Fruittuin17 Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 Wow Henk wat een mega boom! Geweldig! Ik heb ruimte zat dus hoop dat er eentje van mij ook zo groot wordt! Quote
motormuis Geplaatst: 6 juli 2019 Geplaatst: 6 juli 2019 Dit is onze vijgenboom of eigenlijk struik. We hebben er 3 van staan. Quote
HenkN Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 Over mijn megaboom: die heb ik grotendeels verwijderd.Hij nam teveel licht weg in mijn kleine achtertuintje en de smaak was niet bijzonder.Ik heb op de vrijgekomen plaats nu 4 x Ronde de Bordeaux staan,en twee van de onbekende soort die ik van een Kroatische buurvrouw kreeg.Ze staan alle zes in grote 85 liter kuipen,met het systeem zoals dat hier is beschreven: http://figs4fun.com/bills_figs.html Martijn vroeg onlangs of iemand info had over de Hardy. Die heb je vast bij Lidl gekocht,Martijn. Ik heb hem namelijk ook daar gekocht,samen met een Napolitana en een Rouge de Bordeaux,en zoals jij,kon ik er geen informatie over vinden,zelfs niet op de website van de kweker.Ik vond wel info over een Hardy Chicago,en,nadat ik er achter kwam dat Hardy geen ras- of soortnaam is maar alleen een aanduiding (Hardy = winterhard/goed vorstbestendig),werd me duidelijk dat het ras van deze plant niet bekend is (misschien een Brown Turkey?). Deze "Hardy" is inmiddels naar Polen verhuisd,samen met een nakomeling van mijn Megaboom.Die misschien op de foto groter lijkt dan hij is;ik heb een erg klein achtertuintje ( Ik heb overigens nog een Marokkaanse soort die ongelofelijk grote bladeren heeft en een grote groeisnelheid.Ik vond de vruchten die ik er bij kreeg weliswaar zoet,maar de nasmaak wat minder.Dit is een zwarte vrucht,en redelijk groot.Daarin kwamen onlangs rupsjes,die zich onder een web verschuilden.Later kregen ook een van mijn RdB's, èn een paar Rdb"s die ik aan een overbuurman had gegeven last van deze rupsjes.Zodra ik er een ontdekte haalde ik het aangetaste stuk blad weg,en nu lijken ze verdwenen te zijn.Sneu voor mijn overbuurman;hij wilde die vijgenboom voornamelijk voor het mooie RdB blad (zijn vrouw is meer in de vruchten geïnteresseerd ) Mijn ervaring met het "Bill container systeem" zijn tot nu toe prima.De zes vijgen staan inmiddels ruim 2 maanden in die bakken en groeien prima.Het water reservoir houdt de grond op een vrijwel constante vochtigheid,wat wel eisen aan de grond stelt.Deze moet goed doorlatend zijn en mag niet oververzadigd raken.I heb in 5 bakken de professionele DCM grond gebruikt maar kwam er,toen ik een paar stekken binnen,op mijn vensterbank zette,achter dat deze vol eitjes van een heel vervelend klein vliegje zit (de zakken die ik had gekocht;hopelijk is dit geen permanent probleem met deze grond want de structuur is verder prima.De zesde vijg staat in grond van Plagron;zij waren de eersten die Perliet aan hun grond toevoegden (DCM doet dat ook;het brengt meer lucht in de grond en voorkomt wortelrot door oververzadiging). Dit systeem zorgt voor een constante vochtigheid in de grond,en het kweken in containers maakt het gemakkelijker om de boompjes klein te houden,met een optimale vruchtzetting door de beperkte wortelruimte.Hierbij moet er wel opgelet worden dat men ze "krap" houdt,niet alleen wat betreft de wortelruimte maar ook wat betreft de hoeveelheid voeding.Geef je te veel voeding,dan stimuleer je een uitbundige groei en rem je de vruchtzetting (een vijg is een zgn. "armoede-bloeier") Nog een laatste opmerking bij de webpagina van Bill: ook na meerdere malen de tekst gelezen te hebben en de foto's goed bestudeerd te hebben ging ik er va uit dat elke bak maar één overloop-pijpje heeft. Na de best wel flinke klus,en het planten van de boompjes in die zes bakken zag ik op één van zijn foto's dat zijn bakken twee overloop pijpjes hebben;dat staat niét in zijn tekst vermeld.Ik ga wel extra overloopjes kopen (zijn haakse bochtjes,bij een website voor zee-aquariums gekocht),die ik,indien dit toch wenselijk mocht blijken,ga monteren. Ik zal jullie,met tussenpozen,over mijn ervaringen met dit systeem op de hoogte proberen te houden.Mocht iemand dit ook willen proberen,laat het me dan weten.Ik kan dan een duidelijke beschrijving geven,met tips over waar ik de door mij gebruikte materialen vond,en de foto's waarop ik het hele maakproces heb vastgelegd. Met groene tuingroet.Henk. Quote
Roland Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 Ik heb inmiddels 4 Ronde de Bordeaux planten (waarvan 2 stuks van Inflora Ik heb ook een RdB van inflora, deze is nu 2 jaar maar heeft nog geen vruchten gegeven. Weet jij of de boompjes van inflora stekken zijn of Tissue Culture? Daarnaast heb ik dit voorjaar 4 stekjes van een Hardy Chicago gestekt. Dit is een goed winterhard ras dat goed zou smaken. En dan heb ik nog een onbekend ras, waarschijnlijk Brown Turkey. Geeft veel zoete breba vijgen. Quote
HenkN Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 De vijgen die ik vorig jaar van Inflora kocht krijgen dit jaar al vijgen op het jonge hout. De andere RdB planten kocht ik een jaar eerder,bij Jaecken,een Orangerie in Reet (niet lachen;in die buurt vindt je verschillende dorpjes met komische namen ) Dit licht onder Antwerpen en is aan bezoek absoluut waard! Die hadden dat jaar ook meteen vijgen,maar het waren dan ook getopte planten die waarschijnlijk al 3,maar toch zeker 2-jarig waren. Ik zag ergens op dit forum dat iemand naar een Kroatische vijg zoekt (de Smith vijg;kan hier verder geen info over vinden). De vijg die ik van een Kroatische buurvrouw kreeg is goed winterhard,heeft dit (2de jaar) een paar vruchten op het hout van vorig jaar en maakt inmiddels,terwijl de oudere vruchten nog niet rijpen,een aantal vruchtjes aan op het nieuwe hout.Hij rijpt met een paarsig blosje maar wordt niet donkerder.De smaak is erg zoet,maar zonder een uitgesproken aroma. De afmeting van de vruchtjes is ongeveer even groot als die van de RdB,maar de steeltjes zijn wat langer.Kan dit die Smith vijg zijn? Die buurvrouw heeft de plant op een markt gekocht en weet de ras-naam niet.En ik weet niet of ze hem hier,of in Kroatië heeft gekocht,maar dat kan ik haar een keer vragen.Heb er helaas,vorig jaar,geen foto's van gemaakt. Mocht dat inderdaad die Smith zijn,dan kan ik daar evt. eens een of enkele stekken vanaf halen en die zoekende toesturen.Laat me even weten of dit de vijg is die je zoekt,en of je er nog steeds naar op zoek bent.Groetjes.Henk. Quote
Flup Geplaatst: 25 juli 2019 Geplaatst: 25 juli 2019 Ik heb sinds vorig jaar last van het vijgenvirus. Begon met het kopen van een Brown Turkey nog onschuldig, maar nu heb ik al wat meer kleine vijgenstruiken. Michurinska -10, Ronde de Bordeaux, Longue d'aout, Hardy Yellow en nog een onbekende, kleine stek. Die kocht ik bij de AH in Nederland omdat de bladeren er zo mooi gekarteld uitzagen. En ja, ik wil nog meer. Vijgen zijn ideaal, want de meeste kunnen ook vorst verdragen (als ze ouder zijn) en ze zijn prima hittebestendig. Handig voor de huidige weersextremen dus. De bedoeling is dat de vijgen in de tuin komen te staan als ze oud en krachtig genoeg zijn.Wat de lekkerste soorten zijn, weet ik nog niet, dat kan ik pas beoordelen als ik mijn wensenlijst aan vijgensoorten compleet heb. Quote
Roland Geplaatst: 25 juli 2019 Geplaatst: 25 juli 2019 Hierbij een paar linken over de Smith vijg Als je deze vijg hebt zou ik zeker een stekkje met je willen ruilen. Trouwens Ross Raddi heeft een prachtig youtube kanaal over vijgen. Zie bovenstaande filmpjes. Mijn RdB heb ik in de volle grond gezet misschien dat hij daarom nog te groeikrachtig is en geen vijgen geeft. Quote
Roland Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Hierbij mijn vijgen collectie: Ronde de Bordeaux In de grond voor een zuidmuur, deze ga ik leiden zodat hij dicht bij de muur blijft en veel warmte opvangt. Ronde de Bordeaux In pot, dit is de tot van de bovenstaande, ik heb een airlayer gemaakt van deze vijg vorig jaar. Onbekende (Brown Turkey?) Zelf gestekt een aantal jaar gelden, geeft veel breba vijgen op hout van vorig jaar. Onbekende (Brown Turkey?) Andere bron dan bovenstaande vijg maar lijkt er erg veel op, geeft veel breba vijgen op hout van vorig jaar. Hardy Chicaco Afgelopen winter gestekt. deze stekjes had ik gerolen tegen mijn speciale druivenrassen Vera en Juliana. Quote
Flup Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Ziet er goed uit! Geen vijgen voor mij dit jaar, aangezien die er door de koude meimaand zijn afgevallen. Quote
mastert Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Ja, tot nu toe, bij mij ook tegenvallende oogsten. Ik heb 2 x Brown Turkey, 1 x Hardy Lidl, 1x Bornhloms Diamant, 1x Rouge de Bordeaux,1 x Ronde de Bordeaux. Allemaal in pot, voor de wortelbegrenzing, met weinig voeding, en allemaal staan ze beschut en warm.De Brown Turkey planten zijn 4 jaar oud,de Bornholms diamant 3, en de rest 2 jaar.Verleden jaar 2 vijgen aan de Bornholms, en dit jaar worden het er zes. Smaakten prima. Een keer twintig vijgen gehad, in het na-seizoen. Alles er af gehaald,om de plant niet uit te putten. Ik weet niet, of ik dat de volgende keer weer doe.Ik ben gek op vijgen,maar helaas de planten nog niet op mij.Ik zit er serieus aan te denken om het een en ander in volle grond te zetten. Ik ken de filmpjes van Ross Raddi,en andere Noord-Amerikanen. En heb tot nu toe het "zuinige" advies gevolgd. Maar in het Mediterane gebied,hebben ze ook goede oogsten,en daar staan ze toch ook vaak in de volle grond. Quote
motormuis Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Ik heb inmiddels al een vijg of 20 van mijn drie struiken gehaald. Erg lekker. Quote
HenkN Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Ik heb zojuist de filmpjes van die Smith vijg bekeken en nu betwijfel ik of mijn onbekende vijg een Smith is.Roland,een van jou onbekende vijgen lijkt wel heel erg veel op die van mij.Zelfde blad,en ook de kleine vijgjes,met erg lange steeltjes.Mijn plant neigt er naar om erg bossig te worden.Hier enkele foto's.De eerste,van de hele plant,is vervormd door de groothoek-opname;de bladeren lijken veel groter dan ze zijn,en de bak lijkt erg klein.Merk ook op dat de vijgjes van de tweede oogst,dus,op het nieuwe hout,fier rechtop staan.De vijg met de duimstok ernaast is er een op het oude,eenjarige hout. Quote
HenkN Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Ik heb zojuist de filmpjes van die Smith vijg bekeken en nu betwijfel ik of mijn onbekende vijg een Smith is.Roland,een van jou onbekende vijgen lijkt wel heel erg veel op die van mij.Zelfde blad,en ook de kleine vijgjes,met erg lange steeltjes.Mijn plant neigt er naar om erg bossig te worden.Hier enkele foto's.De eerste,van de hele plant,is vervormd door de groothoek-opname;de bladeren lijken veel groter dan ze zijn,en de bak lijkt erg klein.Merk ook op dat de vijgjes van de tweede oogst,dus,op het nieuwe hout,fier rechtop staan.De vijg met de duimstok ernaast is er een op het oude,eenjarige hout. Quote
HenkN Geplaatst: 29 juli 2019 Geplaatst: 29 juli 2019 Ik las dat Flup last heeft van het vijgen (Mozaik) virus. Ik zou graag weten bij welke van jou vijgen dat begonnen is. Ik heb namelijk zojuist ontdekt dat de vreemde gele vlekjes,en,inmiddels,vlekken een symptoom zijn van dit virus (overgebracht door een mijt.En ik weet ook waar het begonnen is: bij de Napolitana,die ik onlangs bij Lidl kocht. Vervolgens zag ik het ook bij de Rouge de Bordeaux (goed geraden;die kocht ik,tegelijkertijd,óók bij Lidl.De derde plant die ik kocht is nu naar Polen verhuisd en had,voor zover ik me herinner,nog geen symptomen.Maar die stond ook een beetje apart,omdat ik die al weggegeven had,aan de moeder van mijn Poolse buurman,maar ik verzorgde hem nog in de weken voordat ze weer terug naar Polen ging. Maar,in de laatste paar dagen,hebben ook bijna alle andere vijgen die ik heb,symptomen gekregen;dit is blijkbaar een erg besmettelijke ziekte.En omdat het de laatste periode erg warm en droog was heeft dat waarschijnlijk mede tot de snelle verspreiding gezorgd.En de verspreiders van diat virus,de mijten (heel kleine,in dit geval gele spinnetjes) zijn daar dol op. Zover ik kon vinden is het geen dodelijke ziekte maar kan het ook de vruchten aantasten en daarmee de oogst sterk verkleinen. En helaas is er geen enkel bestrijdingsmiddel;alleen zwavelkalk,op het juiste moment ingezet,kan de verspreiding wat beperken. Ik heb,in mijn kleine tuintje,geen plaats om de besmette,en de (hopelijk) nog niet besmette planten een eind uit elkaar te zetten,en de vraag is nog maar of dat zou helpen.Mijten hebben namelijk een handig vervoersmiddel bedacht: ze spinnen een lange draad waarmee ze zich,door de wind gedreven,over flinke afstanden kunnen verplaatsen. Tot voor kort zou dat niet zo'n ramp zijn geweest;ik ben decennia lang de enige vijgenkweker in de hele buurt geweest.Toen de marokkaanse gezinnen,die om me heen wonen,zagen dat mijn boom goed gedijde gingen ze vijgenboompjes vanuit Marokko naar nederland smokkelen (is verboden,vanwege het gevaar dat daarbij nieuwe insectensoorten en andere ziektes meegebracht worden). Maar nu blijkt dat je niet veilig een paar planten bij Lidl kunt kopen. Ik was verbaasd dat winkels als Lidl,en,zo ik hier las,ook A.H. vijgenboompjes aanbieden en nu ik zieke boompjes heb gekocht heb ik het vermoeden dat een kweker zijn zieke planten (of stekken van zieke moederplanten) bij supermarkten dumpt. Het risico op problemen is dan voor hem stukken kleiner dan wanneer hij deze planten aan grote bedrijven zoals Intratuin zou verkopen;die weten wel raad met zo'n kweker. Blijft het feit dat ik nu een achtertuintje vol besmette vijgenboompjes heb (mijn megaboom is misschien inmiddels ook besmet).En om mij heen wonen tenminste zes mensen met vijgenboompjes (deels van mij gekregen,hopelijk schoon).Vijf van hen wonen in "mijn" huizenblok,de andere woont aan de overkant van de straat;heeft onlangs 3 RdB gekregen voor hemzelf,zijn dochter en schoondochter.Die lopen dus allemaal risico,en of volledig vernietigen van al mijn huidige vijgenboompjes nog zou uitmaken is maar de vraag.Overigens hebben drie van die zes vijgenbezitters weliswaar hun boompjes van,of via mij gekregen,maar alleen de genoemde overbuurman kreeg ze kort geleden,toen de bron van besmetting (hartelijk dank,Lidl) al in mijn tuin stond. Iemand anders ook last van dit virus? Flupke;weet jij waar de besmetting bij jou begon? Kan dat boompje van A.H. de besmettingsbron zijn geweest? Ik acht het immers niet uitgesloten dat een kweker zijn besmette boompjes,mogelijk bewust,via supermarkten aan de man brengt. Alle tips zijn welkom! Quote
Roland Geplaatst: 29 juli 2019 Geplaatst: 29 juli 2019 De eerste vijgen zijn rijp. deze komen van een 3 meter hoge boom bij mijn moeder. hiervan heb ik mijn vijgen gestekt.Waarschijnlijk zijn dit Brown turkey vijgen. Indien ze goed rijp zijn dan zijn ze heerlijk zoet. Al geven andere bronnen aan dat er veel betere rassen zijn welke veel beter samen. Deze brown turkey vijgen wegen 60 tot 85 gram. Dat is veel voor een vijg. Er zitten er wel 100 aan, dus de komende tijd zal ik nog wel smullen. Quote
Flup Geplaatst: 29 juli 2019 Geplaatst: 29 juli 2019 Balen Henk! Ik ben zelf besmet met het vijgenvirus, mijn vijgen hebben geen last van een virus gelukkig. Je kan nu wel de besmette takken erafhalen of tot de grond terugsnoeien en hopen dat de vijg volgend jaar teruggroeit zonder dat virus, maar met kleine plantjes is dat geen doen. Die kun je dan beter helemaal wegdoen. En zorgen dat weinig vlinderbloemigen (struiken, planten) in je tuin hebt, die zijn drager van het virus. Of spuiten. Dat zou ik eerder doen dan mooie planten en bijzondere soorten wegdoen. Op de Napolitana na dan, die draagt meestal toch niet goed in ons klimaat. De planten van de Lidl (hier dan) en het plantje wat ik bij de AH heb gekocht, waren niet meer dan net gewortelde stekken eigenlijk. Nog hartstikke kwetsbaar ook. En Lidl (maar ook de AH) weten toch niks van planten, dus die houden zich ook niet bezig met ziektes en plagen in hun planten. Al was het plantje wat ik gekocht had bij de AH wel geteeld door Lubera, en die staat niet slecht bekend bij vijgenliefhebbers. Waar de planten van de Lidl vandaan komen, weet ik niet. Heb overigens in de vijgengroepen waar ik in zit, nog niks gehoord over zieke planten van de Lidl. Quote
HenkN Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Hoi Flup,bedankt voor de reaktie.De planten van Lidl,in ieder geval de planten die hier,in Bergen op Zoom verkocht werden,hebben een label waarop alleen de naam van de drukkerij staat (Elburg Smit). Wel opmerkelijk dat er geen herkomst op vermeld wordt;uiteraard is op deze manier ook de herkomst van de planten,en van de infectiebron niet te achterhalen.Die drukkerij levert gewoon standaard labels,uit hun eigen database,waar dus geen kwekerij bij vermeld staat. Ik heb geen vlinderbloemigen in mijn tuin staan.Ik kan overigens,met een 30 x hand microscoopje,geen mijten vinden,misschien,omdat ik enkele malen de plant grondig afgespoten heb met water.Daarbij heb ik met name de onderkant,waar mijten hun eitjes leggen,gespoten,maar met dat microscoopje zie ik ook geen eitjes,en die blijven toch meestal wel zitten. Ik zag dat Martijn ook vijgenboompjes,uit diezelfde aanbieding heeft gekocht.Heb jij geen last van mijt/virus bij die planten,Martijn? Staat er bij jou op het label misschien wèl een kweker vermeld?Zou me verbazen,maar je weet maar nooit. Ik heb overigens onlangs het boek "Vijgen in de Lage Landen" van Peter Bauwens gekocht.In de beschrijving staat dat er 45 soorten in beschreven staan.In werkelijkheid blijken dat er 32 te zijn.Wat verder nog tegen viel is,dat de meeste beschreven soorten hier niet,of nauwelijks bekend zijn.Ben meteen een van de bekendste,en meest geliefde soorten op gaan zoeken;de Ronde de Bordeaux.Tot mijn verbazing lijken beschrijving,blad en vrucht helemaal niet op de RdB,zoals deze elders getoond en beschreven is,en op mijn RdB boompjes en vruchten.Hèt boek van de expert,voor de leek? Wel;in het land der blinden is éénoog koning ) Quote
Flup Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Heb hier nog een Duitstalige link over het vijgenmozaiekvirus gevonden. Is volgens de schrijver (een expert) niet zo erg en de vijg groeit er vanzelf overheen.Link: http://feigen.bueschken.com/feigen-mosaik-virus/?fbclid=IwAR0ChmBvyaVA3O82re8wPzg7D1Dp6qvuRNV92eF1ej-KO4lMUJBUz6Mk01Y Heb n.a.v. jouw bericht mijn vijgen ook eens goed bekeken en een vijg heeft dat ook minimaal (lichtere plekken op het blad). Is mijn Brown Turkey, de AH-vijg heeft niks. Heb de aangetaste bladeren wel verwijderd, maar dat hoeft dus niet. Ik ga het zien, de planten zijn allemaal nog klein bij mij en van de herfstvijgen verwacht ik niks, die zijn nog te klein. Dat is wel een slecht boek dan! Het klopt wel dat veel verkopers ook niet weten wat ze verkopen en dat heel vaak de soortnaam niet klopt van wat je koopt. Misschien dat daardoor de fouten in dat boek zijn ontstaan? Ik koop alleen bij een paar vertrouwde adressen (op die AH vijg met mooie bladeren na dan). Heb wel veel plaats in de tuin, maar niet alle vijgensoorten wil ik hebben, vandaar. Quote
HenkN Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Dag Flup,bedankt voor de informatie.Dit is de enige website die beweert dat de boom de infectie overkomen kan;de anderen spreken van een ongeneeselijke en onbehandelbare ziekte.Met zwavelkalk kan men de plaag enigszins inperken,maar dat moet op het juiste moment aangebracht worden.Op het verkeerde moment aangebracht kun je de plant/boom om zeep helpen.Bovendien is dit niet echt gemakkelijk in een grotere verpakking,voor een redelijke prijs te vinden (behalve erg grote verpakkingen voor de tuinbouw),hoewel de produktie erg goedkoop is.Wordt voornamelijk voor Bonsai-teelt gebruikt (vandaar die kleine verpakkingen,natuurlijk ) Ik ga toch eens kijken wat Spruzit (tegen de mijten,en Colloídaal Zilverwater (heeft enige anti-virale werking) kunnen doen,en misschien doe ik nog een test met Tea Tree olie (zou ook een anti-virale werking hebben).En ik heb nog een oud flesje Neem olie staan;kan ik ook eens proberen. De schrijver van dat boek heet een expert te zijn,dus zijn determinatie zou betrouwbaar moeten zijn. Maar dat blijkt niet het geval;bij de RdB heeft hij in ieder geval jammerlijk gefaald. Ik zal in ieder geval mijn bevindingen op dit forum delen;wie weet;misschien lukt het wel om die plaag uit te roeien.Ik hoop het wel,want hoewel de boompjes vervangen kunnen worden kost het me weer jaren om alles op hetzelfde niveau te krijgen.En dan blijft het de vraag of die ziekte niet meteen terugkeert;kan ik,bijvoorbeeld,mijn zojuist geproduceerde bakken nog veilig gebruiken? Dar zit best wel wat geld,en heel veel zweet en uren in.Ik zou die niet nog een keer opnieuw gaan maken. Quote
Flup Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Snap ik heel goed dat je niet weer opnieuw beginnen wilt, zou ik ook niet willen. Het duurt jaren voordat je vijgen kan oogsten. In de Facebookvijgengroep (Duitstalig) waarin ik zit, wordt ook door andere vijgenexperts geschreven dat het mozaiekvirus erbij hoort en dat je er niks aan hoeft te doen. Nog een andere Duitstalige link, waar je dat ook onder "Krankheiten" vinden kan: http://www.ficus-carica.de/"Fig Mosaic Virus: Für die Pflanze unbedenklich es kommt zu "unschoenen"Verfaerbungen des Blattes die mit Missbildungen bei neuen Blättern einhergehen. Sehen ein bisschen aus wie mit hellen stellen gefleckt wieder andere haben dunklere flecken. Gestresste Pflanzen sind besonders anfaellig. Nasses Wetter und zu starkes Giessen (auch schon im Winterlager) koennen ursaechlich fuer den Stress sein Fast alle Pflanzen sind Traeger des Virus." Quote
HenkN Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Dag Flup,ik heb het stukje over het Mozaikvirus gelezen,maar ik ben het niet met de schrijver eens.Ik heb hier al 30-35 jaar een vijg staan,en ook de RdB,de "Kroatische" vijg,en de Marokkaanse,samen 9 planten,waren schoon totdat ik die 3 planten van Lidl meebracht.Het was de Napolitana,die als eerste symptomen toonde;kort daarop begon de Rouge de Bordeaux (beiden kort na aankoop in een ruimere pot gezet( 5 ltr),en een week terug in een nog grotere pot,ca. 20 liter).De Rouge d B. had bij die laatste verplanting volgens mij nog geen duidelijke vlekken. Na die laatste verplanting die bakken op een andere plek gezet;ze stonden eerst op de rand van twee RdB's in die grote kuipen ( Bill's system).Op dat moment zag ik al vage tekenen van besmetting rond de oude standplaats (2 RdB's,en mogelijk ook een tak van mijn megaboom),en nu,ruim een week later,ook een Marokkaanse plant,en een "Kroatische" plant. Ik heb nog een Marokkaanse plant in de voortuin,en die heeft niets,al is het blad helemaal licht getint,waarschijnlijk stikstof gebrek,en/of magnesium.Deze soort is dan ook een enorme groeier,met ongelofelijk grote bladeren;kunnen zelfs zwaar obese mensen nog zonder problemen mee het strand op ) Ik dat stuk op die duitse website stond wel dat het een veel voorkomende ziekte is (hoewel ik die nooit eerder ergens gezien heb),maar er stond nergens dat deze heel onschuldig is,en dat aangetaste planten door de groei-omstandigheden te verbeteren,zouden kunnen genezen.En,naar aanleiding van wat ik op een aantal andere websites gelezen heb,sommigen duidelijk door deskundigen geschreven,acht ik die kans erg klein.Daar komt nog bij dat ik nu,in mijn eigen tuin,heb gezien hoe snel deze infectie zich kan verspreiden.Ik zag vandaag dat ook de druif,die daar al jaren door de megaboom heen tot in de tuinen van beide buren groeit,diezelfde vlekken vertoont;dat was,tot voor kort,en sinds 30-35 jaar,een heel gezonde plant! Het is nu even wisselvallig weer,en het waait te hard om efficiënt te spuiten.Ik ga morgen,als ik er tijd voor heb,een voorraadje Colloidaal Zilverwater maken en,zodra het weer er zich voor leent ga ik een Spruzit-CS bespuiting mee doen (Napolitana).De Rouge de Bordeaux ga ik eerst eens met Neem-olie behandelen;eens kijken hoe dat werkt,en verdragen wordt.Tea Tree olie staat ook op mijn lijstje van mogelijkheden maar dat is erg duur voor zo'n project. Ik wilde op die duitse webite (jou laatse link) doorklikken naar "Die beste Deutschsprachige Feigenseite im WWW: https://feigen.bueschken.com",maar Firefox gaf meteen een waarschuwing voor een mogelijk beveiligingsgevaar. Ben best nieuwsgierig naar die website maar ik hou mijn PC liever schoon;een virus in mijn tuin is me eigenlijk al te veel ) Hier nog een foto van de Rouge de Bordeaux,en een van de Napolitana.Wat opvalt is het gekartelde blad van die laatste;is dat misschien óók een symptoom van dat Mozaikvirus? Ik zag hier dat iemand dit virus kreeg op een vijg die hij,vanwege het gekartelde blad had gekocht. Groene groet aan allen! Quote
Flup Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Apart dat die website een veiligheidswaarschuwing krijgt bij jou. Mijn anti-virusprogramma geeft ook regelmatig veiligheidswaarschuwingen, maar niet bij deze site.De ziekte kan ook voorkomen door stress of plotseling te natte omstandigheden. Hier heeft mijn BT het pas minimaal gekregen nadat het vorige week flink gehoosd heeft. Zelf heb ik die AH-vijg gekocht vanwege het gekartelde blad, maar die plant heeft geen mozaiekvirus. Quote
HenkN Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Firefox geeft ook waarschuwingen als een website zijn veiligheidsprotocollen niet in orde heeft.Beter voorkomen dan genezen.Kan ook zijn dat de waarschuwing van Avast kwam;ben niet meer zeker. Ik heb dit jaar ook voor het eerst een ander plaag in enkele van mijn vijgen gehad;de vijgenskeletteermot.Deze heeft ook bij mijn overbuurman enkele bladeren aangevreten,in een van de RdB's die hij van mij had gekregen.Mijn remedie was simpel,en effectief: aangetast blad,of toch in ieder geval het aangetaste deel,ervan,weghalen,grondig pletten en in elkaar frommelen en in de bak voor restafval (niét in de GFT-bak!).Na korte tijd geen nieuwe aantastingen meer gezien.Bij grote struiken en bomen wordt deze aanpak misschien toch wat bewerkelijk,zo niet problematisch,maar kleine plagen pak ik het liefste zo aan.Kostenloos en uiterst milieu-vriendelijk,behalve voor de ongewenste gast ) Ik kwam vandaag op een website waar ik al eerder was geweest ( https://frankdelsaert.wordpress.com/2017/08/04/wie-goed-zorgt-voor-vijgenboom-zal-ervan-eten/ ) en zag daar een foto waar de eigenaar een paar vruchten van zijn laatste oogst,in september,toonde.Daar zaten zowel een Ronde de Bordeaux als een Rouge de Bordeaux bij,en tot mijn verbazing plakte deze man de naam Rouge de Bordeaux op een overduidelijke zwarte vijg (de Ronde de Bordeaux is een zwarte vijg),en de naam Ronde de Bordeaux op een dieprode vijg. Nu ben ik bekend met de talenstrijd maar de meeste vlamingen zullen toch wel weten dat "rouge" rood betekent?. De schrijver van het door mij genoemde boek,en de eigenaar van die website hebben het dus volgens mij grondig mis en verwarren beide soorten. De RdB heeft ook erg herkenbare bladeren,met heel lange,smalle vingers,en wordt daarom ook vaak als sierplant weggezet. Mijn eerste twee RdB planten haalde ik bij een bijzonder goede kwekerij/orangerie in België,die een behoorlijk uitgebreid aanbod aan vijgensoorten hebben ( http://www.orangeriejaeken.be/fsetolijfvijg.html ). De vijgen van die planten zijn toch echt (bijna) zwart. Mocht je ooit daar in de buurt komen (net onder Antwerpen),dan is een bezoekje aan die orangerie absoluut de moeite waard! De andere twee komen van Inflora;deze hebben die typische RdB bladeren en de vruchten zullen ongetwijfeld zwart zijn.Heb die boompjes vorig jaar gekocht,en er zitten nu al vijgen in. Quote
Flup Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Het is maar goed dat die winkel niet bij mij in de buurt zit, die hebben nog genoeg soorten die ik niet heb. De soorten Rouge de Bordeaux en Ronde de Bordeaux worden nog weleens doorelkaar gehaald. Ik koop, als het even kan, alleen nog maar bij betrouwbare kopers, zodat je ook daadwerkelijk de soort krijgt die je koopt. Al staan er soms in de tuincentra ook vreselijk verlokkelijke vijgenboompjes. Maar zonder soortnaam, doe ik dat liever niet meer. Ben nog te kort in de vijgen actief om echt last van plagen te hebben. Hopelijk blijft dat zo, maar die kans acht ik klein. Quote
Marjanneke Geplaatst: 15 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2019 (aangepast) Vorig jaar 2 vijgen geplant, en vandaag de eerste vrucht kunnen oogsten van mijn Rouge de Bordeaux. Het was een heerlijke vijg! Er komen er nog 2 aan, en dan is het gedaan voor dit jaar denk ik. Er zitten wel nog wat nieuwe kleine vijgen aan, maar ik verwacht niet dat die nog rijp worden dit seizoen. De Signora heeft helaas nog geen vruchten, maar is goed gegroeid. Hopelijk volgend jaar! 22 augustus 2019 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.