Bertus Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 Op één plek in mijn boomgaardje is al 2 keer een fruitboompje gesneuveld, oorzaak onbekend.Morgen ga ik daar een nieuw pruimenboompje (Belle de Thuin) planten.Voor de zekerheid heb ik de grond goed uitgegraven, flink plantgat gemaakt en met aarde van elders uit de tuin gevuld.Het nieuwe boompje (naakt wortelig) ga ik planten in een mix van gewone tuingrond en potgrond.Nu mijn vraag: is raadzaam of net af te raden om ook nog gedroogde koemestkorrels toe te voegen. Ik woon en tuinier op (goede) zandgrond (N-Limburg).grt Bert Quote
Yuras Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 Zou ik niet doen. Potgrond bevat al genoeg voeding voor ong. 6 manden. Wel volgende voorjaar. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 Ik las dat pruimen van licht zuur tot neutraal houden dus wat mulchen met houtsnippers, compost en dennennaalden kan denk sowieso geen kwaad Quote
Bit Geplaatst: 10 maart 2018 Geplaatst: 10 maart 2018 Niet mesten nee. Prunus ( Pruim en kers ) hoef je sowieso bijna niet te mesten hoor, tenzij je op wel zeer arme grond zit.Pruim doet het al snel op welke grond ook, wat zuurder, de gewone neutrale gronden, maar ook zeker wel ook op wat kalkrijkere gronden. Weet ik niet waar je dat gelezen hebt Fruittuin ? Maar pruim kan heel goed wat kalk hebben hoor, houden ze wel van. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 10 maart 2018 Geplaatst: 10 maart 2018 Geen idee waar ik dat gelezen heb. Het zure zou bijdragen aan de smaak stond er. Ik lees vaak dat bijv de mierlose zwarte pruim als flauw en smakeloos wordt omschreven, terwijl ie in de omgeving waar ie vandaan komt wel erg wordt gewaardeerd. Maar daar staat ie dus niet op klei. Ik weet dat pruimen t op klei ook prima kunnen doen hoor, zat pruimen van de kleibodem hier gegeten. Maar mulchen met houtsnippers en bladeren is zeker geen verkeerd idee Quote
Bertus Geplaatst: 10 maart 2018 Auteur Geplaatst: 10 maart 2018 Dank voor de reacties. De pruimelaar staat inmiddels.Ik hou me aan de adviezen van Yuras en Bit. Quote
Yuras Geplaatst: 10 maart 2018 Geplaatst: 10 maart 2018 Tja, mulchen met rijpe compost is altijd goed Maar mulchen is niet bemesten... Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 10 maart 2018 Geplaatst: 10 maart 2018 Beter niet mesten. Zeker niet in het plantgat mesten. Steenvruchten hebben graag wat kalk in de bodem. Ze kunnen wel op een lichtzure bodem staan, maar dat betekent niet dat je hierna moet streven als je een neutrale bodem hebt. Ik zou zeker geen dennennaalden... in het plantgat doen (tenzij) je op kalkgrond zit (ook niet nodig maar kan). Mulchen kan maar je wilt niet te veel voeding bij je boom. Verder zou het niet nodig moeten zijn. Op een zandgrond is mulchen altijd goed, omdat dit de bodem verbetert. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.