Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien verticaal kweken in hangbakken


jaro

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

 

De afgelopen maanden en jaren het ik veel gelezen op verschillende fora over het kweken van aardbeien in bakken. De afgelopen 2 seizoenen heb ik een eerste poging gedaan om iets te construeren en de voorbije weken heb ik een verbeterde versie gemaakt. Bij deze deel ik mijn ervaring om anderen eventueel te inspireren.

 

 

 

 

 

WP20180330171247Pro19161522581030.jpg

 

De tussenafstand tussen de verticale palen is 3 meter, het zijn vierkante palen van 9*9cm en ze steken 160cm boven de grond uit.

De horizontale balken zijn 20cm hoog en 4,5cm dik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om aan een horizontale tussenafstand te komen van 13cm gebruik ik afstandsplankjes van 2 cm dik tussen de montage van de horizontale plank en verticale balk. Door die tussenafstand van 13 cm drupt er nooit water op de aardbeien er onder en wordt en geen zonlicht afgenomen door de bloembak erboven.

De 3 kortere schuine balken dienen om de onderste rij bloembakken te ondersteunen en om het plooien van de verticale balken te voorkomen (dit gebeurde bij de vorige constructie)

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Linked Image

 

De afstand in de hoogte is 38cm. Vorige jaar is geen enkele plant hoger geworden dan die hoogte, dus dat is prima.

Alle bakken zijn genummerd en in een schriftje staat waar welke soort staat (12 soorten tot 3 jaar oud)

De bloembakken op de grond zitten vol met bloembollen om de nuttige beestjes aan te trekken.

 

Binnenkort installeer ik het druppelsysteem

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi hoor, maar de relatief grote tussenruimte tussen de bakken is met opzet? Je laat er vanuit beide bakken planten tussen groeien? Anders kun je een derde meer bakken kwijt. De stengels en aardbeien aan de kant tussen bak en schutting doen het ook goed zo?

 

De palen langer houden als basis voor de netten tegen de vogels?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mogelijk om 5 bakken tussen 2 palen te plaatsen maar dan is de ruimte tussen 2 bakken kleiner wat het plukken en het onderhoud van de planten minder gemakkelijk maakt. Als bloembak gebruik ik de Elho barcelona 50cm.

 

De stengels tussen bak en schutting doen het verrassend genoeg best goed. Het duurt wel een kleine week langer eer die aardbeien rijp zijn omdat ze minder zon krijgen. De schutting is wel -toevallig- precies zuid gericht.

 

Ik laat er geen planten tussen groeien maar sommige bloembollen vanuit de bakken op de grond worden best hoog.

 

Het is moeilijk te zien op de foto's maar de tweede paal van links staat er al vele jaren. Dat was vroeger een paal van een hekken geplaatst door de vorige eigenaar. De paal is geplaatst in beton, de 3 andere palen heb ik er bij geplaatst in een metalen voet. Voor het uitzicht heb ik de paal die er stond als referentie gebruikt.

 

Ik heb weinig last van vogels, ik heb de indruk dat ze niet zo goed kunnen landen op de bakken en ik heb een kat die mijn constructie gebruikt als slaapplaats. De minder gelukte aardbeien gooi ik tussen een paar struiken en die verdwijnen vanzelf....

Netten gebruik ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is inderdaad makkelijker om ze te plukken en ze te onderhouden.

 

Vandaag heb ik het bewateringssysteem geinstalleerd. Het lijkt op pure luxe maar toen ik vorige zomer 30 bakken met een gieter water moest geven heb ik toch iets gekocht. Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor het microdrup systeem van gardena. Niet het goedkoopste maar wel een systeem dat veel uitbreidingsmogelijkheden heeft.

 

Ik heb druppelaars geinstalleerd die 2 liter per uur afgeven (die oranje dopjes moet je in de slang draaien)

Dit werkt op waterdruk , vanaf dat het mooi weer wordt, 1 a 2 keer per dag 10 a 15 minuten de kraan open en klaar is kees.

Amper waterverspilling en de aardbeien blijven mooi droog.

 

Ik weet wel niet of het systeem vele jaren zal meegaan, iemand ervaring mee?

Bovenaan loopt de hoofdleiding en die wordt telkens onderbroken om via de kleine slangetjes telkens 4 bakken water te geven

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 3 maanden later ...

Inderdaad erg handig. Ook de bakken om ze in de winter binnen te zetten, neem ik aan. Bloembollen er tussen had ik niet aangedacht.

 

Ik wil zoiets creeren aan de west zijde van mijn tuin. De afscheiding is een gazen hekwerk. Schat dat de zon van 10:30 tot zonsondergang er op kan schijnen. Wil de onderste twee rijen/lagen gebruiken voor kruiden en dan drie rijen/lagen voor aardbeien.

 

Heb je wat statistieken van je opbrengst per soort en totaal? Kan dan een beetje gaan inschatten hoeveel opp. ik nodig heb.

Welke soorten heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...