mkleinman Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Ik heb vorig jaar bij aardbeiplantje.nl diverse soorten aardbeien gehaald en in bakken gezet op de volkstuin. Afgezien van dat het verschillende rassen zijn heb ik alles verder hetzelfde gedaan. ( loof afknippen, bijmesten, bijvullen van grond etc ). Nu komen de plantjes weer op en zie ik hele grote verschillen. De Daroyal en Korona zijn al heel erg fors en er komen al bloemknoppen in. De Furore en Florence blijven beduidend achter met veel kleinere bladeren en weinig hoogte. Sommige planten komen zelfs nauwelijks weer op. Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor? En wat is wijsheid? De kleinere planten er uit halen en nieuwe bestellen of komt het nog goed en is het gewoon een kwestie van wachten? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Florence is een laat ras, misschien komt het daardoor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thamar Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Daroyal is een vroege en Florence een late ... dus redelijk normaal lijkt mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 Ik heb intussen ook reactie gehad van aardbeiplantje.nl. Die geven aan dat de Florence daadwerkelijk achter blijft en er niet best uit zien. Hun advies was om niet af te wachten maar ze te vervangen. Ik heb intussen nieuwe plantjes voor die kant besteld Ik ga een aantal planten nog wel transplanteren en meenemen voor thuis. Thuis hebben we ook nog een aantal planten staan in plantenbakken. Die zijn door de vorst grotendeels overleden afgelopen winter. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted April 25, 2018 Author Share Posted April 25, 2018 Update: Ik heb de plantjes intussen vervangen. Het is zonder twijfel vorstschade geweest. De wortels hebben behoorlijke schade opgelopen en er was bij sommige plantjes bijna niets over. Het was eigenlijk al een klein wonder dat ze allemaal nog op kwamen. Ik heb de planten eruit gehaald. De grond deels vervangen en de nieuwe planten ( Korona ) er in gezet. Het zal mij benieuwen hoe lang het gaat duren voordat ze de andere Korona's hebben bij gehaald. Ik vermoed dat de nieuwe planten later in het seizoen aardbeien gaan geven. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts