Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Foto's van volwassenen laag/half/hoogstam fruitbomen


Fruittuin17

Aanbevolen berichten

Op zaailing zijn de volgende, zwakgroeiende, perenrassen prima klein te houden: Herzogin Elsa, Precoce de Trevoux, Triomphe de Vienna, Bon Chretien Williams (en dus ook de rode mutant). Op kwee kan Bon Chretien Williams onverenigbaar zijn met de onderstam, een tussenstam is aan te raden.

Kijk hier heb ik wat aan. Dus de Red Williams kan dan wel blijven staan.

Rest mij enkel nog de vraag wat ik kan doen om een kers of pruim die me te hard gaat klein te houden. Yuras jij noemt zomersnoei, vertel?

En heeft iemand een mening over of ervaring met wortelsnoei? Evt foto's van het resultaat? (Hoe je dus een boom op een sterke onderstam toch beetje onder controle houdt) Vooral kers en pruim ben ik benieuwd naar

Link naar reactie
Delen op andere sites

@yuras; ja, dat begrijp ik. Logisch. Ik weet dat zoete appels en Keuleman als stamvormer gebruikt worden.

 

Maar mijn vraag is dus; heeft de hoogte van de veredelingsplaats invloed op de groeiremming. Door Roland, windindewilgen en ik meen Bart646 wordt gesteld dat des te hoger er veredeld is op de onderstam, des te sterker de groeiremming van de ent zal zijn.

 

Ik zoek argumenten en onderzoek die deze bewering staven, want het lijkt mij onlogisch en nergens op gebaseerd.

 

Groeiremming door zomersnoei bij een prunus op zaailingonderstam? Een prunus snoei je altijd al alleen 's zomers. Bij de kers de twijgen op 9 bladeren nijpen en de zomerscheuten die op hierop ontstaan weer op 2 bladeren nijpen lijkt me ondoenlijk, tenzij je een waaier (een leivorm) hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@Tielse Flipje en Yuras: er is in het verleden wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van hoog/laag enten op de groeikracht, maar dan vooral als het gaat om het gebruik van tussenstammen.

 

Conclusie van dit onderzoek was als volgt; de lengte van de gebruikte tussenstam heeft invloed op de groeikracht van de boom als geheel.

Voorbeeld: Beurre Hardy is een snelle groeier. gebruikt men dus een B. Hardy tussenstam van 60 cm dan ontwikkelt de boom meer groeikracht dan wannneer men een B.Hardy tussenstam van slechts 5 cm gebruikt. Bij gebruik van een lange tussenstam zit je ent ook automatisch hoger in de boom en zo komen we bij het onderwerp waar jullie over discusssieerden. Hetzelfde effect is meetbaar als je een tussenstam van een zwak ras zou gebruiken. Een langere tussenstam werkt in dat geval juist groeiverzwakkend, terwijl een korte tusssenstam (waarbij de ent lager zit) dan juist minder groeiverzwakkend werkt.

Bron: F. Hilkenbaumer, Erwerbsobstbau 1973

 

Bij hoogstam appel wordt met name de Zoete Aagt als tussenstam gebruikt bij mijn weten. Keuleman was onbekend in dit verband bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...