Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat mos is niet erg dat is normaal.

Die schade op de boom is geen vorstschade maar waarschijnlijk slecht gesnoeid

of een wond van het afbreken van een tak.

Lijkt me slim om de wond aftedekken.

Geplaatst:
Dat mos is niet erg dat is normaal.

Die schade op de boom is geen vorstschade maar waarschijnlijk slecht gesnoeid

of een wond van het afbreken van een tak.

Hoi Iwan,

Het is niet door snoeien ontstaan. Het zit echt aan de stam. Maar dank voor je bijdrage.

Geplaatst:

Vruchtboomkanker (op de eerste 2 foto's). Lichte aantastingen kunnen weggesneden worden tot op het gezonde hout om te pogen de aantasting te stoppen maar bij deze stammetjes heeft dat geen zin meer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Vruchtboomkanker (op de eerste 2 foto's). Lichte aantastingen kunnen weggesneden worden tot op het gezonde hout om te pogen de aantasting te stoppen maar bij deze stammetjes heeft dat geen zin meer.

Ai, dat klinkt niet zo mooi. Kan dit ook overgaan op andere bomen?

Geplaatst:

Zie site, helemaal naar onder scrollen.

Behandeling lijkt niet zinvol, de aantasting zit over een flinke lengte van de stam. Wordt veroorzaakt door een schimmel t.g.v. zwakte van de boom lees ik.

Geplaatst:

Ik zie dat de boom overal wondweefsel vormt, en probeert de plekken te overgroeien.

Vandaar mijn twijfel over vruchtboom kanker, ik ken het als in gezonken plekken met erom heen afstervende bast.

Vatbaarheid is ook een ras eigenschap en wordt nog bv versterkt door slechte groei omstandigheden

Ook dat het aan een kant zit, twijfel. Als je last hebt van reeen of geiten zou ik zeggen: wildvraat. Bij mij heeft een boompje ook zoiets maar dat komt door een aanrijding met de zitmaaaier.

Ik zou niks doen en gewoon afwachten.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Ik neig ook naar dat laatste. Wat jammer is en niet een best teken, is dat de wonden tot op het kernhout zitten, en het kernhout zwart is ( ook nat )

Afdekken heeft sowieso geen zin, dat zeker niet doen. Of het fataal is voor dit boompje, weet ik niet. Ik neig ook naar niets doen en aankijken.

Dat mos is geen mos maar korstmos ( is heel wat anders dan mos ). niks erg. gewoon normaal,

Geplaatst:

Het betreft een Gravenstein appel en Giesser wildeman. Ik dacht ook vraat eerst maar er loopt niets bij ons in het weiland. Ik moet wel zeggen dat de boom dit vorig jaar ook al had.

Ik ga nog maar even afwachten en anders ga ik ze in het najaar ruimen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...