Jump to content

Blauwe bes ‘Duke’ sterft

Ktrijn

Recommended Posts

Ik heb 6 blauwe bessen in potten. Allemaal verschillende rassen. 5 van de 6 doen het prima en hangen bomvol bessen. Behalve de Duke. Hij had een tijdje geleden nog veel blad, veel bloemen en al meer bessen dan vorig jaar. Nu is hij inneens heel erg aan het doodgaan. De bessen gekrompen, en bijna al het blad is weg. Ik verzorg alle blauwe bessen hetzelfde en aan de rest is niks te zien. Ik zie geen ongedierte ofzo. Ik heb hier een paar foto’s, iemand die weet hoe het komt?

09248F6B-E4A7-4AE0-8940-7EA0E890E65C19201528308729.jpeg

2168C92B-82E8-4522-9597-F7744A33B0C020911528308731.jpeg

53CC7FCE-C6EB-4D03-B170-1D77E88DB3CF56051528308732.jpeg

1EA1221C-852F-4B37-8062-A4AC5D322C7F31571528308730.jpeg

Dat ik daar niet aan gedacht had... ik wou hem uit de pot halen en ik had eigenlijk alleen de stam vast.

Even moeten zoeken in de potgrond... larven van de taxuskever...

Die hadden vorig jaar ook al mijn aardbeienplanten gemold... ik had daar nematoden voor besteld, en uitgegoten. Maar dat is duur spul, die nematoden. Zijn er nog oplossingen of preventieve maatregelen voor?

Of de potgrond wegdoen? Mag dat in de compostbak? Of maak ik het erger dan?

Hai Ktrijn..

Als u de grond weggooit van de blauwe bes, dan in de groene kliko natuurlijk, en niet op de composthoop. Verder gebruikt u bij voorkeur turf, voor blauwe bessen. Verder vind ik de pot waarin de plant staat aan de kleine kant...is een grotere pot misschien mogelijk?

Bijgevoegd een foto van mijn blauwe bes d12a5e80f6fa678ab0ff76d48bf1ff12.jpg

Hij sond in een mix van turf en potgrond voor zuurminnende planten. De pot kon zeker nog wat groter, maar ik verpot in stappen, ik heb ergens gelezen dat dat beter is. Ik kocht hem begin vorig jaar,en toen stond hij in een nog kleinere pot. Mijn andere 5 blauwe bessen staan er wel prachtig bij! Ik heb nu in de andere potten een bosje bieslook erbij geplant, blijkbaar houden taxuskevers daar niet van! En dan gaan ze daar ook niet voor het nageslacht zorgen, hoop ik... Ik heb nog een paar bieslookplantjes, die plant ik nog her en der in de tuin, dan gaan ze hopelijk allemaal naar de buren