Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond groene vingertjes,

Hmm ik heb een issue die ik eerst eigenlijk niet wilde plaatsen maar na uren zoeken toch geen eenduidig antwoord gevonden vandaar hier toch mijn vraag.

Wij zijn pas verhuisd en heb nu eindelijk een tuin(tje)!!

Echter heb ik mieren, mieren en nog eens mieren... Ik praat nu niet over duizenden maar miljoenen.

Ik kweek in grote potten en bakken en ook hier maken ze graag gebruik van ze zitten werkelijk overal.

Binnen bestrijd ik ze echter wel want dit gaat me tever!

Nu mijn vraag moet ik ze buiten aan gaan pakken ivm de gruwel verhalen over luis of zal ik ze lekker laten doen(luis overigens nog niet gespot hoor) moet ik voorzorgsmaatregelen nemen of komen er nou niet automatisch luizen waar mieren zijn.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat iemand mij kan vertellen wat nu het beste is, aangezien mieren ook super nuttig zijn!

Ps er staan tomaten, pattison, aardbeien, komkommers, zonnebloemen, pronkbonen, wortel, radijs en wat sier plantjes een hommelnestje is ook aanwezig.

Wat kan er al veel gebeuren op een stukje tuin van nog geen 27m midden in een woonwijk.

Groetjes, geniet van het weekend en het mooie weer natuurlijk!

Geplaatst:
Echter heb ik mieren, mieren en nog eens mieren... Ik praat nu niet over duizenden maar miljoenen
Wat eten die?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Van wat ik lees op internet van alles. Maar ik heb ze zelf nog niks zien eten eigenlijk van de planten ofzo, bedoel je dat?

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! In mijn berichtje staat onder ps wat er in mijn tuin te vinden is. Dit zijn niet de planten die jij opnoemt echter.

Tevens waren de mieren hier eerder als de plantjes, komkommer is hun lievelingsplant maar ze zitten eigenlijk overal wel!

Groetjes

Geplaatst:
Van wat ik lees op internet van alles. Maar ik heb ze zelf nog niks zien eten eigenlijk van de planten ofzo, bedoel je dat?
Kan het zijn dat er ergens een compostbak of vuilbak staat waar de mieren uitkomen?

Je kan met een zeepoplossing spuiten....een kaliumzout-zeep zoals bruine zeep.

Of je kan op een bordje gist en stroop (of andere zoetigheid zoals jam of honing) mengen. Mieren zijn dol op zoetigheid en door gist te eten ontploffen de mieren. Of je kan poedersuiker en gist mengen.

Geplaatst:

Ik zou niet meteen met spul gaan lopen spuiten. Als het een wat verwaarloosde tuin was voordat jullie er gingen wonen, konden ze natuurlijk hun goddelijke gang gaan. Maar ik denk zelf dat als je regelmatig het nest wat 'verstoort' op de plekken waar je liever niet zoveel mieren wil, of bijvoorbeeld wat kaneel rond je potten strooit, dat ze dan ook vanzelf wel hun territorium wat aan zullen passen.

Het ouderwetse rijtje koperen stuivers voor de tuindeur helpt volgens mij redelijk goed om ze in ieder geval buiten te houden. En dat je mieren hebt hoeft zeker niet te betekenen dat je ook luizen krijgt.

Geplaatst:

Mieren zijn geen ratten of muizen he ? De relatie afval en composthoop en verwaarloosde tuin en dan dus mieren zie ik eigenlijk helemaal niet. Het zijn juist nu de nieuwbouw tuintjes waar de boel dicht gestraat is, waar de mieren nu zo opvallen. Hele bergen straatzand verplaatsen ze nu het al een paar weken wat droger is. Gaat snel. Ze houden van de warmte en droogte. Je kan het wel vergelijken met een bijen of wespenvolk he ?

Zeker als je meerdere potten hebt staan op je terras, dan maken ze juist daaronder en half er in graag hun nest ja. Heb je een verder helemaal verharde ruimte ? Dan hebben ze het erg naar hun zin ja.

Ze eten je groentes niet nee, de planten zelf ook niet. Ik doe niets tegen mieren.

Wil je er toch wat aan doen, kun je zo'n mierenlokdoosje kopen en op je terras zetten. de mieren halen daar het gif, slepen het naar hun nest en hun nest sterft langzaam uit. Moet je niet willen natuurlijk, maar als het bij jou echt een drama is ( en sja. wat is een drama ? ) ....

foto van je tuin zou ook helpen om de situatie in te schatten.

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties!

Wat grappig dat ook hier weer tegenstrijdige berichten op volgen, ieder heeft natuurlijk ook zijn eigen manier. Een vuilbak of compostbak is hier niet aanwezig (nergens in de wijk alleen een ondergrondse container).

Hmm het gaat hier inderdaad om een vrij nieuwe wijk staat er nu 8 jaar en dit huis heeft inderdaad zeker 8 maanden leeg gestaan! De tuin is volledig bestraat inderdaad en van de potten en bakken maken ze nu gulzig gebruik.

Blij om te lezen dat waar mieren zijn nou niet automatisch luizen komen hier was ik eigenlijk wel bang voor.

Het is hier nu vrij rustig wat de miertjes betreft die komen vaak pas rond de middag tot leven lijkt wel. Ik zal vanmiddag even wat foto's maken!

Maar zolang ze niet schadelijk zijn voor mn plantjes laat ik ze lekker doen het zijn nu mieren maar wat krijg je ervoor terug als die weg zijn!

Met mierenlokdoosjes werk ik liever niet heb ergens gelezen dat dit ook schadelijk kan zijn voor de bijen hommels etc. Of is dit niet waar?

Groetjes en een fijne dag gewenst!

Geplaatst:

Ik zou het wel weten: al die stenen eruit en er een fijne natuurlijke tuin van maken

Gegarandeerd dat je dan in elk geval minder 'last' van die mieren hebt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Haha Speets dat is helaas geen optie in die kleine tuin dan kan ik straks mn huis niet meer uit. Ik heb geen achtertuin maar alleen een voortuin waar dus mn schuurtje te bereiken moet zijn, waar een dubbele tuindeur zit hier moet ik dus ook langs kunnen en ook nog is een voordeur en een poortdeur en ojaa ik wil graag ook nog lekker zitten en dat allemaal op nog geen 27m

Geplaatst:

Tja, dat kunnen we hier natuurlijk ook niet weten, zo zonder foto

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

het gif is ook schadelijk voor de bijen ( en nog zo wat ) ja. Bijen en mieren zijn nauw verwant. Maar daarom dat systeem van lokdoosje. Is niet toegankelijk voor bijen ed.

Maar inderdaad: beter geen gif natuurlijk. Gaat om de mate van 'overlast' he ?

Geplaatst:

Itoero oké ik ga stuk, die kan zn geluk niet op hier denk ik

Om nog even een impressie te geven van de mieren en mijn tuintje. Na de heftige regenval van gisteren zie je alleen nog in en uitgangen onder mn bank en tafel:

IMG2018052818173184491527524329.jpgIMG2018052818172762921527524331.jpgIMG2018052818171870071527524334.jpgIMG2018052818171415911527524336.jpgIMG2018052818095018591527524340.jpg.

Ik denk dat het op de foto's moeilijk te zien is maar in de aarde: (als je de aarde een beetje wegschuift is het erger maar laat ze maar met rust)

QIMG2018052818111350561527525108.jpgIMG2018052818110369951527525109.jpgIMG2018052818102832291527525112.jpgIMG2018052710101784741527525114.jpg

Op de plantjes zelf:

IMG2018052818125178681527525783.jpgIMG2018052818120330361527525786.jpgIMG2018052818120159811527525788.jpg

& wat sfeerimpressies van mn overvolle tuin:

IMG2018052818123334171527525855.jpgIMG2018052818123184381527525857.jpgIMG2018052818103730281527525861.jpg

Ik heb besloten dat ik de miertjes buiten maar lekker hun gang laat gaan en binnen een lokdoosje wegzet of wordt het toch die miereneter?

Bedankt voor alle hulp!

Geplaatst:

Binnen een mierenlokdoosje neerzetten..... is dat logisch ? Ze kwamen toch nauwelijks binnen vertelde je ? Gewoon buiten zetten dat doosje. Je wil ze niet naar binnen lokken natuurlijk.

Geplaatst:

Toch kun je er weinig van zeggen.

Ik heb járenlang een groot nest onder de drempel van de achterdeur gehad.

Het was altijd een mooi gezicht als ze gingen zwermen en ik heb er nooit iets aan gedaan.

Ze zijn nooit naar binnen gekomen en ik heb er ook nooit schade van gezien.

Nu zie ik nooit meer in mier in mijn tuin

Geplaatst:

Ik vind een 'Giant Anteater' op amazon.in...de indiaanse amazon lijkt me niet te vertrouwen om zoiets te kopen.

Er zijn barrières die je kan maken om mieren tegen te houden.

Less dit eens, heel informatief: https://nl.wikihow.com/Mieren-op-een-natuurlijke-manier-verjagen

Je kan ook de mieren vernietigen door iets aan elk mierenhol te leggen. Dit lijkt heel 'barbaars' maar door de mieren te verwijderen heeft ander bodemleven meer kans om te overleven. Mieren eten zelfs een aardworm op als ze die kunnen pakken.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Je hebt ook roze korreltjes die leg je bij de nestjes en dat is ziet nemen ze mee hun hol in en dan gaan ze eraan dood...

Ook wel zielig maar te...is ook niet goed.

Geplaatst:

Hoi Citroentje,

Ook bedankt voor jou reactie korreltjes klinkt als iets waar alle insecten bij kunnen en lijkt mij dus niet heel slim!

Maar goed zoals al te merken is ben ik niet heel ervaren dus misschien wat andere reacties afwachten.

Groene groetjes

Geplaatst:

Om andere insecten te 'beschermen' denk ik dat je best met mierenlokdoosjes werkt.

Er bestaat denk ik geen mierenlokdoos die onschadelijk is voor bijen.

Geplaatst:

Bit, de discussie over of mieren van je groentes eten hadden we vorig jaar ook al. Ze aten mijn radijzen op, ik zag het ze doen. Ook dit jaar hebben ze er weer aan gegeten. Gelukkig hadden we nu meer radijs en zijn er nog veel over.

Ik ben inmiddels anti-mieren expert aangezien ze hier graag de tuin en als het tegenzit mijn keuken overnemen. Enkele tips.

De meest efficiente: zet wat poedersuiker gemengd met baking soda neer en maak strooilijntjes naar je bakje of schoteltje. De mieren zien geen onderscheid, eten het mengsel op, en ploffen omdat de baking soda in hun maagjes gas producerrt dat ze niet kwijt kunnen. Geen fijne gedachte, maar wel mileuvriendelijk en bovendien kind- en huisdiervriendelijk want volkomen gifvrij. En erg efficient. Buiten regelmatig herhalen ivm nat worden.

Voor buiten: giet kokend water over de nesten. Vermindering en vaak enige verplaatsing van het probleem. Maar liever achterin de tuin, dan bij de keukendeur.

Binnen: als je de ingang kunt vinden waar we binnen komen: giet hier afwasmiddel rechtstreeks in. Succes gegarandeerd. Als dat niet kan, leg dan de mierenlijkjes van de mieren die je hebt doodgemaakt direct bij de ingang. Mieren lopennooit over dode soortgenoten, deze barriere is effiecienter dan welke andere ook.

De combinatie van bovenstaande middelen reduceerde een mierenplaag in onze keuken (onstaan tijdens onze afwezigheid) binnen enkele dagen tot vrijwel nul. Maar de ideale truc om ze uit je moestuinbakken te houden, heb ik nog niet gevonden helaas.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...