moeser Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Hallo, we hebben in de voortuin een kleine perenboom staan en zowaar zaten er dit jaar volop peren aan. Helaas wordt onze voortuin ook bijna dagelijks bezocht door katten die hun behoefte denken te mogen doen. Nu weet ik dat toxoplasmose allerlei gevaren met zich mee neemt. De peren die gevallen zijn heb ik weggegooid en de rest heb ik geplukt, om directe besmetting te voorkomen. Mijn vraag is of deze stoffen ook opgenomen en doorgegeven worden door de boom zelf? Of is er geen gevaar bekend, graag met bronnen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Toxoplasmose is een ziekte die je maar 1 keer kan krijgen.Misschien beter een bloedtest vragen aan je huisarts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moeser Posted September 25, 2017 Author Share Posted September 25, 2017 Dat heb ik begrepen, inderdaad. Maar om te voorkomen dat ik of de eters van mijn peren het überhaupt krijgen, wil ik weten of het door een plant aan de vruchten af te geven is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Nee toxoplasmose word overgebracht via dieren, de uitwerpselen van dieren op vruchten kan de ziekte overbrengen.Afgeplukte peren zouden geen risico vormen, opgeraapte peren kunnen gekookt worden en zijn dan ook geen probleem.Bloedtests hebben ooit uitgewezen dat ik deze ziekte zou gehad hebben, maar ik heb echt geen herinnering ooit hiervan ziek geweest te zijn.Het zou gevaarlijk zijn voor zwangere mensen en voor mensen die een zeer gebrekkig immuunsysteem hebben, niet echt gevaarlijk voor gezonde mensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Toxoplasmose is in principe ongevaarlijk, als je niet zwanger bent en je immuunsysteem normaal werkt. Je hoeft de gevallen peren ook echt niet te koken. Gewoon goed afwassen is voldoende.Mensen die de kattenbak schoon hebben gemaakt, hoeven hun handen immers ook niet te koken Een bloedtest aanvragen is ook nergens voor nodig. Kost alleen maar geld. Er wordt links en rechts nogal eens panisch over gedaan, maar in de praktijk valt het allemaal reuze mee.Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking raakt in zijn leven besmet, zonder daar veel van te merken. https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/toxoplasmose/item38841 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts