Elmigo Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 Dag iedereen! Is het normaal dat mijn aardbei (Korona) uitlopers heeft met daar op nieuwe uitlopers? Of komt dit misschien door te veel voeding? En kan ik deze uitlopers ook weer laten uitgroeien of is het beter als ze alleen van de moederplant komen? Ik heb dit namelijk nog nooit gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 Doorlopers zijn heel normaal bij goede jonge aardbeiplanten en een goed teken.Ook ik heb ze bij Korona`s.Hou 4 stekken aan per plant en haal de doorlopers en later eventueel de bloemen in aug sept. weg. Je krijgt dan weer mooie sterke nieuwe plantjes. Plant ze de eerste week van augustus (dit jaar misschien iets eerder, alles is vroeg) op de definitieve plek op 40x50 cm.Ik doe er een schep verteerde compost onder en laat ze maximaal twee jaar staan. Succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 Jawel is normaal. ze kunnen wel een hele lange maken met wel 4 planten op een rij en dan nog weer uitlopers op elk knooppunt. Reken jezelf niet té rijk, best de sterkste nwe jonge planten nemen, de rest haal je weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted July 14, 2018 Share Posted July 14, 2018 Ik gebruik de eerste uitlopers die van de moederplant afkomstig zijn. Dus die direct verbonden zijn met de moederplant. Laten we die 1e generatie uitlopers noemen.De 2e en volgende generatie uitlopers (ontspruiten uit de vorige) knip ik altijd weg zodat alle kracht van de moederplant naar de 1e generatie uitlopers blijven gaan.4 uitlopers aanhouden is een mooi uitgangspunt. Soms is de moederplant zo krachtig dat er meer dan 4 mooie 1e generatie uitlopers zich ontwikkelen. Andere moederplanten geven weer 1 of 2 uitlopers die achter lijken te blijven in de groei/ontwikkeling. Die neem ik dan weer niet als basis voor het volgende jaar. Het is vooral een beetje kijken en gevoel krijgen voor de juiste keuzes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted July 14, 2018 Author Share Posted July 14, 2018 Erg nuttige info allemaal Heel toevallig houd ik inderdaad al 4 uitlopers per plant omdat er niet meer in de bak kunnen. De Charlottes en Sweet Eves hebben nog geen doorlopers. Ik wilde dit jaar de plant vermeerderen om het volgende jaar alle kracht naar het fruit te laten gaan. Heb gemerkt dat de uitlopers heel lang kunnen worden ja! Is er ook een bepaald aantal jaren dat de aardbei lekker blijft? Is deze meer dan 2 jarig en heb je dan vaak nog steeds lekker fruit als je ze goed verzorgd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 15, 2018 Share Posted July 15, 2018 De uitloper worden zo lang omdat de aardbei precies weet wat de juiste plantafstand is. Vaak worden aardbeien door de mens te kort op elkaar gezet, maar hou een ruime plantafstand aan, dat komt de oogst ten goede.Het gewas kan mooi drogen, genoeg voeding en drinken krijgen, is makkelijk te oogsten en te schoffelen. Men zegt ook wel " aardbeien houden van verhuizen" . Laat je aardbeien lang op een plek staan dan zullen de vruchten kleiner worden en de ziektes toenemen.Let maar eens op bij een verwilderd aardbei veldje, de mooiste planten staan aan de rand, maar in het midden is het vaak een droevige bedoening.In de handel gebruikt men vaak alleen eenjarige planten. Bij koronas krijg je dan als eerste van die grote joekels, maatje kindervuist.Het tweede jaar krijg je er meer maar kleiner en het derde jaar worden ze nog kleiner en neemt de kans op ziektes toe.Deze aardbeien van tweede en derde jaar kunnen nog wel in de jam. Laat de aardbeien door de tuin heen verhuizen, zelf zet ik ieder jaar de helft aan nieuwe planten en ruim ook ieder jaar de oude (twee jaar) en eentueel zieke planten op. Op deze manier vraagt de aardbei best wel wat aandacht, maar is de kans op succes het grootst. Ik heb even op je blog gekeken. Ik ging uit van aardbeien op de volle grond, jij kweekt in potjes... dat had je er niet bij gezet.Daar zijn weer ander factoren van belang . Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted July 15, 2018 Author Share Posted July 15, 2018 Oei, dan worden het voor een ècht goede oogst dus geen 4 maar 2 uitlopers. Gelukkig ben ik nog optijd. Het is mij bij een veldje bosaardbeitjes wel eens opgevallen dat het er in het midden niet zo lekker meer uit ziet. Zal in ieder geval 40cm plantafstand aanhouden! Dat past precies in mijn bak in rijen van 3 inclusief moederplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 15, 2018 Share Posted July 15, 2018 Waarom kan je geen vier uitloper aanhouden dan? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted July 15, 2018 Author Share Posted July 15, 2018 Dat past niet in de bak als ze 40cm afstand nodig hebben want dan staan ze wel heel dicht op elkaar. Ik ben dit jaar voor het eerst gaan moestuinieren dus ik moet nog erg improviseren met potten en bakonbakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts