marjoleinvdh Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Hoi ik ben bezig om een moestuin bak aan te leggen van 1.20 bij 3.00 m.het eerste deel zal verdeeld worden in vakken van 30 bij 30, maar aan de achterkant hou ik 0.60 bij 1.20 over aan ruimte. ik was van plan om daar 2 grote planten neer te zetten, bijvoorbeeld een courgette, en ik dacht een pompoen. maar nu lees ik overal dat pompoen zeker een vierkante meter aan ruimte nodig heeft. is er een kleine pompoensoort die genoeg heeft aan 60x60 cm? Quote
Patrijs Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Zelf reken ik voor de courgette 1m2 per plant, zeker als je ze niet langs een stok omhoog leidt.Pompoenen die minder dan 1m2 per stuk vragen ken ik eigenlijk niet.Je zou er wel een courgette kunnen zetten en de pompoen lekker op stap kunnen laten gaan buiten de bak.Je kan de ranken prima verleggen naar de plak waar dat uitkomt. Quote De moestuin van Patrijs
pippi Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Wat Patrijs zegt. Courgette kan wel op die plek, maar een pompoen heeft echt heel veel ruimte nodig. Ik had vorig jaar mini-pompoenen, en ik gok dat ze per plant wel een 3-5 m2 nodig hadden. Quote
svvoorden Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Er zijn ook pompoenen die niet gaan ranken, zogenaamde bush pompoen. Deze passen net op een vierkante meter. Ik heb zo'n pompoen 2 jaar geleden gehad en er kwamen meer dan 20 vruchten van die 1 meter. Er zijn echter maar een paar soorten en het valt niet mee om ze te vinden. Ik had gewoon zaad uit een andere pompoen gehaald en die bleek toevallig zo te groeien, erg mooi om te zien overigens.Courgette is zeker te doen en daar kun je ook maanden lang van oogsten! Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 9 april 2018 Auteur Geplaatst: 9 april 2018 Zelf reken ik voor de courgette 1m2 per plant, zeker als je ze niet langs een stok omhoog leidt.Pompoenen die minder dan 1m2 per stuk vragen ken ik eigenlijk niet.Je zou er wel een courgette kunnen zetten en de pompoen lekker op stap kunnen laten gaan buiten de bak.Je kan de ranken prima verleggen naar de plak waar dat uitkomt. ik ben van plan om ambassador F1 courgettes te gaan gebruiken. deze groeien omhoog en hebben daarom minder ruimte nodig. (tenminste dat schijnt) jammer dat pompoenen zoveel ruimte nodig hebben. zou het wel kunnen als ik ze over de bak heen laat groeien? of hebben ze echt die meter grond nodig? Quote
Patrijs Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Je kan de pompoenen goed leiden, als je er bijtijds bij bent want ze groeien hard.Pompoenen maken wel wortels op de ranken dus als dat bij jou niet kan zou ik ze niet te lang laten worden.Snoei ze na de vruchtzetting en ze blijven een stuk kleiner. Ik top de ranken als ze naar de buren groeien.In het verleden heb ik pompoen tegen een wilgentenen schutting laten groeien en over gaashekken.Ook had ik een reuzenpompoen die een vrucht in het weiland naast de tuin kreeg.Was nog een flinke klus om die weg te krijgen. Ook leuk als er een pompoen vast in het hek groeit. Ze willen wel graag heel veel eten en drinken hebben. Deze manier van courgettes aanbinden zag ik in Dordt bij villa augustus : Quote De moestuin van Patrijs
_lotte_ Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Je kan je pompoen wel tegen een rek laten aangroeien maar dan kies je toch beter een pompoen die kleinere vruchten draagt. Dus geen megapompoenen van 7 kg Quote https://www.instagram.com/_mrssimplelife_/http://mrssimplelifeblog.wordpress.com/
marjoleinvdh Geplaatst: 16 april 2018 Auteur Geplaatst: 16 april 2018 mijn klimrek is al vol helaas Quote
CJodokus Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Er zijn wel kleine pompoentjes die tegen een rek geleid kunnen worden. Ze kunnen in een SFG vak van 30x30 cm. Opbrengst is niet te vergelijken met andere pompoenen, maar ze zijn wel leuk. Makkelijke moestuin heeft de Baby Bear, maar er bestaan nog meer kleine liefies. Mijn bedoeling was een Baby Bear te kweken. Bij één plant lukte dat, bij de andere werd dat er één die nu 3 meter naast de bak in de taxus heg geklommen is en die waarschijnlijk mijn bak vol met wortels zal zal doen geraken. Misschien is ze voortgesproten uit mijn compost, maar toevallig is wel dat ik op die plek een voorgezaaide pompoen geplant heb. Is dit dezelfde als die jij had @Rookie? Weet iemand welke soort dit is? oeps…… ze heeft alweer dorst, zie ik nu! 3 Quote
Rookie Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Hij komt me niet bekend voor @CJodokus. In dit stadium kan het nog alle kanten uit, volgens mij...😀 Overigens heb ik ook wat grotere soorten, zoals de Sweet Mama en de UK langs het klimrek geleid. 3 Quote
CJodokus Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 En jij hebt ze in leuke netjes zag ik. Dat zou ik misschien ook moeten doen voor ze uit de heg lazeren 😁 3 Quote
Rookie Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Ze zijn best wel handig inderdaad. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Mijn baby bear pompoen. Alleen nog wachten op het verkurken van de steel. 4 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Ik ga iedere jaar op mijn dakterras weer voor Jack be Little… 1 persoons pompoentje iets groter dan een sinaasappel..smaken heerlijk met eetbare schil.😋 Ook heb in op mijn zuid balkon de butternut maar in een plant zak. Helaas maar 1 nog verder af te rijpen vrucht dit jaar . Een voorgekweekt butternut plante ik vrij laat over in de bak omdat daar toen laat pas plek vrij kwam.., maar wat ik vreesde gebeurde ze ging energie stoppen in wortelgroei en nu pas heeft de plant zelf goed de groei erin veel niet bevruchte vielen af.. en nu een groeiende maar nog veel te kleine vrucht die het dit seizoen niet meer gaat redden vrees ik…😬 3 Quote
CJodokus Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Wat zijn de pompoenen al mooi oranje bij jullie @Gitta, de mijne is nog half groen. Ja, die Jack be little van jou @Vrouwholle, die klinkt heel aantrekkelijk. Hoeveel pompoentjes heb je daar aan? Leuk voor eenpersoonshapjes hè? Zou de butternut niet meer ruimte nodig hebben dan 1 plantzak? 1 Quote
Rookie Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Ik heb twee butternuts, die staan allebei in een eigen zak, het ziet er prima uit. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 4 uren geleden, CJodokus zei: Wat zijn de pompoenen al mooi oranje bij jullie @Gitta, de mijne is nog half groen. De mijne is half juli bevrucht ongeveer. Mogelijk zijn die van jullie later bevrucht. Quote
Gitta Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 18 minuten geleden, Rookie zei: Ik heb twee butternuts, die staan allebei in een eigen zak, het ziet er prima uit. Goed om te weten. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Ja klopt Gitta, de mijne zal later bevrucht zijn geweest 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Ik 4 Littele Jack pompoentjes @CJodokus maar ik moet erbij zeggen dat ik dit seizoen beetje de kantjes eraf hen gelopen en niet bijgevoed of gediefd ofzo.,, denk zelfs ook best laat uitgeplant..,, De butternut heb ik tot Max 3 stuks van 1 plant in plantfamilie gehad in andere seizoenen. Voor mij oké want ik snap dat ik minder oogst dan van plant uit de volle grond 😊 In de bak heeft die meer ruimte maar ik zie dan enorme bladeren met lange stengels maar niet perse meer vruchten. Maar dat is hoe het op mijn plek gaat…🤔 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Ja, zo gaat dat vaak @Vrouwholle. En dat is oké. Je hebt ook geen bergen eten nodig. En soms zijn die dingen ook goed als leuk geintje. Iets gezelligs. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.