Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ooit Winhams Industry als stekje gekregen. Nu zit hij werkelijk boordenvol met bessen ( ik had drie takken aangehouden maar hij was het daar niet mee eens en groeit de pan uit) maar zulke kleine bessen. En ik weet ook nog niet of ze lekker zijn. Ik heb nog geen foto, maar ik wel straks. Hoe is deze kruisbes bij jullie?

Verder de Hinnomaki geel is best lekker. De rode ook is vaak een soort van aangetast..gekke vlekken op de vruchten waarvan ik wel eens gedacht had dat het brandschade was.

Wat is jullie favoriet?

En tips om de rijpheid te bepalen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Rijpheid door o.a. naar de kleur te kijken (als het geen variant met groene bessen is ), proeven door er één te proberen en te voelen hoe hard/zacht de bessen zijn.

Mijn favoriet: Remarka. Vroeg, grote rode bessen met goede smaak.

Wel een bijzonder kruisbessenseizoen tot nu toe. Veel bessen nu al rijp terwijl dat andere jaren meestal halverwege juli het geval was.

Zelf geen ervaring met Winham's Industry. Wel ooit eens besteld via het internet bij een kweker, maar iets heel anders gekregen . Misschien is dat bij jou ook het geval?

Met Hinnonmaki rod nooit problemen gehad.

Geplaatst:

Hier staat een groene kruisbes variant. Ondanks dat deze amper 2 maanden geleden bij iemand uit de tuin is uitgegraven en in pot is gezet (veel wortels verloren), is deze ook niet te houden. De struik zelf is al meer dan 15 jaar oud. Zou eigenlijk niet weten welke variant dit is Heb er wel al van gesnoept en de smaak beviel prima! Knapperig en een heel klein beetje zuur nog. De bessen zijn niet hard maar wel stevig. Smaken prima, al denk ik wel dat ze nog heel even kunnen hangen...

Ik ben ook erg benieuwd naar wanneer anderen hun kruisbessen oogsten en hoe die smaken!

2018062421073945101529867370.jpg

Geplaatst:

Ik ben gek van invicta. Grote bessen en erg lekker. Hinnonmaki red is ook prima. Eigenlijk zijn ze allemaal lekker, zowel als ze nog knapperig zijn (maar wel ietsje minder zoet), als wanneer ze superzacht zijn

Geplaatst:

Zelf is het voor mij een hobby om, ongeveer tegelijk met de honingbessen, dus eigenlijk een paar weken te vroeg, te beginnen met het snoepen van mijn Hinnonmaki Geel. Ik begin dan met de kleinere besjes, soms een of twee per dag. De grootste blijven dan over, de struik kan er dan lekker veel energie in stoppen om ze lekker te laten smaken. Voor mij is dat ongeveer nu, nog wel knapperig ,maar ze beginnen wat zachter te worden. Ze hebben nog een klein zuurtje, wat ik lekkerder vind, dan de wat wee-e smaak van zachte, echt rijpe kruisbessen. En lekker groot. de struik waar ik dit al jaren mee doe ,is nu ongeveer 5 jaar oud,verleden jaar in de uitverkoop een tweede aangeschaft. Die had zo lang vastgebonden gezeten, dat de takken verstrengeld was. Ik heb hem toen weggegooid, maar ik kwam toch blad aan. En nu vind ik hen eigenlijk nog net iets lekkerder, dan mijn eerste H.M. Geel. Vandaag ook van mijn Captivator gegeten,die is voor mij nu al iets te zoet. De Hinnonmaki rood is nu ook al lekker. Mijn andere kruisbessen zijn nog te jong,of te veel aangetast door kruisbesbladwesplarve om een eerlijk oordeel te vellen.

Geplaatst:

Dit is ongelovelijk toevallig. Vandaag kwam er iemand naar mij toe met de vraag of ik haar kruisbes struik in pot wilde overnemen. Dit omdat de plant er zeer ernstig aan toe is en ik deze mogelijk nog zou kunnen redden. Ik heb gevraagd welke soort dit was en ja hoor! Volgens de eigenaresse een Winhams Industry rode kruisbes. Ik stond daar wel even verbaasd van te kijken, want gisteren las ik dit topic nog. Ze wist het alleen niet 100% zeker dus wellicht iemand hier die dit kan bevestigen?

2018062517353287871529941173.jpg

Ervaring heb ik er totaal niet mee want vandaag staat deze hier dus voor het eerst. De plant heeft erg kleine besjes en bijna geen blad meer. Grote uitdaging dus! Wel groeien enkele nieuwe blaadjes aan. Ook moet hier even wat onkruid verwijderd worden. Waarschijnlijk een groot aantal bessen weghalen zodat de plant energie over heeft om te groeien? Eventueel wat snoeiwerk?

Geplaatst:

Bij mij gaan de kruisbessen prima. Dit jaar helemaal geen last van de schijnrupsen van de kruisbessen bladwesp ( zoals de vorige poster dus ) .

En jawel, natuurlijk heb ik Winham's Industry staan ( volgens mij heb jij die stek ooit van mij toch Appelvrouw ? ) ; mijn mooiste en lekkerste vind ik zelf. Verder een aantal kruisbessen soorten de laatste jaren er uit gegooid, gewoon uit persoonlijke keuze, Invicta vond ik al snel de minste van allemaal, maar goed, dat zal best persoonlijk zijn. Ik hou van zoet.

Rode Hinnonmaki gaat er bij mij ook uit, de gele vind ik wel goed. verder nog 3 soorten staan.

Ik pluk ze zeker nog niet, ik hou van lang laten hangen. Dit weekend al wel weer even geproefd, zijn nog lang niet zo ver. Ze zijn wel wat kleiner dan andere jaren lijkt het. Geen druppel water van mij gehad overigens de laatste maanden, maar ze staan ook al een paar jaar. Ik snoei fors trouwens en kweek aan snoeren.

• 2 years later...
Geplaatst:

Van alle bessenplanten, vind ik de kruisbessen, toch wel de makkelijkste. Een groot voordeel, vind ik ook, dat de Kruisbes, het ook in behoorlijk wat schaduw, nog steeds erg goed doet. En zelfs op plekjes, onder grotere struiken, waar er flink wat onkruid groeit, kan je in de schaduw,  nog steeds flink wat smakelijke bessen  verkrijgen.

Verder zijn de struikjes erg makkelijk te vermeerderen. Ze zijn makkelijk af te leggen, en als ze je een beetje diep in de grond zet, makkelijk te delen.

Zelf heb ik nu de drie gangbare Hinonmakki's rood, geel en groen. Daarbij in een uitverkoop een Hinonmanen? rood, die dus verkeerd genaamd is ,want hij had een paar groene besjes. Hinnon schijnt "van de berg " te betekenen, in het Fins. Andere cultivars die ik heb, zijn de Remarka, Invicta, Mucurines, Tatjana en de Captivator.

Daarbij twee soorten van Lubera aangeschaft. De "Lady Late", nog niet productief. En de "Lady Sun", de laatste groeit mooi, met lange zwiepende takjes, en de bessen smaken prima. Ook heb ik verleden jaar de "Whitesmith", en de "Whinham industry" geplaatst, maar daar heb ik nog niet van mogen proeven.

Een echte favoriet heb ik nog niet. Maar natuurlijk wel altijd op zoek, naar zo vroeg mogelijk, zo laat mogelijk, zo ziektevrij mogelijk, en natuurlijk zo lekker mogelijk.

Bij Fruitbomen.net hebben ze nog de "Pax", de "Rosko", en de "Achiles" te koop. Heeft iemand ervaring met deze variaties? Of andere aanraders?

Geplaatst:

Heb ik niet. Ik was wel op zoek naar de naam van de kruisbes die commercieel wordt gekweekt en die wij ( vroeger?) in van die kleine kartonnen bakjes kunnen kopen in het seizoen. Groene grote kruisbessen zoet en zuur en knapperig.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een Invicta die mooie knoppen heeft en een duidelijke voorsprong heeft op de planten die ik vorig jaar zonder label heb gekregen van iemand. Dit jaar dus m'n eerste bessen proeven. Teel ze bij wijze van experiment in een drietak systeem waarbij ik ieder jaar een tak wil gaan verjongen. Zo kan ik zonder geprikt te worden aan de bessen werken en passen ze er nog bij op de 100m2 want als je ze als struik laat groeien worden ze naar mijn smaak echt te groot.

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb zojuist ook maar besloten toch kruisbessen te gaan telen, waarom dit lijkt bij ons op het moestuincomplex een struik te zijn die het erg goed doet.

Variteiten die ik gehaald heb zijn:

Hinnonmäki Röd

Captivator

Lady Sun

Mucurines

Het plan is om deze net als MSDG in een 3 tak systeem te kweken voor de variteiten met veel doorns. De captivator en Lady Sun laat ik wat meer hun eigen gang gaan.

20240304_162048.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Mururines is bij mij altijd halverwege tot eind juli rijp. Met grote groene kruisbessen, alleen Invicta geeft bij mij nog grotere bessen. Pax vind ik ook een goede, erg lekker zoet en geeft lichtrode wat aan de kleine kant zijnde kruisbessen.

• Thanks 1
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Iemand die toevallig weet welke rassen commercieel geteeld worden? Kocht dit bakje bij Lidl in Duitsland maar vergeten om op het bordje te kijken en op de verpakking staat het ras niet benoemd. Zijn toch wel hele mooie grote bessen, smaak is prima.

Sowieso grappig dat je dus in Duitsland bij ongeveer alle groenten en fruit een rasnaam ziet staan in de super. En er ligt sowieso veel meer betaalbaar bio spul, kunnen we nog wel wat van leren. 

CDCB81F0-75E6-443B-BEB0-EA1DABA9C735.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...