Merel.H Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 (edited) Ciao allemaal, Sinds een jaar heb ik een wormencompostbak. Ik ben er erg tevreden mee.Het enige is dat er witte beestjes (ze zien eruit als luizen. ze springen ook een beetje) in de bak zitten (zie foto's).Het lijkt alsof de wormen er geen last van hebben, maar het is niet handig voor mij als ik de compost wil oogsten, want dan worden mijn planten ook besmet. Op websites/fora kan ik niet vinden wat de beestjes zijn, of het schadelijk is en hoe ik er vanaf kom. Heeft iemand hetzelfde? Of heeft iemand tips? Dat zou erg fijn zijn! Groeten Edited March 31, 2018 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 (zie foto's)Ze zijn niet doorgekomen. Probeer het nog eens. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel.H Posted March 31, 2018 Author Share Posted March 31, 2018 Ik hoop dat het nu gelukt is.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Welkom, merel. Het is erg klein om zo te beoordelen maar zou het trips kunnen zijn?voeden zich o.a. met sappen uit schimmels. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Dat zijn springstaarten zie ook draadjeLeven o.a. va schimmeldraden dus vandaar de compostbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Gezien het springen zou ik ook zeggen springstaartjes, maar het zijn er wel bizar veel. Misschien is dat ook wel een van de nadelen van een wormenbak; je hebt niet echt een natuurlijke omgeving, dus zonder natuurlijke vijanden zoals roofmijten en grote kevers en duizendpoten, kunnen je springstaartjes zich ongebreideld vermenigvuldigen. 'Besmetten' van je planten, daar hoef je denk ik niet bang voor te zijn, want in de volle grond zullen die natuurlijke vijanden er snel genoeg bij zijn, lijkt mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Die heb ik ook in overvloed in mijn compostbak. Zolang ze niet schadelijk zijn voor mijn planten, vind ik het best. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel.H Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 Bedankt voor de reacties.Ik denk dat het inderdaad springstaarten zijn. Voor de moestuin bemesten kan het dus geen kwaad, maar voor bemesten van kamerplanten lijkt het me niet zo’n goed idee... Groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts