Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds begin juli hebben wij (26 en 23 jaar) eindelijk onze moestuin bij de volkstuindersvereniging gekregen!

Onze moestuin (7 m x 14 m) hebben we geploegd gekregen en aan de linkerkant en in het midden lag een greppel.

Het midden was na het ploegen natuurlijk weggevaagd, maar de linker kant hebben we behouden en weer wat aarde uit gegraven.

Daarna hebben we een hekwerk neergezet en afgelopen donderdag hebben we tegels opgehaald en bij de tuin gezet.

Zoals jullie weten, was het donderdag en de dagen erna flink aan het regenen.

Toen wij weer heel enthousiast bij onze tuin aankwamen, werd meteen de kop ingedrukt.

Onze tuin is voor een heel groot deel onder water. Een paar dagen erna (na 2 dagen geen regen) lag het er nog in alle hevigheid.

Vandaag zijn we weer gaan kijken en was het nog flink modderig, maar de laag 10 cm water was weg.

Van een buurtuinder hoorden we dat we een kleigrond hebben en het water daardoor minder goed weg kan.

Een andere buurtuinder vertelde ons dat de vorige tuinder op ons tuintje na 1 jaar een andere tuin heeft gekregen, vanwege deze slechte ontwatering. Wij waren dus helemaal niet blij met dit nieuws.

We zijn een praatje gaan maken met onze contactpersoon van de VTV en hij beweerde dat onze tuin niet nat is maar vochtig. Hij geeft het weer de schuld. Ook beweert hij dat de meneer voor ons niet is weggegaan vanwege de bewatering, maar omdat hij een grotere tuin wilde. Het advies van hem is dat we aan alle kanten een greppel gaan graven en de tuin ophogen.

Aangezien dit ontzettend veel werk is, willen wij graag wat advies of dit hiermee opgelost zou kunnen worden.

Ook hebben wij er een tweede gevoel bij, over wat de tuinders zeggen en wat de contactpersoon ons zegt.

Dan erbij, wij zijn jong en wij hopen niet misbruikt te worden voor deze klus.

Met andere woorden, niet dat we na al dit werk, misschien ineens een grotere tuin krijgen aangeboden (omdat we dit eigenlijk wel graag wilde, maar deze was niet beschikbaar).

Wat zijn jullie gedachtes over dit verhaal?

Moeten we doorgaan met deze tuin?

Of moeten we wachten tot er een grotere tuin ter beschikking komt?

Wat zouden jullie doen?

Geplaatst:

Als je het geduld kan hebben, zou ik op een andere tuin wachten. Je hebt gewoon geluk dat de manco van de tuin direct 'boven water' kwam...

Andere optie is met grote hardnekkigheid aan de structuurverbetering gaan, niet alleen greppeltjes graven, maar ook intensief die grond gaan verbeteren met compost en andere materialen. Ik weet niet wat jullie middelen zijn (financiëel en praktisch (auto met aanhanger bv.)) want dat gaat een flinke klus worden. Klei wordt ook heel hard bij opdrogen.

Geplaatst:

Lijkt me ideaal dan hoef je niet zoveel water te geven bij droogte

zie weinig probleem hoor, met een keer een plas water.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja mischien wel, soms zie je ook wel dat mensen van die drainagebuizen ingraven.

Geplaatst:

Idd, ik zie op t complex ook wel mensen met drainagebuizen. Daar hebben sommige ook veel last van zware regenval. Greppeltjes is ook altijd een goede optie. Maar zoals gezegd, als je t geduld hebt, waarom dan niet wachten op een groter stuk land? Ik persoonlijk zou dat wel doen, als dat mijn doel is. Maar stel dat dat niet meer mogelijk is omdat jullie dit stukje al hebben aanvaard, dan is de optie compost/mest ook een goede naast verhoogde bedden.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Er stonden al wat jonge planten in de tuin, onder andere rode biet en venkel.

De rode biet is bijna opgegeven en de venkel is aan het vechten om overeind te blijven staan.

Veel buren hebben goten erom heen liggen, maar andere in onze rij niet.

En wij hebben zelf geen aanhanger iod.

De tuin wordt door de goot een stuk kleiner, links is hij al 50 cm! en als we dat rechts ook zouden doen, dan missen we in totaal 14m².

Dat vinden we wel zonde. We dachten met deze kleine proberen we het gewoon eerst en dan kijken we voor een grotere tuin.

Maar dan inderdaad al dat werk, terwijl we eigenlijk al een grotere tuin willen...

Geplaatst:
Idd, ik zie op t complex ook wel mensen met drainagebuizen. Daar hebben sommige ook veel last van zware regenval. Greppeltjes is ook altijd een goede optie. Maar zoals gezegd, als je t geduld hebt, waarom dan niet wachten op een groter stuk land? Ik persoonlijk zou dat wel doen, als dat mijn doel is. Maar stel dat dat niet meer mogelijk is omdat jullie dit stukje al hebben aanvaard, dan is de optie compost/mest ook een goede naast verhoogde bedden.

Ik zou het idd draineren. Veel werk, maar wel het beste.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

daarbij, ik snap wel dat de tuinders andere dingen zeggen dan de contactpersoon.....want die laatste moet van jullie de centen krijgen dus ja doet die er alles aan om dat ook te krijgen.

tuinders hebben vaak beter advies omdat ze op het terrein werken en de mensen elkaar (meestal) kennen.

dus ik zou doordrammen bij die contactpersoon als je toch een groter stuk had gewild, waarom zou je dan hiermee genoegen nemen? al zit de kans erin dat je dan weer onder aan de wachtlijst komt vrees ik.

de andere optie hebben ze hierboven al besproken: tijd, geld en van alles erin stoppen....is het je dat waard? kan je het missen?

Geplaatst:

Nou Berti dat lijkt me toch een beetje stug, het is toch een vrijwilligers baan het ALLES ER AAN DOEN OM GELD TE KRIJGEN lijkt mij niet echt

dat een vrijwilliger belangrijk vindt het beland niet in zijn eigen zak.

Verder zou ik zeggen maak er wat van met dit brokje grond, mooi om ervaring op te doen een groter stuk kan altijd nog,

Ik vindt het niet meer dan normaal dat je als nieuwe eigenaar eerst veel werk aan de grond moet besteden,

De grond goed vruchtbaar en naar je zin moet krijgen, das een proces van aantal jaar waarin je steeds maar weer de grond bewerkt en stapels compost erin verwerkt en problemen die je tegenkomt oplost, werkt gewoon niet dat mensen denken bijna niets aan de grond hoeven doen en dan volop willen dat groente kweken lukt.

Geplaatst:

Het kan ook wel zijn dat dat stukje grond al vaker van eigenaar is verwisseld, juist om dat probleem. En dan wil de beheerder van het complex er niets aan doen, ten slotte moet het niet brak blijven liggen want dan komt er veel onkruid op wat ze misschien zelf moeten verwijderen.

Waarom hebben jullie t eigenlijk aanvaard als jullie toch iets groters willen?

Ik heb zelf altijd problemen als ik iets aanvaard wat ik niet heb gewenst/wilt (klinkt gek maar schijnbaar werkt t zo bij mij). Dat is voor mij dan weer een goede les dat ik goed naar mezelf moet luisteren de eerstvolgende keer.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik weet niet hoor, ik zie ook zat beginners die de grootste stukken grond willen het kost natuurlijk ook amper wat,

vervolgens komen ze er al vrij vlotjes achter dat het niet alleen leuk is maar ook veel werk en ze kappen ermee, kan gebeuren hoor maar

is natuurlijk doodzonde dat dan halverwege seizoen een mooi stuk grond onkruid bevat, waar een ander graag geteeld had.

Het verloop onder de jongere is vrij hoog, soort van impuls lijkt ze leuk en dan toch weer niet, maar wel de grootste stukken grond willen.

Dat is meer een reden waarom een stuk steeds andere eigenaar heeft lijkt mij, aan 4 kanten buren of minimaal 2 buren en dan toevallig net dat stukje wat ertussen in ligt een ''slecht stukje "" lijkt mij persoonlijk sterk verhaal.

Geplaatst:

Zo te lezen (buren die ook drainage hebben) is de hele tuin erg nat. Om er nou meteen van te maken dat het jongeren zijn die snel opgeven gaat me wat kort door de bocht. Liever nu weten waar je aan begint dan keihard erin en erachter te komen dat het een slecht stuk tuin hebt, dat is pas impulsief!!

Aangezien jullie tuin net zo nat lijkt als de buren zou ik inderdaad (als je het ziet zitten) gaan greppelen et. Fuijn als je geen water hoeft te geven maar spullen kunnen ook gewoon wegrotten. en de jonge plantjes zoals eerder omschreven zullen ook erg sterk moeten zijn!

Succes in iedergeval.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Ja hoor Jooze vooral iets half lezen, en dan zelf zegggen kort door de bocht.

Geplaatst:

Wij hebben er echt geen probleem mee om hard te werken, daarbij vinden we het harde werken juist leuk.

Zeker als je dan ziet hoe geweldig je planten het doen, dat is alleen maar beloning voor het harde werk.

Wij zijn niet impulsief begonnen, op ons balkon staat/stond ook het een en ander en het gaat tot nu toe prima.

Om deze tuin te kunnen gebruiken moet er veel werk worden verricht begrijp ik uit jullie verhalen.

Dat is zoals ik hierboven noemde ook echt geen probleem.

Maar, het is voor ons de vraag of dit inderdaad gaat helpen en wij niet alsnog rottende groenten hebben staan.

En dat zouden wij wel zonde van onze tijd vinden.

Daarnaast, zitten we ermee dat als we dit werk aan deze tuin zouden doen, hoe snel zouden we een grotere tuin aangeboden krijgen.

Helaas zijn dit 2 vragen die moeilijk te beantwoorden zijn...

We hebben deze tuin aangenomen, omdat we inderdaad eerst wilden kijken of het iets voor ons is en of het ons lukt.

Dus namen we genoegen met deze kleinere tuin, niet verwachtend dat hier zoveel werk aan nodig is.

Maar nu nadenkend, dan ben ik bang dat we zullen zeggen dat het niets voor ons is, omdat deze tuin niet in orde is.

En dat zou ik erg jammer vinden, want we vinden het erg leuk.

Tot nu toe neigen we naar wachten op een grotere tuin.

Aan onze volgende tuin zal ook echt heel veel werk in zitten, maar dan weten we tenminste wel waar we het voor doen.

Ik denk dat we het voor een tijdelijke beginnerstuin teveel werk vinden.

Dan steken we liever al ons harde werk in de tuin die we dan ook echt lang kunnen houden.

Dat voelt voor ons ook veel beter.

Geplaatst:

Waarom niet stapje voor stapje?

Eerst twee greppeltjes graven

Vervolgens in de strook daar tussen plantjes planten of zaaien.

Daarna weer één greppeltje graven, etc.

Of daarna tot de conclusie komen dat het teveel tijd/moeite kost, kan ook natuurlijk, maar dat doe je dan wel op basis van praktijkervaring.

Geplaatst:

je kan ook in verhoogde bakken gaan telen. Dat doe ik ook omdat de tuin anders vol met water loopt. Een tuin is nou eenmaal veel werk of het nou een klein of een groot stuk is. Problemen kom je overal tegen. Drainage moet je elk jaar doorspoelen anders raakt t verstopt dus daarom werkt t vaak niet goed. Een goede remedie is om er in het najaar paardenmest doorheen te scheppen (boeren komen dat vaak gratis brengen zo graag willen ze daar vanaf) en op het deel dat je met minder mest wil bedelen kan je gewoon stroo er doorverwerken. Dat is wel weer een wat duurdere optie.

resized_377_86ae30aebe2021963e8183f90da8b700.jpg

Wij hebben eerst twee verhoogde bakken gemaakt met betonranden. Daarna hebben we rechthoekige houten ringen gemaakt. Het eerste jaar hebben we gespit.. compost en mest erdoor. De houten ringen erop en die zoveel mogelijk gevuld met het mengsel. De houten ringen zijn los.. die kan je dus optillen en meenemen naar de volgende tuin als je dat wilt.

Succes!

• Nieuwe aanmaken...