Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

‘Plakkaat’ op mijn pruimenboom


Jodelahytie

Aanbevolen berichten

Het is een zwam. Herken ik niet direct, maar hij zit op een oude tak die als lange stomp ooit afgezaagd is door iemand. Niet helemaal de bedoeling , takken zaag je netjes vlak tegen de stam af. Geeft niet, maar op deze is een zwam gaan groeien.

Best straks als de boom in blad staat, alsnog deze stomp netjes afzagen.

Of de zwam erg schadelijk is weet ik niet, misschien dat iemand hem herkent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties, hoewel helaas niet al te best nieuws...

 

Voor zolang ik de boom ken, bijna 14 jaar, hebben die twee zwammen eraan gezeten. De boom lijkt nog gezond, geeft vruchten en groeit gestaag. Op wat voor termijn zal ie afsterven? Is het verstandig de boom nu al te rooien om te vermijden dat andere fruitbomen (kers, appel) in mijn tuin aangetast worden?

 

Na nog wat googelen zag ik dat de boomgaardvuurzwam visueel sterk lijkt op mijn zwam. Verandert dat de prognose wellicht?

 

Dank

Jo

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwam is de "bloem" van de schimmel die in de boom zit; de boom kan best nog een paar jaar pruimen geven inderdaad. Ik heb er ook een al een jaar of 6 op de pruimenboom zitten. Ik zie wel dat er aan 1 kant minder groei in de boom zit,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...