Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Zou hij al lekker zijn om op te eten?

Geplaatst:

Ah joh! Dat is wel de grootste barst die ik ooit zag.

Als de helften haast los van elkaar zijn, zou ik ze idd los van elkaar waxen. In die enorme krater met al die wax gaan klooien, lijkt me ook niet productief.

Ik werk trouwens met olijfolie, daar steeds mee insmeren. Zoals in oorspronkelijke recept op blz 1 van dit topic staat.

Ach. Hij zal heus wel lekker zijn / worden. En daar gaat het maar om!

Wel idd ook benieuwd of ie al smaak heeft nu. Dus mocht er een stukje afbreken, laat ff weten?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

O dacht pas dat je na een maand moest insmeren? Jorieke had eerste x na 2 mnd gedaan en had besloten de volgende x een maand eerder te doen. Dus ik zit braaf op 22 maart te wachten. Nu dan al waxen? Hij is al goed droog

Geplaatst:

Oewa. Bijna een misverstand.

Ik zou braaf de tijden van Joriek aanhouden hoor. Maar áls je gaat waxen, dan zou ik em in twee helften doen als ie toch al zo los ligt. Denk ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn vorige Parmezaanse kazen gingen dus ook scheuren. Geen 1 grote scheur zoals bij jou, maar een heleboel kleine scheurtjes. Zie een paar berichten terug in dit topic. Die heb ik toen snel voorzien van kaascoating, en de laatste heb ik snel gewaxt.

Zodra je een scheur ziet moet je er wat mee.. anders gaat het verder, of komt er schimmel in enzo. en daarna moet je zien te ontdekken waarom het ding is gaan scheuren. Maar zo ver ben ik zelf ook nog niet

Geplaatst:

Het er wat mee doen is bv coaten?

Ik denk dat het handiger is van deze nu 2 kazen te maken. Dan insmeren met olijfolie en dan de wax maar?

Ik snap het ook niet hoe dit is gebeurd, want de barsten trokken de eerste week met drogen grotendeels weg. Mellie heppie en na 2 weken werd het juist groter....

Geplaatst:
  • Auteur

Nee als ik wax of kaascoating gebruik dan smeer ik geen olie. Het is echt een soort laatste redmiddel in het geval van Parmezaanse kaas. Al las ik laatst dus ook in mijn Amerikaanse boek dat als je een vrij kleine Parmezaanse kaas maakt, je beter op een gegeven moment de kaas in de wax zet. In plaats van smeert met olie. Omdat een kleinere kaas toch harder indroogt.

Geplaatst:

Ok ga ik dat nu doen!

Geplaatst:

8e2fd282d861ba56d102ecdf58f19008.jpg

Ik heb de kaas verder gescheurd. Viel me nog best tegen. Dat wat vast zat, zat ook goed vast! Natuurlijk een brokje geproefd met de man en yes, dat smaakt goed! Ook volgens de man.

Nog heel jong, maar je proeft de potentie van wat het straks gaat worden! Daar ben ik ontzettend opgelucht over. Het is ondanks de lelijkste parmezaan ooit, vooralsnog niet hopeloos. Zo meteen in de wax als dat gesmolten is en dan maar braaf wachten.

Geplaatst:
  • Auteur

Waxen gaat nog lastig worden met al die gaten Die gaten horen er ook niet in, daarom zal ie gescheurd zijn. Er wou iets uit zeg maar

Heb je de melk gepasteuriseerd? ik kan het zo 123 niet terugvinden in je posts. Misschien zie ik het over het hoofd hoor.

Geplaatst:

Dat waxen was een ramp... en dan druk ik het zachtjes uit. Fat al het slechte komt in drieën? Nou, dat in het kwadraat vandaag.

Plons zo in de wax. Mijn 5-jarige die er net met haar neus bovenop hing, zat onder. Incl ik en alles om de bak met wax heen.

Die mooie bellen waren me ook al opgevallen. Ik weet dat dat een teken is dat er iets niet goed gaat qua bacteriën.

Ik heb de melk tot 35 graden opgewarmd. Er stond niks over eerst pasteuriseren [emoji33][emoji33][emoji33]

Ik heb vandaag jouw recept genomen en daar staat voor 7,5 l melk tot 32 gr verwarmen.... gaat deze ook zo mooi barsten? Jank... Ben al aan het stremmen. En nog maar een zucht er achter aan.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, pasteuriseren is ook niet nodig. Op zich. Net als bij de Goudse kaas, en bijna alle andere kaas. Ik doe het wel, omdat ik op een gegeven moment opbollende kazen kreeg. Met nog veeeel grotere gaten dan jij nu. Dus er zat iets niet goed. Dan kan je calcium chloride gebruiken, om toch dat rauwmelkse smaakje aan je kaas te hebben. Of pasteuriseren.

Bij dit recept heb ik het er niet bij staan nee. Ik heb 1 van mijn parmezaanse kazen ook met rauwe melk gemaakt, ik moet even opzoeken welke. Doe ik zo... Volgens mij die 1e (van de 2 die dat deden) die ging barsten. Maar die scheurde niet zoals die van jou.

Geplaatst:

Zucht... nou, op hoop van zegen dan maar wat er met deze gaat gebeuren. Bedankt voor de uitleg.

Als je wel pasteuriseert, dan snel afkoelen naar 32 gr neem ik aan? Sorry voor de vragen overload. Ik vraag alles nu maar voor het geval er weer ergens een misverstand insluipt.

Edit: ik ben 1,5 u verder en nog steeds geen stremming. Deze kaasdag hoort thuis in de klaagtopic. Op de nieuwe pers na, gaat alles fout. Ik geef het nog een half uur en dan geef ik op. Dan heb ik om precies te zijn, 10 liter melk verprutst. Tenzij mijn yoghurt mislukt natuurlijk. Dan kunnen we er 12 l van maken.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb de kaas van februari vorig jaar maar eens aangesneden. Die ik gemaakt heb van rauwe melk, en met lipase. Hij ging barsten in het pekelbad, en daarna ging dat nog wat verder. Ik heb toen snel kaascoating gekocht (werk normaal met wax, en voor Parmezaanse eigenlijk helemaal niet met een bedekking) om hem te lijmen. En dat is goed gebleven.

Dat is dan het enige positieve... Want hij is echt uhm... vies? In ieder geval mislukt.

Op zich ziet ie er smakelijk uit zo op de foto. Maar hij ruikt... zuur? Pittig? Muf? En alles tegelijk. Ik heb mijn proefstukje uitgespuugd en heb mijn mond nog meerdere keren nagespoeld met water. Blergh. Joep vond het lastig beschrijven wat hij er van vond. Zegt dat de kaas enigszins ruikt als een bekende 'kaas', dat Zwitserse strooispul uit de supermarkt. Weet je wel? Dat aten ze bij hem vroeger thuis vaak op brood. En ik denk dat het daar wat van weg heeft. Maar dan echt TE. Hij heeft zijn stukje kaas niet uitgespuugd, maar het deed met doorslikken wel raar in zijn keel Tintelen. Dus niet echt fijn om te eten

Het ding ging aardig goed doormidden, was niet snoei hard. Maar bestond nog wel duidelijk uit vlokken zeg maar. Samengeperste vlokken. In plaats van 1 geheel.

De zure kant van de smaak deed me erg denken aan de Manchego die ik ook rond die tijd maakte, ook met lipase

IMG728377721552238726.JPGIMG728538301552238727.JPG

Geplaatst:

Uren werk, weken wachten en dan lees je dit bhleeeeee balen..... ben blij dat ik dit nu lees en niet vorige week want dan was mij de moed wel in de schoenen gezonken

aangepast door Gast

Geplaatst:

Oooo wat naar allemaal! Na 1 jaar wachten dit resultaat... ik voel enorm met je mee.

Mijn parmezaan is niet eens tot kaas geworden. Weggegooid.

Geplaatst:

@Jorieke jouw lipase kazen zijn volgens mij vooralsnog geen succes, of wel?

Geplaatst:

Ach joh hee, Joriek. Zie t nu pas. Wat jammer inderdaad! Hij ziet er wel smakelijk uit verder, lijkt me extra teleurstellend. Ga je nog een nieuwe proberen te maken? Of even klaar mee voor nu?

En Mellie. Kak dat je melk niet wilde stremmen. Kan me voorstellen dat bij jou de zin om er nog eentje te maken misschien (ook?) wat ver te zoeken is?

Geplaatst:

Gat meiden wat een rottige kaasdag. Mellie hoe is het dan verder gegaan gisteren? heb je het opgegeven? En Jorieke die kaas ziet er gewoon tof uit het lijkt me heel erg naar als je deze verrassing krijgt bij het openmaken. Ik was eigenlijk net van plant iets meer buiten de Gouda te gaan kazen zeg maar..dit ontmoedigd me wel een beetje, ik weet wat er goed gaat. Voorlopig toch maar even geen Parmezan dan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hmm balen zeg! Het wordt toch niet altijd kaas als ik jullie verhalen zo lees. Jammer, maar Parmezaanse kaas is wel een van de moeilijkere kazen meen ik, dus niet opgeven hoor!

Nee, pasteuriseren is ook niet nodig. Op zich. Net als bij de Goudse kaas, en bijna alle andere kaas. Ik doe het wel, omdat ik op een gegeven moment opbollende kazen kreeg. Met nog veeeel grotere gaten dan jij nu. Dus er zat iets niet goed. Dan kan je calcium chloride gebruiken, om toch dat rauwmelkse smaakje aan je kaas te hebben. Of pasteuriseren.

Kleine correctie: Lipase gebruik je voor een rauwmelks smaakje. CaCl helpt bij het stremmen als je gekoelde of gehomogeniseerde (supermarkt)melk gebruikt, lees hier meer.

Geplaatst:
  • Auteur

Hm ik ging er helemaal vanuit dat calcium chloride werd gebruikt om o.a. te kunnen werken met rauwe melk (dus niet pasteuriseren) zodat er toch minder kans is op besmetting. Waar ben ik mee in de war dan?

Edit: ik denk toch dat ik dacht dat het daar voor was Nou ja.

En ik bedoelde dus dat je dan dat spulletje toevoegt, om wel die rauwmelkse melksmaak te behouden. Met lipase maak je dat nog sterker. Maar die basis rauwmelkse smaak... die bedoelde ik. Die ik persoonlijk in mijn (gepasteuriseerde) kazen niet mis, misschien wel als ik het naast elkaar zou proeven.

Geplaatst:

Salpeter bedoel je denk ik, dat wordt wel gebruikt om bepaalde onwenselijke bacteriën te remmen (maar 't remt niet alles).

Pasteuriseren doodt de natuurlijk aanwezige 'lipase', vandaar dat je vooral lipase toevoegt aan gepasteuriseerde kaas om toch een rauwmelks (pittiger) smaakje te krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic