necessaryevil Geplaatst: 18 augustus 2018 Geplaatst: 18 augustus 2018 (aangepast) Ik heb Infinito preventief toegepast in tomaat en paprika om Phytophthora te voorkomen. De veiligheidstermijn (tijd tussen behandeling en oogst) wordt voor paprika en tomaat niet opgegeven in de bijsluiter! Hoelang moet ik wachten? link naar de bijsluiter: https://pim.bayercropscience.nl/etikett.pdfstream?product=719//edit: werkt niet, komt op een andere pagina. Ik heb een afbeelding gepost die de vraag wat duidelijker maakt: 19 augustus 2018 aangepast door Gast Quote
pippi Geplaatst: 18 augustus 2018 Geplaatst: 18 augustus 2018 Attentie: De termijn tussen de laatste toepassing en de oogst mag niet korter zijn dan 7 dagen. Na de laatste toepassing van Bayer Infinito dient gewacht te worden met het telen van de volgende gewassen: •120 dagen voor wortel-, knol- en bolgewassen (bijvoorbeeld peen, selderij, rode biet, radijs, koolraap, ui, bieslook en knoflook) • 60 dagen voor blad- en stengelgroentegewassen (bijvoorbeeld sla, spinazie, andijvie, groenlof, kruiden, prei en knolselderij https://www.moestuinenbloem.nl/gewasbescherming/bayer/bayer-infinito-aardappelziekte-100ml.html Rest de vraag waarom je zulke vreselijke zooi op je planten en in je grond zou willen. Quote
Bit Geplaatst: 19 augustus 2018 Geplaatst: 19 augustus 2018 Dát is echter niet de vraag van topicstarter Quote
necessaryevil Geplaatst: 19 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2018 Ik heb de startpost aangepast met een foto van de bijsluiter. Wat mij opvalt is dat de veiligheidstermijn verschilt per gewas, echter, de termijn voor paprika en tomaat wordt niet genoemd. Ik wil het later of in een ander topic ook nog wel hebben over de nadelen van dit gewasbeschermingsmiddel, want ik krijg nu het vermoeden dat jullie je planten heel houden zonder dit spul. Quote
Ciska Geplaatst: 19 augustus 2018 Geplaatst: 19 augustus 2018 Ja....maar das echter geheel off-topic Demeeste van ons spuiten het liefst helemaal niet. Denk aan nuttige insecten etc..die zijn ons lief. Plus dat die troep vaak niet eens nodig is. Even half on topic... paprika heeft dat spul niet nodig, is geen familie van de aardappel en kan geen problemen krijgen met phytophtera....die heeft geheel zijn eigen problemen. Het niet rijp worden van de vruchten. De vollegrondsteelt is alleen bij een hele mooi zomer (zoals dit seizoen ) meestal een wel een succes. Vruchten doe er namelijk lang over om af te rijpen. Bij sommige soortjes kan het in een Nederlandse zomer ook wel lukken, maar dan zul je je er even in moeten verdiepen. De volle grond teelt voor tomaten vallen meestal wel ten prooi aan phyt. Tomaten zijn familie van de aardappelen. Dit gebeurt door de lucht en na een regenbui waarna mooi weer volgt, dan dat gaat heel snel. Daarom houden de meeste van ons tomaten en paprika in een kas(je) of plastic tunnel, je houd ze dan mooi droog. Eenmaal besmet is er vaak geen houden meer aan. Oplossing voor als je niet wil spuiten: een tomaten kasje en anders tomaten soortjes die snel en vroeg afrijpen. Daar kun je meer over vinden op Diana’s mooi moestuin. Zij verzamelt en verkoopt de tomatenzaden, en zet daarbij de opbrengst en vroegheid van de desbetreffende tomaat neer. Als je je aan de bijsluiter houd van het spuitspul, zou ik de ruimste veiligheids termijn nemen en dan nog een beetje meer...maar dat ben ik. Maar zoel eens op het forum op phythophtera...je zult zien dat de meeste van ons toch met phyt te maken krijgt later in het seizoen, maar vaak staan in die topics ook hoe men ermee omgaat of naar oplossingen zoekt. Succes Quote
necessaryevil Geplaatst: 19 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2018 Ik ga maar van die twee weken uit dan, dat was eigenlijk het plan maar het liefst zou ik eerder oogsten. Paprika (en rode peper) valt niet ten prooi aan de Phytopthera Infestans, overigens wel aan andere waterschimmels waar dit middel voor is bedoeld. Ik voel altijd wat weerstand als mensen ineens het woord "troep" gebruiken, maar ik heb er wel begrip voor dat je een biologische moestuin leuk vind. Dit middel is overigens niet schadelijk voor insecticiden, dat zijn meer de middelen tegen luis en dergelijke. Quote
pippi Geplaatst: 19 augustus 2018 Geplaatst: 19 augustus 2018 Prima om de discussie in een nieuw topic te voeren, maar in de tussentijd is dit wel interessant: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2016/02/Risicolijst-bestrijdingsmiddelen.pdf Inclusief een lijst met zo ongeveer alle bestrijdingsmiddelen en de risico's ervan. Ik heb het heel vluchtig doorgekeken, en tenzij ik verkeerd kijk, is Infinito vooral schadelijk voor mensen? (Overigens heb ik voor mijn gevoel in mijn eerdere bericht on-topic antwoord gegeven op de vraag van TS, de algemene wachttijd zoals bij algemene omschrijvingen, waarbij je mag aannemen dat er dan uit wordt gegaan van de meest veilige optie. En ik ben serieus benieuwd waarom iemand dit soort middelen preventief zou willen gebruiken. In een jaar zoals dit, met een droge warme zomer waarin het risico van phytophtora gedurende de eerste maanden van de groei en productie vrijwel nihil was. ) Oh en even edit: als tomaten en paprika's niet genoemd worden, is het dan wel toegestaan in de teelt van tomaten en paprika's? Quote
Amrutten Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 Als ik de bijsluiter goed lees is er sprake van een termijn waarbinnen je niet moet telen als je Infinito gebruikt hebt en een wachttijd om te oogsten. Die 120 en 60 dagen betreft het telen van diverse groentes na de laatste toepassing. Dus het opnieuw gebruiken van het perceel. De veiligheidstermijn waarna geoogst kan worden is minimaal 7 dagen. Ik vraag me net als anderen ook af, of het spul wel gebruikt kan worden op tomaat en paprika, omdat deze niet genoemd worden in de bijsluiter. Misschien verstandig om dit eens na te vragen bij Bayer. Quote
necessaryevil Geplaatst: 20 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2018 Inderdaad, Bayer mailen lijkt me het beste. Overigens staat Phytophthora Infestans wel benoemd in de bijsluiter, alleen tomaten niet. Quote
necessaryevil Geplaatst: 26 mei 2019 Auteur Geplaatst: 26 mei 2019 Even een korte toevoeging, ik heb nog contact gehad met Bayer:Het middel is in de professionele tuinbouw niet toegestaan als middel tegen Phytophtora Infestans in tomaten, maar dit zal voor de hobbyist geen problemen opleveren. Ik wil graag spuiten Phytophtora Infestans. Ik woon in een landelijke omgeving en een Phytophtora-haard kan er ook voor zorgen dat de boeren in de omgeving meer moeten spuiten. Bovendien wil ik niet dat mijn gewas, wat ik al vanaf januari opkweek, ten gronde gaat. Quote
oscardevos Geplaatst: 26 mei 2019 Geplaatst: 26 mei 2019 Even een korte toevoeging, ik heb nog contact gehad met Bayer:Het middel is in de professionele tuinbouw niet toegestaan als middel tegen Phytophtora Infestans in tomaten, maar dit zal voor de hobbyist geen problemen opleveren. Voor dit product is een geldig "Nederlands" Bewijs van vakbekwaamheid vereist. Voor de applicatie van Infinito moet je een masker en beschermende kleding dragen. Het wordt uitsluitend toegelaten voor toepassing in poot-, consumptie en fabrieksaardappelen. Het kan voor de hobbyist dus flinke problemen opleveren. Denk vooral aan je eigen veiligheid. Zie link. Beide componenten - fluopicolide en propamocarb HCL - zijn zeer toxisch voor het waterleven; kunnen schadelijk zijn bij inademing, in contact met de slijmvliezen (ogen ook) en de huid (wordt geabsorbeerd door de huid). Zoek op MSDS + component voor Material Safety Data Sheet info Kweek je tomaten in de vollegrond of in de kas? Quote
Flup Geplaatst: 27 mei 2019 Geplaatst: 27 mei 2019 Ik ben geen tegenstander van het gebruiken van gewasbeschermingsmiddelen, ondanks dat ik ze niet gebruik in mijn tuin. Heb wel een bedenking over het gebruik van een middel tegen phytophthora. Volgens mij geeft geen enkel middel 100% bescherming, zeker niet bij deze ziekte. En alleen daarom al gebruik ik niks hiertegen.Phytophthora kan het beste voorkomen worden door de tomaten beschut onder een afdak of in ee goed te beluchten kas te planten. En goed dieven en de onderste bladeren weghalen, zodat eventuele condens op de bladeren snel weg kan gaan. En natuurlijk niet gieten op de plant. En zelfs dit kan nog zorgen voor phytophthora helaas. De illusie dat een gewasbeschermingsmiddel die kans kan verkleinen acht ik nihil helaas. Quote
necessaryevil Geplaatst: 1 juni 2019 Auteur Geplaatst: 1 juni 2019 De illusie dat een gewasbeschermingsmiddel die kans kan verkleinen acht ik nihil helaas.Nou het lijkt me wel dat zo'n middel de kans behoorlijk verkleint. Anders zou het neit meer toegestaan zijn, boeren zouden het dan ook niet aanschaffen. Ik geloof wel dat het geen 100% garantie biedt, dat soort dingen kunnen nooit. Hier nog wat data. Quote
Saalk86 Geplaatst: 2 juni 2019 Geplaatst: 2 juni 2019 Bovendien wil ik niet dat mijn gewas, wat ik al vanaf januari opkweek, ten gronde gaat.Kijk, dit wil niemand.... Maar ik raad je ten zeerste af om dit middel te gebruiken, dat moet je niet willen joh... Hoe hard het Ook klinkt maar plagen en ziektes horen erbij... Ik heb persoonlijk liever m’n hele oogst naar de kl*te dan dit middel gebruiken en die tomaten vervolgens nuttigen Neem voorzorg maatregelen die hier al tig keer besproken zijn (wat Flup schreef) en zorg dat je plantjes gezond zijn. Meer kun je niet doen... Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.