Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen jaar waren mijn 'wonder van Venetië' snijbonen allemaal keurig van snijboon-grootte. Een dikke 15 cm gemiddeld. Echter dit jaar is 75% niet groter geworden dan een kleine cm of 10.

Wacht ik heb een foto.

5293a7931952147db433658daa2b0613.jpg

Ik dacht eerst nog dat ik ze langer moest laten hangen, maar dan rijpten ze gewoon verder af op deze lengte. Ze smaken verder prima hoor. Maar mijn voorkeur heeft toch die grotere variant.

Eea staat op zandgrond. Vorig jaar in verse aarde. Dit jaar zeer karig bijgemest met ergens vroeg in het seizoen een handje koemestkorrels over het veldje.

Iemand enig idee aangaande dit zeer moestuingerelateerde onderwerp?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Periode van droogte?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hier zijn de snijbonen ook veel minder dan vorig jaar, niet alleen de grote van de peul, ook kleinere peultjes en veel minder opbrengst.

Begin augustus ging het helemaal fout, een groot gedeelte van de planten is afgestorven, maar later terug gaan verder groeien.

Hoe dan ook minder dan de helft van de oogst van vorig jaar.

Pronkbonen daarentegen zijn veel groter dan vorig jaar.

Geplaatst:

Droogte... dat zou het misschien wel kunnen zijn. Had ik nog niet aan gedacht. Volgend jaar eens wat beter in de gaten houden.

Inderdaad zijn de pronkers trouwens wel allemaal gewoon goed groot en lang geworden. Die zijn wellicht minder gevoelig dan?

Geplaatst:

Ik heb die rare snijboon ook al een paar jaren. Smaken lekker en zijn heel laat in verhouding met andere bonen.

De verschillen in lengte heb ik ook al jaren. Ook lijkt een deel op kievietsbonen.

Ik denk dat die boon niet meer zo zaadecht is. Volgend jaar koop ik een nieuw zakje. Ik hoop dat die dan beter zijn.

Ik kocht het bij van der Wal.

Geplaatst:

Hai Hoekman. Goed dat jij het herkent. Wat jij schrijft zou goed kunnen natuurlijk. Heb ook bij Van der Wal gekocht, maar wel rechtstreeks uit het zakje gezaaid, dus niet van eigen bonen het jaar ervoor.

Verder inderdaad een prima boon die lekker smaakt, zelfs uit de diepvries.

Oh en dat hele late herken ik ook. Een van de redenen waarom hij er ook volgend jaar weer staat. Zo kan ik alles tegelijkertijd zaaien en toch oogstspreiding hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...