Elmigo Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Dag iedereen! MoestuinZelf ben ik een beginner met het moestuinieren. Ik heb een verticale moestuin gebouwd voor het raam aan het zuiden. Een set-up van planken om plantenpotten op te zetten. Hier staan vooral tomaten en andere planten die de warmte goed kunnen verdragen. Op het balkon heb ik deze moestuin verder uitgebreid. Nooit gedacht dat het zelf kweken van groenten en fruit zo verslavend zal zijn! AdopterenDe nieuwe buren van mijn vader hebben aangekondigd de hele voortuin plat te gooien en te betegelen. In die tuin staan veel bessenplanten van de vorige bewoner (aalbes, kruisbes, framboos, etc) die ik heb mogen adopteren. Met een beetje snoeiwerk en helaas ook het doorhakken van enkele wortels, heb ik deze struiken met mijn vingers gekruisd in grote potten weten te krijgen. BegonnenEn zo is mijn ontdekkingsreis door de wereld van groenten, fruit en kruiden begonnen! Ik hoop hier veel te leren over het houden van een moestuin. Zijn er meer die een verticale moestuin voor het raam hebben gemaakt? Ideaal voor wie in een appartementencomplex woont! TropischTropisch fruit vind ik het allerlekkerste dat er is. En dan vooral de mango! En dat is jammer, want die past niet bepaald op een balkon of voor het raam en het is ook geen plant die graag in ons klimaat groeit. Zijn er mensen die een dappere poging hebben gewaagd? Tips/ervaringen met tropisch fruit zijn altijd ontzettend welkom! Veel kweekplezier! ~ Elmigo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Tropisch fruit, heerlijk! Ik kan zo een hele rij opsommen van wat ik zou willen telen. Ik waag me er alleen niet aan, met al het andere groen dat al mijn aandacht nodig heeft. Welkom hier! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 hier geen groene tropische vingers, alleen wat kruiden, gember, kurkuma, sereh, thai basil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Welkom hier, Ik heb altijd veel respect voor de mensen die op een kleine ruimte toch groente weten te kweken.Het is vaak zo veel moeilijker dan op een moestuin of in een kas. Laat maar eens wat foto`s zien, daar zijn we dol op. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
sushy Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Ja ben zeer benieuwd naar de foto's! Leuk om een medebalkonierder te zien!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted May 22, 2018 Author Share Posted May 22, 2018 Vandaag de tijd gehad om alles goed in te delen op het balkon. Bedankt voor het warme welkom! Hier zijn de foto's: De moestuin Dit is de balkon-moestuin! Dit jaar ben ik voor het eerst met het moestuinieren aan de slag gegaan. Ik weet nog niet zo goed welke groenten je wanneer het beste kunt kweken. De broccoli is bijvoorbeeld een lange slungel geworden, maar hij groeit gewoon verder! Radijsjes Knoflook, door knoflooktenen in water te leggen tot deze worteltjes krijgen. Vervolgens in een pot gedaan. Ben benieuwd! Peultjes, met een eigen klimrekje. Hopelijk worden ze niet tè groot Krulandijvie in pot Nog wat geadopteerde planten Aalbes Zwarte bes Kruisbes, deze heeft de meeste wortels verloren bij het uitgraven. Vanzelfsprekend heb ik dan ook enkele takken met vruchten moeten snoeien. Heeeel zonde van de vruchten, maar dit maakt de kans op herstel wel vele malen groter... De struiken zijn al minstens 10 jaar oud!. Framboos, met een zelf gemaakt klimrek om in de pot te steken als deze wat groter wordt... Bosaardbei in een balkonbak met enkele uitlopers. Er staan ook nog andere (grotere) aardbeisoorten in andere bakken. En de verticale moestuin!Deze heb ik gebruikt om de kiemplantjes te kunnen verzorgen en beschermen. Nu staan daar o.a. tomaten die goed tegen extreme warmte kunnen (want het raam staat op het zuiden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sushy Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Geweldig! Je maakt veel gebruik van de ruimte die je hebt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Een hele uitdaging, maar je zal nog vreemd opkijken wat je allemaal kunt met een klein balkon en een paar raampjes. Als mede-balkonierder begrijp je dat als geen ander natuurlijk leuk dat er meer mensen zijn die het met kleine ruimtes doen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts