het zijn inderdaad planten met een enorme groeikracht. Dat hij zo snel kan groeien komt o.a. omdat hij geen echte stam hoeft te maken maar een schijnstam heeft die uit de schachten van oude bladeren bestaat. Zo'n schacht heeft een soort honingraat structuur waardoor hij toch erg stevig is .

Het ras op de foto ken ik niet maar wintervast is hij zeker niet. Zelf had ik tot voor enkele jaren een paar Musa Basho's ,een japanse banaan die oorspronkelijk voor zijn vezels gekweekt werd en lage temperaturen kan verdragen . Maar ook dan moet je zo'n plant , na het afsnijden van de bladeren tot aan de schijnstam , 's winters goed inpakken. De stam voor de winter een stuk boven de grond afzagen en inpakken kan ook. De groeikracht van bananen is zo enorm dat ze na weer uitlopen in het voorjaar in een paar maanden tijd weer enkele meters hoog kunnen worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

het is een ensete ventricuosum, een banaan met een behoorlijke groeikracht inderdaad, het 2e jaar is dit vaak nog meer als het eerste als hij goed de winter door komt.

er is ook een rode variant, de maurelii, de mijne bereikte in t 2e jaar een hoogte van 4,5 meter.

het zijn vreselijk makkelijke planten in de zomer, ze vragen aleen mest, water en warmte, en dan van alles veel.

overwintering is wel een dingetje, deze soort moet bij minimaal 10 en liever nog 15 graden gehouden en absoluut droog.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...