Evert Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Beste mensen, Voor een stukje tuin op het zuiden ben ik op zoek naar een leivorm fruitboom. Deze boom wil ik solitair planten en moet dan denk ik zelfbestuivend zijn (er staan hier nauwelijks fruitbomen in de woonwijk). Mijn gedachten gaan uit naar een boom die maximaal 2 a 2,5 meter hoog wordt maar wel strook van 3x5 meter ter beschikking heeft. Aan de zuidkant ligt bestrating waardoor er geen schaduwwerking naar de boom toe is. Wat ik lastig vind - gezien het ruime aanbod - welk ras ik moet kiezen. Ik zoek een sterk ras die niet roest/schurft gevoelig is. Alle fruitbomen vindt ik eigenlijk wel mooi: appel, peer, kers of pruim. Het lijkt mij leuk om fruit uit eigen tuin te eten. Druiven heb ik al geprobeerd, vanwege mijt ben ik op zoek naar een nieuwe invulling. Het liefst zou ik een kant en klare boom kopen die al de juiste vorm heeft en zo de grond in kan. Wie heeft een goede tip voor mij? Quote
japie101 Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 Dan kun je het beste eens bij "de Batterijen" gaan kijken, is een tuincentrum/boomkwekerij waar ze goede spullen, en verstand van zaken hebben. In deze tijd van het jaar hebben ze ook fruitbomen/fruitstruiken met kale wortel (scheelt in prijs). Kijk eens op http://www.batterijen.nl/ Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
Evert Geplaatst: 20 januari 2018 Auteur Geplaatst: 20 januari 2018 Ja, ik weet dat ik naar een kweker kan gaan.Ik had gehoopt dat iemand hier ervaring mee of een mening over heeft. Quote
japie101 Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Ik zou gaan voor een laagstam Conference als leifruit, zelfbestuivend, lekker, en gemakkelijk te telen, tevens goed verkrijgbaar. Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
Evert Geplaatst: 10 februari 2018 Auteur Geplaatst: 10 februari 2018 Bedankt voor je advies. Ik rij vanmiddag ook even naar het noorden: http://vruchtboom.nl/Ben benieuwd wat ze adviseren en hebben staan. Quote
mkleinman Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 Ik zag trouwens gisteren dat er ook een aantal lei-peer ( wat ouder ) bij particulieren worden aangeboden die je zelf moet uitgraven. Deze zijn wat ouder en vaak wat goedkoper. Scheelt je meteen weer een paar jaar wachten. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Evert Geplaatst: 10 februari 2018 Auteur Geplaatst: 10 februari 2018 Dat is inderdaad een goeie tip. Stond deze op de bekende aanbodsite?Zo ja, in welke regio was dat? Quote
mkleinman Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Ik had hem gezien op marktplaats.nl, was ik helemaal vergeten erbij te vermelden . Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.