Ga naar inhoud

Henkg’s wijnmaken 2018-2019. Van braam / appel / en natuurlijk druiven.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben ook bezig met wij maken en moet nu overhevelen, maar ik heb verschillende soorten gemaakt en al mijn liter flessen zijn vol. daarom dacht ik kleine emmertjes van kokosvet of ijscrème dozen te nemen.

Maar als je deze vult met water e op het deksel duwt komt er toch vocht door, dus zijn deze niet luchtdicht.Ik zou dat zonder waterslot willen proberen omdat de wijn toch uitgegist is. Of lege drankflessen met draai stop mag dat?

Geplaatst:

Vandaag de eerste fles appelcider overgeheveld naar twee kleinere flessen van 5L, precies 10 dagen na opstarten. Telde gisteren nog 8x bellen per minuut. De tweede fles appelcider staat nog flink te borrelen, die zal over een kleine week voor de eerste keer geheveld worden in twee kleinere flessen schat ik zo....

Droesemlaag viel gelukkig mee...

Nu wachten totdat gist niets meer doet en daarna kouder zetten om te klaren.....

Geplaatst:

Inderdaad na zo'n 10 dagen overhevelen, als er nog maar weinig tot geen blups zijn. Iets langer wachten (tot een week of drie na begin) kan ook prima.

Dit zal de laatste overheveling niet zijn, want wellicht is het spul nog lang niet helder. Over een aantal weken, als een stuk helderder, de volgende keer overhevelen. Aanvullen kan met een staartje gekochte witte wijn, dat helpt ook bij de klaring.

Zoals in mijn beginbericht vermeld: dit soort berichten verwijder ik na een aantal weken, om "mijn" topic een beetje leesbaar te houden. Ik ben immers niet van de cider ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

HenkG, Klopt het dat je de bramen na een maand al gebotteld hebt? Heb je tussentijds nog geheveld of was het allemaal al goed bezonken? Ikzelf heb de bramen ong. een half jaar laten staan en elke 2 maanden geheveld. Er wordt geadviseerd om bramen lang te laten staan, wat is jouw idee daarover?

Geplaatst:

Een enigszins fatsoenlijk recept voor bramenwijn ben ik nog nergens tegengekomen. Als er bijvoorbeeld staat dat je de helft water moet toevoegen, of een aantal grammen citroenzuur moet toevoegen, dan haak ik direct af. Want de eerste braam die veel te zoet is, én te weinig zuur heeft, die moet ik nog tegenkomen.

Dus doe ik mijn eigen ding.

De bramenwijn was na 2x overhevelen al helemaal kraakhelder, dus maar gebotteld. Ik denk niet dat er veel verschil is tussen rijping in een helemaal volle fles onder waterslot, en een gebottelde fles.

Rond de kerstdagen trek ik de eerste open, als proef.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gevulde wijnflessen moeten, als gekurkt, liggend bewaard. Anders droogt de kurk na verloop van tijd uit. Een wijnrek(je) had ik echter nog niet.

Ook wel makkelijk om je gekochte voorkeurswijn (als er een aanbieding is) in te bewaren.

Nu wel een rekje, nou ja, een heus rek:

2018112915402066271543597959.jpg

Model en functionaliteit: voor mij perfect. Wordt geleverd als bouwpakket: niet geschikt voor mensen met twee linkerhanden.

Staat hier op de plek in huis met in zomer en winter de meest koele en stabiele temperatuur: een overcomplete douche.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn wijnseizoen 2018 zit erop. Sinds gisteren zit alles in kannen en kruiken. Gebotteld dus.

bottel2018dec50851544942394.jpg

Hier staat vlnr: Cabernet sauvignon, Rondo, Rondo + Cabernet cortis, en Pinotin. De bramenwijn en appelwijn was al eerder gebotteld.

Over een maandje, in januari, het allereerste kleine proeverijtje. Ik ben benieuwd. De restjes van het bottelen heb ik wel geroken en geproefd: geen rare luchtjes, geen rare smaken, niks is echt te zuur.

Volgende keer (ergens in februari) in dit topic: de wintersnoei. Guyot- en soms Cordonsnoei, andere snoeivormen doe ik niet.

Geplaatst:

Proost Henk dat ziet er heerlijk uit. Ik vind het ook stoer, die wijnmakerij van jou, voor mij te veel werk, meten, wegen, rekenen. Dat neemt niet weg dat ik eigen wijnmakerij erg leuk vind. Wanneer kunnen we proeven?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ziet er weer superstrak uit Henk, zoals altijd

Ik heb een paar liter rood druivensap en een paar liter wit druivensap apart van elkaar laten gisten maar dat was puur en alleen om er daarna heerlijke wijnazijn van te maken Geen wijn verder dit jaar. Door de droogte hadden we ook heel weinig druiven en ander sappig fruit. Jammer. Volgend jaar weer!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Het allereerste proeverijtje zit erop. Met alleen een paar buren op loopafstand, dus alle wijn kon ook doorgeslikt. Allemaal echt geen wijnkenner. Subjectieve beoordeling op eigen smaakvoorkeur, nauwelijks op de objectieve kwaliteit. Dat blijkt ook uit de resultaten: sommigen hebben een voorkeur voor stevig / niet zoetig, anderen voor wat lichter / wel zoetig. De een is ook wat kritischer dan de ander.

Drie flessen van buur [R], drie van mij [H]:

Naamloos76231548252371.png

Beetje flauwekul, die cijfers, en ook nog eens smaaknotities. Het helpt toch voor komende jaren, om eventueel de bereiding bij te stellen.

Ik vond de vlierbloesem ruim boven verwachting (die was dan ook laag). Die viel ook in de smaak bij P en E, net zoals ik liefhebbers van een stevige rode wijn.

Mijn bramenwijn was dé verrassing, ook voor mijzelf.

Aan de bereiding van die bramenwijn moest wel gesleuteld: de bramen waren weliswaar fris rins, echt lekker in desserts. Maar veel te zuur voor wijn. Zuur meten en ontzuren dus (dat ontzuren is heel goed gelukt). Daardoor is braam veel minder geschikt voor je allereerste zelfgemaakte wijntje.

Aan de andere kant: gewoon proberen, om te leren. Een precies recept is nooit te geven, voor welke vrucht dan ook. In zonovergoten warme landen meten ze ook (nog aan de plant), en plukken ze misschien juist vroeg, anders hebben daar de vruchten niet voldoende zuur meer voor wijn.

Precies andersom als in onze streken, hier is het zo lang mogelijk wachten op nog iets meer zoet, en minder zuur.

De rest wordt over een aantal weken geproefd. Van mijn wijn blijft er nog wel wat over voor de aanstaande MTFD.

Geplaatst:

Mooi verslag, op naar volgend jaar.

Grappig dat jouw bevindingen hetzelfde zijn voor bramen als bij mij. Kan heel lekker zijn, maar vrij zuur voor wijn zonder voorbereiding.

Hoe heb je die ontzuring aangepakt? Gelijk in een keer naar de juiste zuurgraad of minder?

Ik wil volgend jaar ook proberen te ontzuren.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Het wordt tijd voor de wintersnoei, als ik het KNMI moet geloven:

KNMIweer-en-klimaatpluimDeBiltTemperatuur201902111235531549956467.jpeg

KNMIweer-en-klimaatpluimDeBiltNeerslag201902111224621549956466.jpeg

Overdag redelijk warm, dan minder last van krakende ranken bij het uitbuigen, 's nachts niet te koud, weinig regen.

Straks eerst een foto maken van de nog ongesnoeide druiven. Wordt vervolgd, heel binnenkort.

Geplaatst:

Zonet de eerste twee stokken (Rondo) gesnoeid. De Pinotin en de Cabernet cortis zijn morgen en overmorgen aan de beurt

2019021214372879261549985383.jpg

^ Vóór.

2019021215184548651549985376.jpg

^ Mooi levend groen, maar nog geen bloeden. Met het huidige / komende week mooie weer begint het wel snoei-tijd te worden (áls je wilt wintersnoeien)

2019021215141762791549985380.jpg

^ Tijdens. Links is klaar, rechts is onderhanden werk.

2019021215210122261549985378.jpg

^ En klaar. In totaal drie kwartier van langharig tuig naar skinheads. Waarvan zeker 15 minuten om alle binddraad van de ranken te verwijderen. Het is nu beangstigend kaal. Gaat dat wel weer goed komen? Ja. Vorige winter heb ik ook zo rigoureus gesnoeid, en uit de eerste foto (situatie vóór) blijkt ook dat het helemaal goed gekomen is.

2019021215244111781549985547.jpg

^ Iemand nog snoeihout nodig? (van Rondo / Pinotin / Cabernet cortis)

Mijn verhaal:

Er wordt bij Guyot snoei geadviseerd om minimaal twee ranken te reserveren (bij dubbel Guyot 2 x 2 ranken). Een reserve voor het geval de meest geschikte breekt bij het uitbuigen. Ik doe dat iets anders: Eerst de meest geschikte rank selecteren en die, vóór snoeien, uitbuigen en opbinden. Pas als het uitbuigen en opbinden zonder ernstig gekraak/geknak gegaan is al het overige eraf.

Waarom doe ik Guyot snoei? Ik vind dat het makkelijkst. Vorig jaar had ik bij de rechter Rondo aan één kant geen mooie ranken dichtbij de stam. Toen heb ik daar Cordon snoei toegepast.

2019021215552193341549985544.jpg

^ Snoeihout, om op te kweken.

De overtollige ranken knip je schuin af, zodat het blijvende deel schuin is. Dan blijft er geen regenwater op staan. Maar wat is nou de onder- en bovenkant van dat snoeihout, als je dat snoeihout wilt opkweken? Daarom knip ik direct de onderkant recht af, en de bovenkant direct schuin. Zo weet je altijd wat de onder- en bovenkant van je snoeihout is.

Wanneer welke snoei toepassen? Is Guyot snoei wel geschikt voor jouw druiven?

Tja, dat is een heel verhaal. Voor een andere keer ...

Net zoals het opkweken van snoeihout: een andere keer ...

Zie volgende bericht ...

Alles met dank aan Bit. Die heeft mij twee (drie?) jaar geleden alles ter plekke gedemonstreerd, maar toen ik een dag later de andere stokken snoeide was dat met pijn in het hart. Bijna al die prachtige ranken eraf, dat kan toch niet goed wezen? Wel dus, voor deze snoei.

O ja: de tip hoe de onder- bovenkant van snoeihout te markeren: ook van Bit.

Geplaatst:

- Hoe druiven stekken: zie onder andere druiven-stekken-t8458.html

- Meer over druiven snoeien: zie onder andere druiven-snoeien-t14135.html

- Verschillen en overeenkomsten Cordon en Guyot snoei: Daar zijn meerdere topics over. Gelukkig zijn ze makkelijk te vinden met (uiteraard) de zoekterm Cordon of Guyot. Dat zijn vrij unieke woorden, je krijgt dus vrijwel alleen relevante hits.

- Andere snoeivormen (gordijn; voor pergola; anders): Daar weet ik niks van. Zelf zoeken dus.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

26 april. Het snoeihout (gesnoeid op 12-2-19) begint nu goed uit te lopen. Wortels zullen er nog nauwelijks zijn.

Rondo, andere rassen zijn wat later.

2019042617181721271556292643.jpg

26 april. De Rondo maakt al forse scheuten. Over een weekje de overtollige scheuten wegbreken, en de rest opbinden.

2019042616385751011556292241.jpg

Al volop bloemknoppen:

2019042616393820231556292418.jpg

(Hier ook Rondo, andere rassen zijn wat later)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...