candysurprice Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Kan ik nu nog onze fruitbomen snoeien? Ze zijn 4 jaar oud. Met name de eerste 2 jaar hebben ze het lastig gehad. Kan iemand mij ook nog tips geven qua snoei. Heb inmiddels veel gelezen en een cursus 1 jarige bomen gehad maar blijf het moeilijk vinden. Quote
roeier Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Ik ben niet degene die er het meeste van weet, maar bij die eerste en laatste foto lijkt het me niet echt nodig. Die middelste, daar mogen een paar takken af.De laatste vind ik er juist heel mooi uitzien zo; 4 hoofdtakken, iedere tak ongeveer op gelijke hoogte aan de stam ontspringend en ieder een eigen kant opgaand: prachtig zo. Als je de boom op de middelste foto snoeit, probeer dan iets over te houden zodat hij meer op de boom op de laatste foto lijkt. Niet teveel in één keer snoeien; liefst niet meer dan 20% of zo. Maar wat me nog het meeste opvalt is dat te dunne touw o.i.d. waarmee de boompjes aan een paal staan. Dat zou ik zeker z.s.m. weghalen; het lijkt de stam al in te groeien, zeker op de laatste foto, als de schijn niet bedriegt.Ik vermoed dat ze beter af zijn zonder steun - een beetje heen en weer zwiepen is wel goed - maar als ze toch steun nodig hebben dan een bredere band, liefst materiaal wat zacht is voor de boom, en maar half zo hoog, aan half zo hoge paaltjes ook. Dat nog hele dunne boompje op de achtergrond, dat hoort nog wel aan een hogere paal staan, maar ook liefst met een sympathiekere band vastgemaakt. Quote
candysurprice Geplaatst: 27 maart 2018 Auteur Geplaatst: 27 maart 2018 Hoi, Alvast bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het slim was de eerste jaren sowieso te snoeien zodat de bomen ook harder groeien. De draadjes waar jij op doelt geven een beetje een vertekend beeld op de foto. Ze zijn zeer zeker niet ingegroeid. Fijne avond! Quote
tielse flipje Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Ja, je kunt nu nog snoeien. Tijdens de jeugdfase (de eerste tien jaar of zo) van hoogstambomen is het wel verstandig elk jaar te snoeien. Als je later snoeit in het voorjaar krijg je meer groeiremming en bij jonge bomen wil je dit niet. Dus volgend jaar liefst wat eerder snoeien, bijvoorbeeld in februari. Wintersnoei geeft groei. Jonge bomen moeten niet teveel vrucht dragen want dat gaat ten koste van de groei. De bomen zijn beter te beoordelen als je foto's uit verschillende hoeken neemt. Het is ook wel handig als je de soort en de variëteit vermeld, want de snoei en manier van groeien is verschillend per variëteit. Foto 1; een erg mooie boomvorm met een pyramidale kroon (boom met een harttak). Het lijkt op de foto alsof er twee gesteltakken aanwezig zijn, maar het zijn er waarschijnlijk drie? Het is de bedoeling dat de harttak recht boven de stam naar boven groeit, nu wijkt deze naar links. Bovendien is er niet 1 harttak aanwezig, maar heb je er drie. De twee concurrenten van de harttak snoei je af en de overblijvende tak (degene die al het meest boven de stam staat) snoei je op een knop naar het midden, zodat de boom niet helemaal scheef wordt. Vooral rechts in de boom zie je nog wat naar binnen groeiende takken aan de gesteltakken, deze kun je ook beter verwijderen. De gesteltakken kun je nog op bijvoorbeeld 1/3 inknippen op een naar buiten gerichte knop. Foto 2; nogmaals een pyramidale kroonvorm. Ook hier zie je twee harttakken, ik zou er twee verwijderen en de overblijvende inkorten. Pal hieronder staat nog een steile tak (concurrent), deze zou ik ook verwijderen. Zo te zien is er vorig jaar ook niet gesnoeid. Er zijn wel erg veel gesteltakken!De gesteltakken onderin de boom horen langer te zijn dan bovenin, zo krijgen de onderste takken ook licht. Foto 3; waarschijnlijk een peer (Giesser Wildeman?). Pyramidale kroon met veel, erg veel vruchthout. De boom heeft een veel te vroege vruchtdracht dus de groei is eruit. Alleen links in de boom is nog groei aanwezig, de gesteltakken zijn nu links en rechts niet meer even lang. Je zou links en rechts de gesteltakken weer even lang kunnen maken en vrijwel al het vruchthout weg kunnen snoeien om de groei er weer in te krijgen. Voor de harttak; hetzelfde verhaal als boven. En ja, boompaal wat inkorten. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Ik zie inderdaad wat concurrerende takken daar zou ik wel wat aan doen.Heb ik zelf ook een vraagje.. als je een jonge pruim hebt, geent op st julien a, en je wilt hem als halfstam hebben maar de takken beginnen lager. Kun je dan de boom zegmaar "opsnoeien" tot halfstam? Dus de dunne takjes die te laag zitten gewoon bij de stam wegknippen en dan alleen de 3 wat hogere takken die je mooi vindt als harttak/gesteltakken laten zitten? Quote
Bit Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Ja hoor, dat kan. ( Pruim echter beter niet nu, daarmee wachten tot ie vol in het blad zit ) Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Ja ivm loodglans bedoel je. Nou zitten er al wat knakjes in de onderste takken (bij de kweker gebeurd) maar ik knip dat er van de zomer wel af dan Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Nou heb ik nog 2 vragen over snoei.. Op deze foto zie je vooraan een rainier kers die ik gekocht heb als laagstam. Daarachter zie je een engelse winter goldpermain appel die halfstam is. Nou wilde ik de kers tussen de halfstammen zetten (dus dat heb ik gedaan) maar nou blijkt dat ie op prunus avium staat. Heb ik laten navragen door de leverancier maar het antwoord liet even op zich wachten, vandaar dat ie al in de grond staat. De ent zit op 60cm hoogte en verder weet ik niet of ik met de info die ik nu heb (geent op prunus avium) het boompje moet laten staan tussen de halfstammen of dat ik het boompje als hoogstam moet gaan opkweken. De plant afstand is 4,5 meter hier tussen de halfstammen. Ik twijfel of dat goed gaat komen op prunus avium? Boompje laten staan tussen de halfstam of toch in de hoogstam rij zetten met plantafstand 10m? In dat geval wil ik wel dat hij pas op 2m vertakt. Kan ik dat nu nog regelen door de twee zijtakken van de zomer weg te snoeien? Of help ik dan een jonge boom om zeep of gaat ie daar blijven uitlopen zodat ik een knotkers krijg? Ik weet even niet wat ik ermee moet. Help.Zat ook al zo te knoeien met mijn pruim omdat ik die ook als laagstam heb gekocht maar op st julien a dacht ik, misschien moet ik ook daar de onderste takken wegknippen en ze opkweken tot halfstam met plant afstand 4,5 meter. Dus eigenlijk wil ik zowel bij de pruim als de kers alle zijtakken eraf knippen en alleen de harttak door laten groeien tot de juiste hoogte is bereikt (1,25 voor halfstam en 2m voor hoogstam) en dan daar pas weer groei van zijtakken toestaan. Maar ik weet niet of dit wel zomaar kan. Wat ingewikkeld om het gelijk goed te willen doen zeg Quote
candysurprice Geplaatst: 30 maart 2018 Auteur Geplaatst: 30 maart 2018 Ja, je kunt nu nog snoeien. Tijdens de jeugdfase (de eerste tien jaar of zo) van hoogstambomen is het wel verstandig elk jaar te snoeien. Als je later snoeit in het voorjaar krijg je meer groeiremming en bij jonge bomen wil je dit niet. Dus volgend jaar liefst wat eerder snoeien, bijvoorbeeld in februari. Wintersnoei geeft groei. Jonge bomen moeten niet teveel vrucht dragen want dat gaat ten koste van de groei. De bomen zijn beter te beoordelen als je foto's uit verschillende hoeken neemt. Het is ook wel handig als je de soort en de variëteit vermeld, want de snoei en manier van groeien is verschillend per variëteit. Foto 1; een erg mooie boomvorm met een pyramidale kroon (boom met een harttak). Het lijkt op de foto alsof er twee gesteltakken aanwezig zijn, maar het zijn er waarschijnlijk drie? Het is de bedoeling dat de harttak recht boven de stam naar boven groeit, nu wijkt deze naar links. Bovendien is er niet 1 harttak aanwezig, maar heb je er drie. De twee concurrenten van de harttak snoei je af en de overblijvende tak (degene die al het meest boven de stam staat) snoei je op een knop naar het midden, zodat de boom niet helemaal scheef wordt. Vooral rechts in de boom zie je nog wat naar binnen groeiende takken aan de gesteltakken, deze kun je ook beter verwijderen. De gesteltakken kun je nog op bijvoorbeeld 1/3 inknippen op een naar buiten gerichte knop. Foto 2; nogmaals een pyramidale kroonvorm. Ook hier zie je twee harttakken, ik zou er twee verwijderen en de overblijvende inkorten. Pal hieronder staat nog een steile tak (concurrent), deze zou ik ook verwijderen. Zo te zien is er vorig jaar ook niet gesnoeid. Er zijn wel erg veel gesteltakken!De gesteltakken onderin de boom horen langer te zijn dan bovenin, zo krijgen de onderste takken ook licht. Foto 3; waarschijnlijk een peer (Giesser Wildeman?). Pyramidale kroon met veel, erg veel vruchthout. De boom heeft een veel te vroege vruchtdracht dus de groei is eruit. Alleen links in de boom is nog groei aanwezig, de gesteltakken zijn nu links en rechts niet meer even lang. Je zou links en rechts de gesteltakken weer even lang kunnen maken en vrijwel al het vruchthout weg kunnen snoeien om de groei er weer in te krijgen. Voor de harttak; hetzelfde verhaal als boven. En ja, boompaal wat inkorten. Bedankt voor je uitgebreide informatie, hier kan ik zeker iets mee. Ik had wel foto’s van alle kanten gemaakt maar dacht dat dat een beetje teveel van het goede zou worden. Maar zal ze toch nog even posten met toelichting. Hieronder een rode Boskoop geplant voorjaar 2016. Van onderstaande boom twijfel ik of het een pruim betreft. Dubbele meikers Betreft een appel, ik denk notaris Appel-Elstar geplant voorjaar 2016 Gravensteen appel- boom leek aangevreten en uiteindelijk bleek 1 gesteltak zo beschadigd dat we hem moesten verwijderen. De boom is nu niet meer mooi in balans, nog tips? Peer, inderdaad Gieser Wildeman. Zou het helpen om alle vruchthout te verwijderen of is dat onzeker? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Die gravensteiner de aangevreten tak afknippen na een naar buiten staand oog dan loopt ie wel weer uitWel nu doen anders ben je eigenlijk wat laat Iemand nog een idee of ik de rainier kers op prunus avium tussen de halfstammen kan laten staan of beter verplaatsen naar een plek tussen de hoogstammen? Quote
TuinVrouwtje87 Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Misschien dat dit wat hulp kan bieden: https://www.tuinpraat.be/fruitbomen-snoeien/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.