nick Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 vanwege mijn probleem heb ik me hier aangemeld. ik heb een stuk weiland omgespit en moestuin van proberen te maken.flink wat gedroogde koemestkorrel er in gespit.maar nu doet bijna niks het echt goed op deze grond. ik heb er andijvie , sla , doperwten , aardappels , aardbeien , paprika en tomaat op staan.alleen de aardappels doen t aardig. maar nu wil ik half augustus mijn jonge aardbeienplanten uit mijn eigen tuin in die tuin overplaatsen.maar in zo'n dode tuin vind ik t zonde om al nieuw spul te zetten. wat is nu ideaal?kippenmest doorheen spitten in augustus en wat koemestkorrel in de lente?of flink wat compost erdoorheen spitten nu en in de lente?en voldoet de compost van de tuincentra dan? andere tips altijd welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Ik zou er flink compost over heen doen. Die haal je heel goedkoop (en goed) bij de VAR, vlakbij Apeldoorn. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerardw Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 dit jaar zijn wij ook net begonnen. Ook net vanuit een weiland, waarop we compost en paardemest hebben gebracht (en daarna ingefreesd/omgespit). Op het moment groeit alles de tuin uit. Ik vermoed dat er in koemestkorrel gewoon te weinig zit en je mist de structuur die compost en (niet echt verse) mest je wel kunnen geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Mijn moestuin is ook gemaakt op een plek waar altijd (onbemest)weiland was. Er is toen wormencompost overheen gegaan, en zodra ik plantjes plant of zaai, strooi ik ook wat compost rond. Verder heb ik nog niet veel gemest, dat gaan we deze winter eens doen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 oke jorieke dat is een bruikbare tip. heb al gekeken en inderdaad daar kan ik wat mee. maar kan iemand mij vertellen hoeveel ik moet gebruiken.ik heb in eerste instantie een stuk van 6x4 te bewerken.ik kan daar zakken van 40 liter kopen.aan hoeveel zakken moet ik denken. bedankt allen voor de reacties. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 herkenbaar verhaal al heb ik geen weiland omgespit.maar bij de meeste gemeentes kan je gratis GFT compost halen...zou bij jou in de buurt ook moeten kunnen.en mij is vandaag verteld dat gedroogde koemestkorrels niet hetzelfde doen als echte dierlijke mest dus.daarbij, duurt het even voor je grond zich heeft "opgebouwd", elk jaar wordt het beter als je compost en mest blijft toevoegen.\ hoor mij...zal mijn eigen advies maar opvolgen ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 (edited) Grond is het belangrijkste van je moestuin. Het voeden en gezond houden van je grond is eigenlijk nog belangrijker dan het voeden en gezond houden van je planten, met een goede grond krijgen je planten alle basisbenodigdheden die ze willen. Planten extra bemesten met korrels, gier, meel is prima voor net dat beetje extra maar in principe heb je aan een goede grond genoeg om te smullen van je moestuin. Wat grond nodig heeft om goed te zijn/worden/blijven is organisch materiaal. Al het organisch materiaal is goed, maar sommige zijn beter Dat is onder andere het geval bij bijvoorbeeld koemestkorrels. Die bevatten veel minder organisch materiaal dan poep rechtstreeks uit het dier. Maar dierlijke mest is niet het enige dat je je grond kan geven, ook planten en plantendelen, kompost, slachtafval en zelfs turf doen 'goede' dingen voor je grond. Maar hun bijdrage is ook weer verschillend. Turf bijvoorbeeld helpt eigenlijk alleen om het vochthoudend vermogen van je grond te verbeteren, verder niets. Dus als de vochthuishouding van je grond in orde is, is het onnodig om turf toe te voegen. Plantenafval brengt voornamelijk goede humus in je grond maar weinig voeidingstoffen voor je planten, humus is echter een van de belangrijkste bestanddelen van 'goede' grond. De (meeste) dierlijke mest brengt structuur en humus in je grond en daarbij ook nog eens flink wat kalium, stikstof, magnesium en fosfor. Ideale dingen voor je bodem en planten. Kippemest is een buitenbeentje, voor de verbetering van je grond doet het niet zo veel maar het levert wel weer een hoop stikstof op. De gedroogde meststoffen leveren eigenlijk uitsluitend stikstof, kalium en fosfor, ze doen bar weinig voor je grondverbetering. Slachthuisafval als beendermeel of bloedmeel is in die zin nog [edit redelijk belangrijk woordje vergeten] minder geschikt als bodemverbeteraar, ze bevatten uitsluitend veel fosfor of stikstof. Zonder de wijsneus te willen uithangen - maar uitsluitend informatie te willen delen - zou ik toch zeggen dat een weiland op zich een goede vertrekbasis qua grond moet zijn voor een moestuin. Gras levert veel organische stoffen (en daarmee humus), het houdt voedingsstoffen goed vast en het wortelstelsel zorgt voor een prima bodemstruktuur. Maar ja, dat helpt je niet als je groenten niet (goed) willen groeien. Wat ik bedoel te zeggen is dat er ook niet een oplossing is om je groenten te laten floreren. In theorie zit je op goede grond maar in de praktijk valt het tegen. En daar wil je wat aan doen. Misschien moet je de grond een laten testen, wie weet wat er voor vuiligheid inzit, of misschien is het zolang grasland geweest dat er wellicht wat weinig stikstof in de grond zit. En misschien moet je wat precieser omschrijven wat er precies niet goed groeit aan je planten: maken ze geen vruchten, blijven ze klein, hebben ze veel ziektes? Het toevoegen van compost en mest kan in principe geen kwaad maar als je vele zakken compost moet kopen en je planten doen het nog steeds niet naar je zin is het ook zonde, toch. Edited July 18, 2011 by Guest Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 bedankt voor het delen van deze informatie, veucecouderc, vind het erg interessant om te lezen. is ook weer wel zo dat hier in nederland we onze grond ook kunnen laten testen, ook als moestuinier, als "niets" het goed doet.anderzijds, eerste jaar moestuin=leerjaar.....en vandaar verder ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 In Apeldoorn kan je volgens mij wel gratis compost halen, maar dan gaat het om 1 of 2 zakken van 20 liter staat me bij.Bij de VAR kan je ook een aanhangwagen(tje) vol laten storten, dat is nog goedkoper (17 euro per kuub) en dat ben je echt zo kwijt in je tuin. Zeker als je het in een paar keer uit 'smeert'. Mijn moestuin doen het nu echt goed (vind ik), en dit is pas het 2e echte jaar van dat stuk tuin. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
floor Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Had hetzelfde probleem. Gewone grond met koemest, alles werd geel en was zielig.Heb eea kunnen redden door er potgrond bij te gooien. Had ook gewoon compost moeten gebruiken waarschijnlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 waarschijnlijk was je koemest vers, waneer je gelijk wil planten of bij planten wil gooien moet je verteerde/oude koemest gebruiken.of verse mest op je land maar dan een tijd wachten met planten.Compost kun je nooit genoeg gebruiken en de herhaaling van steeds compost op je land aan brengen zorgt ervoor dat je grond mooi en goed wordt dus niet 1x en klaar maar steeds maar weer.Ingespit of ingewerkt met je hark of als mulch kan je dat het hele jaar doen waneer je zin en tijd hebt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
floor Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Nee 't was gedroogde koemest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick Posted July 22, 2011 Author Share Posted July 22, 2011 ik ga eerst maar eens proberen na dit seizoen goed wat compost aan te brengen.kijken hoe dit uitpakt. het probleem is dat bv de andijvie en sla niet groot wordt.blijft klein of sterft af. ook de bonensoorten blijven heel laag en klein. de tomaat doet t goed veel vrucht en goede groei.de paprika is ook goed en prei lijkt ook goed te doen. aardappels moet ik nog afwachten wat de opbrengst is. we gaan experimenteren met compost dat kost de kop niet.misschien wat gedroogde koemest en stikstof verhogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts