heidike1990 Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Vorig jaar in april heb ik asperges geplant .Maar aangezien mijn man donderdag met een bulldozer onze moestuin volledig gelijk gaat trekken en hierdoor waarschijnlijk over de asperges moet rijden .Heb ik deze even uitgegraven uit schrik dat ze kapot zouden zijn als hij er over zou rijden .Nu zat ik met een vraagje .volgens het boek van wim lybaert zou je het tweede jaar al kunnen oogsten .Zit ik dan nu aan het eerste jaar of aan het tweede jaar als ik ze volgende week terug plant ?Ik dacht persoonlijk dat ik helemaal opnieuw moet beginnen aangezien bij het verwijderen wel wat wortels zijn beschadigd maar wist niet zeker .Maak ik best al de heuvel of doe ik dit pas volgend jaar ? En hoeveel oogst heb ik ongeveer van 10 planten ? Het moet niet ontzettend veel zijn vandaar deze vraag .Enkel ik eet in ons gezinnetje asperges . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Ik zou zeker weer een jaar wachten. Ze zijn tenslotte weer ontwortelt. Waarschijnlijk had je ze beter kunnen laten zitten, komt wel wat beschadiging aan de opkomende stengels maar de wortels blijven intact.In de beroepsteelt wordt 1kg per vierkante meter gestoken na drie jaar. 1ste jaar 1/3, tweede jaar 2/3 en vanaf het derde jaar dus 100%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike1990 Posted March 10, 2018 Author Share Posted March 10, 2018 Beter laten zitten ? Maar dan waren ze toch sowieso kapot gegaan door dat mijn man er met de bulldozer over gereden was ? Het eerste jaar heb ik sowieso niets geoogst van mijn asperges .Ik dacht dat dit ten vroegste het tweede jaar was ( bij nieuwe soorten ) en zelfs 3 jaar met oudere soorten .Misschien had ik ze beter vorig jaar niet geplant en gewacht tot de moestuin volledig in orde was dan had ik ze nu niet moeten verplanten .Ach ... gelukkig hoeven hierna geen werken meer gedaan worden in de tuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Hangt er wat vanaf hoe diep de wortelstokken zitten. Maar was idd misschien handiger geweest te wachten.Kwa oogst doen de proffesionals het zo. Wachten met oogsten kan in mijn ogen niet echt kwaad. Als je zo lang kan wachten. Ik zou een maaltje steken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike1990 Posted March 10, 2018 Author Share Posted March 10, 2018 Een maaltje steken ? U bedoelt een maaltijd ? Ik was niet van plan om er echt heel veel van te oogsten hoor toch zeker niet dit jaar .Enkel als ik zie dat er een twee tal afkunnen om te proeven .Anders wacht ik gewoon nog een jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 De klauwen hebben eigenlijk amper wortelstokken maar alleen neuzen.M.i. kunnen deze zolang ze in rust zijn ook wel wat hebben.Een bulldozer heeft door de brede rupsbanden amper bodemdruk.(Pascal: druk= kracht, gedeeld door oppervlak).Ik denk dat de flexibele wortels wel wat kunnen hebben zolang je niet gaat graven.Moeten ze er toch uit dan zou ik een jaar rust adviseren.De wortels worden zo lang dat je ze er nooit in zijn geheel uit krijgt en juist in die wortelszit de kracht om nieuwe scheuten te maken komend voorjaar. Toevallig heb ik hier de afgelopen twee winters hetzelfde mee gemaakt.Ook volwassen aspergeplanten verplaatst.ik heb twee rijen planten van zeker 15 jaar oud opgegraven. Ik heb de volwassen planten weggegeven aan een andere tuinder en ben met nieuwe zelf gekweekte planten verder gegaan.Een groot deel van die weggeschonken planten is na het herplanten toch doodgegaan.Ik denk dat dat komt door de droogte vorig jaar voorjaar icm onze zandgrond.Ook gaat er bij het verplanten van beschadigde planten door rot een deel verloren, ik heb dat ook bij jonge planten , zeker 10-20 %.Deze winter heb ik een tweede rij asperges opgegraven en uitgedeeld. Let er bij herplanten op dat de asperges niet op dezelfde grond komen (25 jaar) ! Ik had twee rijen van ong. 10 meter en nu drie rijen.Dat is genoeg voor 5 liefhebbers en je hebt nog over om uit te delen.Het nadeel van weinig planten is dat elke plant maar om de zoveel dagen geeft en je dus asperges moet verzamelen.En als je je eigen asperges hebt dan is drie dagen al lang om te bewaren, de kwaliteit loopt terug.Zie je de mishandelde asperges in de super die daar dagen liggen uit te drogen dan springen de tranen in je ogen. In mijn blog staat e.e.a. beschreven.           Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike1990 Posted March 10, 2018 Author Share Posted March 10, 2018 Oke bedankt voor de informatie .Ik ga ze dus het best gewoon volgend weekend opnieuw planten .En een jaartje rust gunnen .Stel dat ze het verplanten niet overleefd hebben dan koop ik volgend seizoen wat anders dat ik daar kan planten .We zien wel hoe het verder verloopt .Ik hou jullie alvast op de hoogte ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 zolang ze maar niet op dezelfde plek terugkomen, dat is nefast. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike1990 Posted March 10, 2018 Author Share Posted March 10, 2018 Nee , ze komen niet op dezelfde plaats .Ze komen nu vooraan in de moestuin en ervoor stonden ze wat meer naar het midden toe . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts