Geplaatst: 9 juli 20214 j Ik heb drie jaar geleden witte braam polarberry gekocht. Eerste jaar in pot. Lichtgroene kleur bladeren. Matige groei. Geen oogst. Tweede jaar in de volle grond : groei twee dunne ranken van ca 0,8 meter. Donkerder blad. Oogst van enkele braampjes, die bestonden uit maar 1 tot enkele ‘bolletjes’ en lichtbitter smaakten. Derde jaar : Op de ranken die afgelopen jaar gevormd waren, zaten veel bloemen. Veel bestuiving heeft plaatsgevonden. Weinig volledige bramen te zien. Positief nieuws: gezonde groei van 5 nieuwe dikke donkergroene ranken van nu al tussen 1,5 en 2,5 meter. Ben benieuwd naar de oogst volgende zomer. (-:
Geplaatst: 15 mei 20223 j Witte bramen komt (waar ik vandaan kom) veel voor. Is mierzoet. Super lekker. Maar zodra je deze plukt moet je t ook meteen naar binnen werken want na half uur lijkt het wel te smelten
Geplaatst: 15 mei 20223 j @henkspit @Fruittuin17 @RickTr Ik heb sinds vorig jaar ook een Polarberry staan. Groeit tegen en over de pergola voor mijn kas. Tot nu toe dezelfde ervaringen als jullie: genoeg bloemen maar slechte vruchtzetting en de paar bolletjes die rijp werden (en inderdaad wit) smaakten bitter. Nu staat hij weer volop in bloei aan dikke nieuwe 3-4 m1 lange stengels. Ziet er prachtig uit. Ben benieuwd of er dit jaar wel goede en zoete vruchten aan komen..... Foto's: gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 18 mei 20223 j @Mai Pensato Ik heb ook dezelfde ervaringen. Die van mij staat sinds 2020. Maar eigenlijk heb ik hem deels ook gekocht vanwege de mooie oxymoron; white blackberry 😀
Geplaatst: 11 september 20222 j Op 15-5-2022 om 14:17, Mai Pensato zei: Ben benieuwd of er dit jaar wel goede en zoete vruchten aan komen..... Update: van de eerste massale bloei is de zetting weer heel slecht geweest: slechts een paar "besjes" per braam. En ze smaken wederom totaal niet, zeer bitter en zuur. Bij een minder latere bloei was de zetting wat beter, het leken zowaar echte witte bramen. Maar wederom valt de smaak bitter tegen. Deze gaat er dus nu uit bij mij. Hij groeit ook enorm hard en er komen steeds nieuwe scheuten uit de grond. Niet alle experimenten met aparte soorten zijn een succes.... gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 14 september 20222 j @Mai Pensato De mijne gaat er ook uit. Hij zat bomvol bloesem en of het nou de droogte was of ziekte, maar alle bloesem en blad werd bruin. Geen enkele vrucht. En inderdaad komen overal polletjes uitlopers op. Heel misschien graaf ik hem op en mag ie bij huis nog een poging doen......
Geplaatst: 18 september 20222 j Bij een goede vriend in zijn moestuin gaat de witte braam er na 3 jaren ook uit. Waardeloos ding qua vruchtzetting en smaak. Als je echt bramen wil, kan ik alleen Himalaya als ras aanraden. Het lekkerst en een goede opbrengst. Helaas zit dit ras wel vol doornen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.