kruiddame Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Hallo Zijn er hier mensen die een eetbare voortuin hebben ipv achtertuin?En.wie kan er foto's sturen hoe.jullie het hebben.Op google kan ik weinig vinden over eetbare voortuin en fotos. Ik ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Ik heb in de voortuin veel meerjarige kruiden en andere eetbare planten staan. Het lijkt best nog op een ‘voortuin’ ook. Ik ben er eigenlijk mee begonnen omdat de achtertuin vol stond. Ik heb helaas geen foto’s, want ben nu even niet thuis. Maar als je een zoekt naar eetbare planten en bijzondere meerjarige kruiden, dan zie je al snel hoeveel keus je hebt. Ben heel benieuwd wat je ervan maakt! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Stomme vraag van mij: wat maakt iets een 'voortuin'? Behalve dan dat het een tuin is voor je huis? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Wel eens met Jorieke, maar omdat bij de voordeur wel netjes of leuk eruit willen laten zien en niet bv kaal in de winter zoals moestuin, denk ik ook dat vaste groente en met name kruiden en fruitpraktisch is. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Aha, het is me hier thuis ook even uitgelegd, het hele idee van de 'voortuin' en hoe dat anders is dan een achtertuin. Nooit zo bekeken... maar goed. Mijn voortuin (van dik 100 m2... ) is een kruidentuin met cirkels van waaltjes. Veel kruiden zijn redelijk wintergroen en mooi, zoals tijm, verschillende soorten salie, lavendel, hyssop, bonenkruid (zowel kruipend als... normaal?), rozemarijn. En in het voorjaar komen er alweer snel krokusjes en narcissen enz. op om de boel op te vrolijken. En de rest van de lente en zomer en herfst groeien de andere (in de winter leeg uitziende) cirkels vol met andere kruiden die elk jaar afsterven en weer opkomen. Zoals kruidvenkel, heemst, alantswortel, welsh onion, nou en nog meer... Edit: oh ja... onze voordeur zit aan de 'zijkant' van het huis dus alles is toch al in de war hier Dit is een foto van bovenaf, een beetje (erg) schuin genomen. En in februari. Die van hierboven is van de zomer. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Ik zie je groentetuin naast je kruidentuin, jij hebt alles aan de voorkant (Maar is de voortuin niet aan de kant waar ook de voordeur zit, ik denk dat jij een zijkantvoordeur hebt) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 In een rijtjeswoning is het vaak wat duidelijker wat de voortuin is.In 2015 hebben mijn buurvrouw en ik onze voortuin ook als moestuintje ingericht.Ik vond het niet prettig: teveel bekijks en bemoeienissen van voorbijgangers, die steeds dezelfde vragen stellen: wat is dat? En dat? Is dat te koop? Of te geef misschien?En teveel gedoe om steeds met tuingereedschap om te lopen. Links voortuin van buurvrouw Wat later in het voorjaar En rechts mijn voortuintje Afgelopen jaar gewoon gemengd, bloemen en wat kruiden, de buurvrouw heeft weer gras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Ziet er wel leuk uit vooral die foto met de papavers, maar dat is weer tijdelijk Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kruiddame Posted December 16, 2017 Author Share Posted December 16, 2017 Stomme vraag van mij: wat maakt iets een 'voortuin'? Behalve dan dat het een tuin is voor je huis? Dat is een.goede geen idee haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Een eetbare voortuin waarom niet? Waar ik grond leuk kan gebruiken voor het verbouwen van groenten, kruiden of fruit doe ik dat. Of het voor, achter of op het terras is. Mijn enige punt is dat het er wel een beetje mooi uit moet zien. Voor de (bescheiden) composthoop kon ik geen betere plek vinden dan niet heel erg ver van de voordeur. Ik hou 'm wel 'op orde'. Soms lopen dingen zoals ze lopen. In onze voortuin waren er een paar oude bomen en struiken die het niet goed meer deden, na ruim 20 jaar. Met de vrij gekomen ruimte wist ik wel raad. Er kwam een groentetuintje. Een bescheiden kasje was er al eerder geplaatst, iets dichter bij het huis. In de voortuin ervaar je minder de beslotenheid van een tuin als je er aan het werk bent. Vandaar dat we wel een heg hebben geplaatst, maar die moet nog wat groeien. De hele buurt leeft nu mee met de aardperen die omwaaien, de smeerwortel die woekert en de aardappels die de kou hebben overleefd. En als je bij het vallen van de avond met een zaklamp door de tuin gaat om slakken te vangen dan heb je altijd aanspraak. Als de heg wat hoger is vind ik dat wel fijn. Nog even geduld. Toen een ander deel van de voortuin aangepakt moest worden kwam er een kruiden/fruittuin. Maar groente, fruit en kruiden zie ik graag en wat bloemen er tussen, helemaal mooi. Het gaat erom een vorm te vinden die bij je past. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Ziet er ook mooi uit, gezellig vooral je kruiden kant. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Leuk die verhoogde tuinbedden eh, tuinledikanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Er is een journalist/ columnist die een boek wil crowdfunden en dat gaat toevallig over de eetbare voortuin. Ik 'lees' de beste man wel eens en ben zelf best benieuwd naar dit boek, als het er komt. https://unbound.com/books/eat-your-front-garden/ Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts