Geplaatst: 17 juni 20187 j Beste ,Nieuw hier en zal even voorstellen medeeigenaar van hoogstam boomgaard met appels peren enz.De oude fruitbomen hebben wonden die door de boom heen zijn geroest door slecht onderhoud,..sommige groeit gras en de opbrengst is nog redelijk bomen zijn 50 jaar oud en ik wil ze houden .Omdat het een uitstraling aan de boomgaard geeft . die met nieuwe halfstam niet te verkrijgen is .Mijn vraag /idee kan ik de wonden schoonmaken en bijvoorbeeld vullen met leem ?Leem is in mijn beleving anti septisch en dicht het gat [sommige kan je vuist door ] mooi af wat het dan beschermd tegen regen en andere beestjes .is er iemand die hier ervaring mee heeft ? grtz aj
Geplaatst: 17 juni 20187 j Niet het definitieve antwoord...hooguit een poging om iets zinvols te zeggen over je vraag vanuit wat ik in de loop der jaren heb opgepikt. Wat is de oorzaak van de wonden, denk je? Ziekte, verminking door machines of breuk als gevolg van wind enz? Als de wonden zijn dichtgegroeid met wondweefsel, is behandeling niet nodig. Dat is de manier waarop een boom zichzelf beschermt tegen allerlei beschadigingen. Afsluiten van slechte plekken heeft ook tot gevolg dat ze niet meer zichzelf kunnen beschermen met dat weefsel en niet goed meer kunnen drogen en dat zou dus eerder meer risico op infecties betekenen. Dit geldt overigens ook voor wondafdekmiddel...is hiervoor niet gewenst! Schadelijk kan het wel zijn als er echt kuilen/putten waarin water blijft staan na regen. Die zou ik proberen afschermen/afdekken....prunussen zijn wat gevoeliger nog dan appels en peren voor rot hierdoor (schimmels)...en dan lijkt een wit-mengsel mengsel waarmee boombasten worden ingesmeerd als bescherming tegen weersinvloeden (en dat ook enige werking kan hebben tegen insecten die in de bast verblijven, schadelijke maar ook onschadelijke!) me niet zo een gek idee. Dit laat lucht door en lost geleidelijk op...het werkt ook schimmelwerend. In veel gevallen zullen de slechtere delen van de boom, dus ook waar veel beschadiging is, aangepakt worden bij de af en toe toch wel nodige snoei...waardoor boom tot verjonging wordt bevorderd en ook luchtig en goed belicht wordt gehouden. Daar zou ik eerst en zo veel mogelijk de oplossing zoeken. Ik ben dus geen boomchirurg...ha,ha...en daar heb ik inderdaad wel eens gezien dat bomen versterkt werden met leem of zelfs iets cements-achtigs. Maar dat is altijd een afweging over de waarde van een oude boom tov de noodzaak en kosten van een behandeling. Ook in een hoogstam boomgaard moeten er bomen af en toe worden vervangen wegens oud of kwakkelen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 18 juni 20187 j welkom en ter aanvulling op weknow: als er ergens water blijft staan kun je een afvoertje zagen, een puntje eruit naar beneden gericht
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.