Elmigo Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Dag iedereen! Even een vraagje aan de experts onder ons... Je hebt veel groenten en vruchten waaraan je duidelijk kunt zien wanneer deze rijp en volgroeid zijn. Er zijn er echter ook een aantal waaraan je dit minder goed kunt zien. Dus mijn vraag aan jullie is: wanneer zou ik mijn krulandijvie kunnen oogsten? Ze zijn nu pas net aan het groeien, maar wanneer weet ik dat ze het maximale hebben bereikt? Wanneer wordt de smaak minder bijvoorbeeld? Waar zie of merk je dit aan (bloemen bijvoorbeeld)? Ben ik telaat als zij gaat bloeien? En het zelfde vraag ik mij af bij de radijzen. Ik weet dat ik deze nu al kan opeten, maar wanneer zijn deze op z'n best? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Voor iedere groente staat een tijd tussen zaaien en oogst.Voor andijvie is die tijd 8 weken.Let wel dit is onder gunstige omstandigheden.Gelukkig hoef je dit allemaal niet op school te leren, maar staat het meestal op het zakje zaad! Radijs niet te laat oogsten, dan worden ze houtig, en andijvie gaat schieten.Er komt dan een bloemstengel in.Ze schieten niet zo snel als Lucky Luke, dus als jij sneller bent kan je nog oogsten als je ze een verdachte beweging ziet maken. Als tip kan ik nog geven dat je niet moet wachten tot alles volgroeid is anders moet je in een week heel veel andijvie eten, of je zou het moeten verwerken of invriezen. Bij een moestuin gaat het er om iedere dag een beetje te doen. Beter elke week of om de week een beetje zaaien dan in een keer je zakje leeg strooien. Je kan dan lang en gevarieerd eten. Zelf zet ik een paar planten dichter opeen, en eet dan gaande weg ruimte er tussen zodat de rest kan groeien.Dit geld vooral voor snelle groeiers zoals sla, andijvie, radijs, rucola, etcetera, etcetera. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Wat je ook kan doen is alvast de buitenste bladeren oogsten, bij sla bijvoorbeeld.En dat radijsje zou ik maar alvast opeten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted June 1, 2018 Author Share Posted June 1, 2018 Hahaha ik was misschien ietwat enthousiast en heb veel tegelijk gezaaid. Vandaar de hele rij andijvie maar bedankt voor de tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Voor het perfecte eetmoment heb ik het onderstaande overzicht. Geld ook voor andere groenten …. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 Bij mij loopt de rode lijn in de buurt van de kruising snel naar beneden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted June 2, 2018 Author Share Posted June 2, 2018 Voor het perfecte eetmoment heb ik het onderstaande overzicht. Geld ook voor andere groenten …. Hahaha deze zal ik maar aanhouden dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts