essiebes Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 (edited) Ik heb in mijn kruidentuin nu:- basilicum- peterselie- rozemarijn- oregano- tijm- bieslook- salie Ik weet dat ik de basilicum beter kan invriezen omdat die wat lastiger te drogen is. Maar de andere? Bij welke methode blijft de smaak het beste bewaard? Bij welke methode zijn de kruiden het makkelijkst te verwerken later? (gedroogde kruiden kun je bijv lekker fijn maken) Wat zijn jullie ervaringen? Edited July 14, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Als de regen straks voorbij is wil ik kruiden gaan drogen. Ze staan er weelderig bij, vandaar. Ik heb al een bosje salie ondersteboven op zolder hangen. Want die schijnt het beste te zijn vlak voor de bloei... Maar ik vind alles maar behoorlijk vochtig... het huis, de zolder... overal is condens enzo... niet zo best om dingen te laten drogen, maar ja... De magnetronmethode ga ik straks wel met bv. peterselie uitproberen. Kijken of het werkt. Laatst met het zevenblad ging het perfect. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Kruiden drogen: http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=122 Magnetronmethode: post21696.html?hilit=magnetronmethode#p21696 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 basilicum invriezen? Ik heb net een lading gedroogd en het ruikt nog heerlijk. Is het dan de smaak die minder wordt? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted July 15, 2011 Author Share Posted July 15, 2011 Ik weet het eigenlijk niet. Ik had gelezen (kan het ook niet echt meer terug vinden) dat basilicum moeilijker te drogen is vanwege het vlezige blad En dat je het daarom beter zou kunnen invriezen. Maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Is het trouwens nodig om gedroogde kruiden in een donkere pot oid te bewaren of mag het ook doorzichtig glas zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Ik ken een italiaanse mama die basilicum in losse blaadjes invriest. Snel verwerken is dan de methode, anders heb je heel slappe flut. Zelf doe ik ook nog basilicum op azijn...de azijn wordt er heerlijk van en als je de paarse neemt ook mooi van kleur! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted July 15, 2011 Author Share Posted July 15, 2011 Ik heb ook nog gelezen over een methode waarbij je de basilicum fijn hakt (in een blender maar die heb ik niet) met een beetje olie en dan invriezen in zo'n ijsblokjesding. Dan zou het lekker blijven. Lijkt me ook wel een fijne methode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Het drogen ging ontzettend snel.. ik ga ook eens neuzen want ik heb net weer 3 planten in zijn geheel geoogst omdat het vak nogal vol werd. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Hoe heb je het gedroogd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Ik heb een droogrekje gemaakt, dat hangt aan het plafond in de keuken. Het blad lag op een keukenpapiertje (ivm kleine blaadjes), op het gaas van dat droogrek. Met een paar warme dagen, is het supersnel droog. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Klinkt inventief. kan je eens een foto maken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 (sorry Luc, voor de tinypic foto's, ik heb ze van dit forum geplukt ) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Heel grappig en handig! Kan je het gemakkelijk ophangen? Dat gaas is dat halve centimeter? Het is in je keuken..je hebt dus geen last met "keukenvocht"door het drogen?Heb je er trouwens pasta op te drogen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Ik moet op het aanrecht staan om het gevaarte (nou... ) op te hangen. We hadden nog niet echt tijd over voor een katrolletje ofzo, maar dat komt er vast nog eens aan Nu heb ik er een soort van hoes van een oude klamboe omheen gemaakt, omdat er nogal wat vliegen hebben hier op het platteland.Het is voilleregaas, en voor de meeste dingen (pasta bijv.) leg ik er nog een theedoek op. Hij hangt boven een 'arm' van het aanrecht waar we niet met heet water of kokende zaken (in pannen) werken, dus geen last van vocht. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Een katrolletje zou idd wel handiger zijn. Dan ben je van t geklungel (toch wel gevaarlijk) af op t aanrecht.Kijk s op MP voor zoiets... dit is wel een mooie ouderwetse die niet zal misstaan in de keuken: http://link.marktplaats.nl/466209501Ik weet niet of t een geschikte is, daar heeft je man waarschijnlijk meer verstand van Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Wauw wat een handig systeem! Ik heb de basilicum gehakseld met olijfolie en ingevroren in blokjes. De bieslook heb ik net verwerkt in 3 bakken met kruidenboter en ingevroren. Als ik nog meer bieslook kan oogsten straks dan ga ik die drogen. De oregano ga ik ook drogen, en de tijm ook (toch? tijm kun je toch drogen?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Wauw wat een handig systeem! Ik heb de basilicum gehakseld met olijfolie en ingevroren in blokjes. De bieslook heb ik net verwerkt in 3 bakken met kruidenboter en ingevroren. Als ik nog meer bieslook kan oogsten straks dan ga ik die drogen. De oregano ga ik ook drogen, en de tijm ook (toch? tijm kun je toch drogen?). Tijm kan je prima drogen! Ik droog ook bloeiende tijmtopjes..voor de thee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Morgen potjes halen bij Ikea om gedroogde kruiden in te bewaren. De oregano is echt aan een snoeibeurt toe... En van de tijm mag ook wel iets af. Alleen de rozemarijn laat ik nog maar doorgroeien want die is nogal klein. Ik heb wel lol in de kruidjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Wie weet of de takjes Oregano die zijn gaan bloeien, ook gewoon te gebruiken zijn? En is voor Oregano drogen de beste manier om het te bewaren? Of ook wel invriezen? Of ook olie/azijn?En citroenmelisse? Drogen of invriezen? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Wie weet of de takjes Oregano die zijn gaan bloeien, ook gewoon te gebruiken zijn? En is voor Oregano drogen de beste manier om het te bewaren? Of ook wel invriezen? Of ook olie/azijn?En citroenmelisse? Drogen of invriezen? Citroenmelisse drogen..dat gaat heel gemakkelijk.Oregano zou ik zelfs in de bloei drogen.De smaak gaat wat achteruit als de plant bloeit..je kunt het beter voor de bloei drogen maar ik geef de voorkeur voor mijn eigen gedroogde kruiden, zelfs als ze minder sterk zijn, gebruik ik gewoon wat meer! Azijn kan je bijvoorbeeld maken met de zogenaamde Provençaalse kruiden, daar kan je ook oregano indoen, en verder een keuze uit tijm, laurier, lavendel, rozemarijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Dank je wel ! U bent een wandelende bibliotheek zeg En ik lees in sommige boeken/internet dat je de kruiden in de zon moet drogen en anderen schrijven in de schaduw drogen. Hoe zit dat ? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Ik dacht dat citroenmelisse zijn smaak verliest als je het droogt... ik zoek het even op Basilicum is volgens mijn boekje goed in te vriezen en te drogen, maar de smaak gaat dan (bij beide methoden dus blijkbaar) achteruit. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Nope, gewoon te drogen die citroenmelisse. Zal wel in de war zijn met een ander kruid Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Dank je wel ! U bent een wandelende bibliotheek zeg En ik lees in sommige boeken/internet dat je de kruiden in de zon moet drogen en anderen schrijven in de schaduw drogen. Hoe zit dat ? Haha Ik ben dan ook gek op boeken Hoe dat zit met in de zon of schaduw kan ik niet helemaal zeggen. ik heb wel begrepen dat als je in de zon droogt de kruiden kleur verliezen en misschien ook andere bestanddelen.ik droog al jaren keukenkruiden, en dit jaar voor het eerst uitgebreid kruiden voor de thee. Altijd in kleine bosjes ondersteboven opgehangen op ons zoldertje met een raampje open voor een luchtstroom, of als het bloemetjes zijn op een hor op pootjes. Basilicum droog ik inderdaad niet, dat is nooit goed gelukt..ook lavas is moeilijk, maar de smaak ervan blijft beter dan basilicum, en ik doe gewoon een takje meer in de soep Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Dank je Jorieke En Lavas, kun je dat goed invriezen ook ? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts