Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik moestuinier nu een paar maanden en ik probeer mij manmoedig door de plagen heen te slaan. Eerst de slakken die meer sla, tuinbonen, bleekselderij en bijvoorbeeld basilicum gegeten hebben dan wijzelf, ondanks mijn biervallen en de gestrooide escargokorreltjes. Maar het lijkt enigszins onder controle op dit moment. Maar toen de Coloradokevers. Voor het eerst in de geschiedenis van ons complex (dus al een jaar of dertig) bezoeken ze onze aardappelvelden. Ik knijp, buren spuiten, maar vervelend blijft het. Heeft iemand enig idee waarom de plaag er dit jaar is en hoe ik voorkom er volgend jaar weer last van te krijgen?

Geplaatst:

Op ons complex is het jaarlijks een plaag samen met phytopthora, het ene jaar al meer dan het andere. Andere oplossingen dan je zelf al aanhaalt, ken ik ook niet. Zelf kijk ik wekelijks eens op de bladeren van de aardappelen naar de eitjes die ik kapot nijp en onderaan aan de stam naar de kever zelf. Ik zet door veel phytopthora en de colaradokever wel weinig aardappelen. De grote meerderheid hier loopt te spuiten.

Geplaatst:

Misschien dat de vroege voorjaarswarmte er mee te maken heeft.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Hier ook ongewoon veel coloradokevers dit jaar. Maar ik ben om de dag op de tuin en loop er dan gewoon even langs. Ik vang alles weg en kijk even onder de balderen. ZO hou ik het heel aardig binnen de perken. Maar kost wel tijd, afhankelijk van hoe grot je veldje is. Ik heb 20 m2 dus nog te overzien.

Geplaatst:

Ook hier op het complex een groot probleem. De kevers e.d. zijn er ieder jaar wel, maar dit jaar is het verschrikkelijk op ons complex.

Ik zit gelukkig in een uithoek en heb weken later dan anderen de eerste kevers gezien.

Er is op ons complex aardig wat aan voorlichting gedaan. Diverse mensen kenden ze helemaal niet. Er was zelfs iemand die dacht dat hij heel veel lieveheersbeestjes had. Het waren gewoon de larven.

Het soort aardappel lijkt ook verschil te maken.

Ik raap dus ieder dag. Gelukkig worden het er nu per dag wat minder. Ik heb een groot stuk (70 m2) met aardappels. Vanavond ongeveer 25 larven.

Ze zullen zich toch aardig kunnen verstoppen, anders zou je na een ronde goed zoeken toch de volgende dag veel minder vinden.

Ik kan mij voorstellen dat sommigen de spuit hebben gepakt. Er waren zelfs biologische middelen.

Geplaatst:

Ook bij mijn buren is een plaag.mijn oude buurvrouw van 85, strooit er los zout op en knijpt er op los.

Geen idee of het helpt maar volgens de buurvrouw wel.( ze deed het al een week en had er nog steeds last van.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels zijn we een behoorlijke tijd verder. De kevers heb ik nog steeds een beetje, ondanks enkele ‘knijpexcercities’ per week. Maar de piepers groeien en bloeien door en over een week of wat (begin augustus, na de vakantie) haal ik ze er uit. Heb er wel een goed gevoel bij. Elders op ons complex heeft iemand het op zijn beloop gelaten en dat had hij zo te zien beter niet kunnen doen. Daar is niks van over.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.