Mellie Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 Mijn kaaspoging is geëindigd in de gootsteen. Als ik niet zo gefrustreerd was, had ik er om kunnen lachen hoe veel wrongel uit die 7,5 liter melk kwam. Dat gootsteen anti verstop roostertje (hoe heet zoiets???). Nou, dat ding, daar zat wrongel in. Een eetlepel vol! Zo goed gestremd dus. Not... Voorlopig ben ik even klaar met kaas. Niet door dit hoor, vind het echt veel te leuk. Maar ben net begonnen aan een nieuwe baan. Nog een zieke man en 3 kinderen. Dus even pas op de plaat. Quote
Mellie Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 Vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen en jawel; het gaat gelijk mis! Je helpt even een kind en ineens is je melk is te warm.... hoe erg is dat? Was 41 graden. Pffffff Edit:Ik laat deze batch melk maar compleet afkoelen. Kan ik er morgen nog parmezaan mee maken? Of is dat nu over? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2019 Auteur Geplaatst: 7 april 2019 Lijkt mij niet erg, als het maar weer wat is afgekoeld als je het stremsel er in doet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
friemeltje Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Of de melk nou te heet of te koud is maakt niet uit.Het gaat er om dat de producten die je er aan toevoegt (cultuur, stremsel, etc etc) reageren alleen goed op een bepaalde temperatuur. Dus als het te heet word, koel het af en begin met je cultuur, koelt het daarna teveel af, maak het wat warmer, en doe de stremsel er bij om dat te activeren. Quote
Mellie Geplaatst: 8 april 2019 Geplaatst: 8 april 2019 Top! Ik sla dit ook weer op. Ik heb gisteren toevallig de 1e afl van salt fat acid gekeken op Netflix en daar maakten ze van 1000 l melk, 2 parmezaanse kazen. Leuk om te zien! Quote
Mellie Geplaatst: 20 april 2019 Geplaatst: 20 april 2019 20,7 l melk wat niet wilde stremmen. Maar even de tht op mijn stremsel bekeken aangezien ik niets anders kon bedenken. En jawel... Houdbaar tot 02/11/18.... Zucht....Zo jammer dit. Ga je met je voedselverspilling. Quote
Charly Geplaatst: 20 april 2019 Geplaatst: 20 april 2019 Ach wat zonde joh!Het zit niet mee met jou en de parmezaanse kaas he. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Vanmiddag ga ik weer aan de parmezaan. Volgens mij gaf Anna3 bij een ander kaastopic de boeksuggestie kaas uit eigen keuken van Nils Koster. Ik vind het ene mooi boek, maar ik stuit nu alweer op wat problemen. Hmmm... Hij zegt dat je cacl moet toevoegen maar niet hoeveel Kijk ik er overheen, of zegt hij dat niet? Quote
friemeltje Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Je moet uiteraard niets, maar ik heb het boek ook en hij geeft inderdaad aan Cacl te gebruiken. Hij zegt nergens hoeveel, omdat dat de grap is, je gaf aan "heerlijk boek, geen berekeningen meer"Helaas...het boek is 1 en al berekening.... Hij geeft niet aan hoeveel melk....mag je zelf bepalen.Hij geeft niet aan hoeveel Cacl -> hangt van je eigen melk bepaling af.Hij geeft niet aan hoeveel stremsel -> hangt van je eigen melk bepaling af... Maw, je mag eerst alles gaan berekenen Quote
Mellie Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Maar wáár is de formule voor berekening die ik zelf mag uitrekenen? Kom ik ook overheen, maar zie die basisinfo niet. Heb wel eindelijk gestremde melk! Lang leve stremsel dat niet over de datum is Quote
Mellie Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Yes! Lang leve stremsel die nog houdbaar is! Heeeeeel blij Quote
Charly Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Vet cool Mellie De aanhouder wint! Quote wees bevriend met kleine dingen
friemeltje Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 gefeliciteerd, waar kunnen we onze bestellingen plaatsen? Quote
Mellie Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Whoop whoop! Bedankt voor het meeleven haha! Ik ga er dit weekend nog 1 maken en dan is het kaasseizoen afgesloten vermoed ik. Quote
friemeltje Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Waarom afgesloten? Er zijn nog zo veel meer kazen/smaken te ontdekken.Nu heb je de smaak te pakken (en juiste stremsel) Quote
Mellie Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Ik dacht dat het met warm weer wel afgelopen zou zijn met het kazen. Niet dus? Want ik ga liever nog even door eigenlijk! Mega blij met deze parmezaan. Quote
friemeltje Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Waarom zou het weer daar wat mee doen? Nu gaan de koeien het gras weer op/eten en dus kunnen we weer de eerste gras kazen maken (zoals ze dat noemen)Verder is het uiteraard belangrijk om een koele plek te hebben om de kaasjes te rijpen. Theoretisch kan het natuurlijk ook op de tafel maar dan is opeen de 4 weken voor jong...nog maar een paar dagen.Of je kunt de oude truc toepassen....graaf ze in....lekker koel onder de grond. Quote
Nils Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Het recept voor Parmezaan op blz 104 van het boek Kaas uit eigen keuken is een variatie op basisrecept harde kaas van blz 102. Daarin wordt voor hoeveelheden verwezen naar basisrecept goudse kaas op blz 83. En daar vindt je keurig hoeveelheden. 8 Liter melk, 1,25 ml cacl. 2 ml stremsel. Deze hoeveelheden mag je naar hartenlust delen of vermenigvuldigen. blz 84 staan tips om de melk goed te laten stremmen als je het bij 8 liter houdt. Quote
friemeltje Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 En daar hebben we de author Welkom Nils Quote
Charly Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Kazen ingraven? Zoals je wortels inkuilt? Wat een grappig idee. Heb je dat wel eens gedaan? En zo ja, zou je daar mss in een los topic wat uitleg over kunnen geven? Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Ah super! Merci Nils. @Friemel ja vertel eens meer. Ik weet dat ze in Tr kaas inkuilen, maar dat gaat ook heel anders smaken dan. Lekker, maar ‘aards’ bij gebrek aan een beter woord. Heeft het geen invloed dan bij parmezaan? Die kazen zijn wel zachter, dat het misschien daarom die aardse smaak meer erin trekt? Quote
friemeltje Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Ik heb geen idee, nog nooit gedaan (ik heb een normale koelkast waar ik behoorlijk wat kaas in kwijt kan)Je kunt mogelijk de kaas in een doos doen om te beschermen tegen de aardse smaken. Wat ik me nu bedenk is dat het draaien van de kaas ook lastig is...Dus geen idee. ooit een filmpje gezien, maar die kan ik helaas niet 1,2,3, terug vinden. Quote
Mellie Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 En nóg een parmezaan! En nu stop ik met parmezaan. Dit zijn er nu 3. 1952 gram is deze met minder melk. Die van eergisteren was 1,5 l meer melk en woog 1932 meen in. Volgende week een grote Goudse maken a la Friemel! Quote
friemeltje Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Kijk jou eens gaan!!!Ben trots op je, zien er goed uit, ik hoop dat ze ook lekker zijn over 6 maanden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.