Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De lekkerste vijg?


Marjanneke

Aanbevolen berichten

@acpronk in p9 zou je toch redelijk snel wortels moeten kunnen zien. Je kunt altijd de kluit voorzichtig uit het potje halen om te kijken of er wortels zichtbaar zijn. Als de bladeren niet verwelken zou ik geduld hebben en ze mooi laten gaan.

 

@Flup over wel of niet Smyrna wordt helaas veel geroepen over veel soorten. Wat ik zeker weet is dat Ross Raddi in een filmpje een Izmir rijp heeft die naar dezelfde bron te herleiden is. Hij heeft daar geen vijgenwesp. De peretta's heb ik bij verschillende verkopers vandaan. We gaan het zien. Als het wel Longue D'Aout blijkt te zijn dan vind ik dat wat vijgen betreft niet erg, wel jammer dat die dan dubbel is natuurlijk..

 

@Roland die Smith lijkt voor mij ongrijpbaar.. Het is voor mij 1 van de soorten die altijd mis gaat met stekken 😅 Golden rainbow zie je in Europa niet veel volgens mij toch? Ik voel hier een stekken ruilbeurs aankomen met een aantal leden komende winter 😁😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wisselt heel erg, een deel van de stekken (met nog gesloten knoppen) die ik half april binnen kreeg heb ik in ziplock bags met vochtig mos gedaan. Sommigen kregen binnen een week wortels, en anderen nu nog niet. Dit is de derde batch.
In de tweede batch (vanaf half maart dacht ik) had het merendeel na 3 weken wel wortels.

Ik maak me ook geen zorgen, maar als ze wortels hebben dan zou ik ze al mee kunnen tellen in soorten die aangeslagen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik heb:
1-jarige planten van Antoinette van den Akker
- Osborn Prolific
- Panachee
- Violette de Dauphine
- Ronde de Bordeaux
- Dalmatië

Stekken eerste batch (eind januari) van Jean Vandebosch (België)
2* Columbaro Nero
2* Signora
1* Peter's Honey
2* White Marseille
1* Pingo de Mel
1* Dottato
1* RdB

Stekken van Mike Burek (Duitsland) half maart
1* Dalmatië
3* Martinfeige

Stekken van Birgitte Kool, half maart
1* onbekend 1
1* onbekend 2
2* onbekend 3
1* onbekend 4
2* onbekend 5
3* onbekend 6
1* onbekend 7
Hiervan een BT en een MddS.

Stekken van Wild Figs Jesus (Portugal), half april, meeste vertonen tweede groei en deels hebben duidelijk wortels (in ziplock bags)
2* Wuhan
2* Martinenca Roads
1* Black Madeira
1* LSU Tiger (met wortels)
1* Sweet Joy
2* Desert King
4* Brunswick (Allen met wortels, nog niet alle groeien ook)
1* LSU Purple (met wortels)
2* Celeste
1* Mission Black
1* Petrovaca uit Montenegro (nummer 294) (wel wortels, geen groei)
1* Cvello Paloma Negro
1* Bordissot Rosa
1* Italiano Blanco Antiguo

Plus nog aantal stekken zonder tweede groei en zonder wortels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk Ook een nette verzameling, top!

 

Er is op Facebook een actieve vijgengroep, vol vijgenverslaafden. Kan ik iedereen aanraden. Zitten ook mensen uit andere landen in die groep, maar de hoofdmoot is Duits. Daar zit ook Mike Burek in, die naam ken ik wel. De andere verkopers niet, maar dat hoeft ook niet.

 

Je methode in ziplockbags heb ik ook al meer over gelezen. Die methode zal ik zelf ook gaan gebruiken bij de volgende stekken (ook al wil ik minderen), daarmee heb je veel minder vochtschommelingen dan als je in aarde of perliet stekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben lid van de Nederlandse en Duitse groep, European Figs en What the fig.
De ziplock methode heb ik van RaRo. Maar adviseer ik alleen met stekken met onontwikkelde knoppen, bladeren rotten snel in dat vocht.
Birgitte en Antoinette ken ik van de Nederlandse groep. Wild Figs Jesus (op European Figs) ken ik via DS (Duitse groep).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja, dat had ik dus ook gezien.. zal kijken in de NL vijgengroep op Facebook wat ze daar gezegd hebben.

Wat mij opvalt: wij doen zo moeilijk met het juiste substraat zodat de vijgenstekken niet rotten, maar die commerciële teler(s) gebruikt gewoon potgrond? Maar waarschijnlijk kunnen ze wel heel gericht het vochtgehalte en dergelijke sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, acpronk zei:

zal kijken in de NL vijgengroep op Facebook wat ze daar gezegd hebben.

Ben benieuwd, ik heb geen Facebook. En misschien doen we moeilijker dan nodig is haha. Hoewel mijn stek in potgrond het toch echt begeven heeft vorige week, bluh. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie verzameling heb je daar. Hier staat één jong boompje met onbekende naam welk vrij laat fruit rijpt (oktober) maar wel zeer lekker.  Dit jaar voor de eerste keer wat gestekt.

 

- De paar stekken die begin maart zonder meer buiten in een pot met goede grond werden gestoken zijn sinds deze week leven aan het vertonen in de vorm van blaadjes.

- Daarnaast werden nog een 4-tal stekken in een potje water op de vensterbank gehouden, eveneens sinds februari. Die toonden vrij snel leven in de vorm van blaadjes en een 2-tal weken geleden zijn er wortels beginnen aankomen. Ondertussen overgezet in een doorzichtig potje (bodem van soda fles) met gewone potgrond en één van hen groeit al wortels als geen ander.

- Dan heb ik nog 2 stuks 'bouture aériene' op de boom zelf gemaakt. Daar zou ik nog zeker een week of 2 mijn vingers moeten afhouden maar dat gaat moeilijk zijn, ik wil gaan kijken ! 😅

 

De conclusie van deze oefening is dat zo'n vijgenboom er echt wel zin in heeft en dat hij gewoon het moment afwacht dat je er eens een week niet nakijkt om te beginnen groeien.

 

Nu op zoek naar ééntje met veel vroegere vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje. Sinds mijn vijgen koopwoede heeft toegeslagen is mijn zoekgebied uitgebreid van Nederland naar binnen Europa. Grote kans dat ik veel soorten voorbij zie komen die het hier minder goed doen, ik wil alleen wel graag voorkomen dat ik soorten koop die het sowieso niet doen. Bijvoorbeeld omdat we hier de vijgenwesp niet hebben. Nu ben ik aan het Googelen geslagen, maar ik zoek denk ik niet op de juiste termen. 

 

Wie o wie weet waar ik een lijst kan vinden van vijgen die het of wel doen hier, of sowieso niet doen omdat de natuur hier nog niet zo ver is? 


Toevoeging: ik ben ourfigs al aan het afstruinen, maar nog geen succes. 

aangepast door Lsjr33
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Swa dat de vijgen blaadjes krijgen wil nog niet zeggen dat ze al wortels hebben. Heb ik hier ook. Maar geduld zal (vaak) beloond worden.
Sommige soorten wortelen heel snel en makkelijk, en sommige soorten heel moeilijk.

Als je een soort zoekt met vroege vruchten kun je het beste op zoek gaan naar soorten die ook breba's produceren, en dat doen niet alle soorten. Maar je moet ook op de smaak en de winterhardheid letten.

 

@Lsjr33 Als je echt winterharde vijgen wilt hebben, dan moet je bij liefhebbers in Duitsland vragen. Daar was het dit jaar in februari extreem koud, en als de bomen het daar kunnen overleven, dan doen ze dat hier makkelijk. @Flup woont ook in Duitsland, maar ik weet niet of het bij hem ook zo koud was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lsjr33 let ook op dat de Vijgen in Nederland wel rijp worden. Wij hebben een relatief kort seizoen met te lage gemiddelde temperaturen. Zonder kas worden veel rassen niet rijp.

 

Zet je alles in de volle grond of komen er ook in pot zodat je die in de winter naar binnen kunt halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze in pot staan dan is de winterhardheid niet zo belangrijk.

 

Ik ben nu I258 aan het stekken. Dit zou een van de best smakende rassen zijn maar waarschijnlijk te laat voor NL. Als hij goed groeit heb ik over 2 jaar wel een stekje voor je. Die zou dan in je kas kunnen.

aangepast door Roland
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...