Jump to content

framboos inkorten

mybobo

Recommended Posts

Sinds januari heb ik een extra stuk tuin van iemand overgenomen. Daar stond een soort frambozen'bosje'. Dus de frambozen niet netjes langs een rek maar ongeveerl 3m2 met frambozen (als een soort grote struik).

Ik heb ze vorige week gesnoeid, alle takken die vrucht hebben gedragen heb ik tot de grond weggesnoeid. Nu heb ik alleen het probleem dat de takken die dit jaar zijn gegroeid enorm lang zijn geworden en allemaal op de grond hangen. Ik zou ze eigenlijk in willen korten aangezien ze komend seizoen natuurlijk nog een stuk gaan groeien.

Mijn vraag is: kan dat? En als ik de takken inkort, hoe lang kan ik ze dan het beste laten?

Ik begrijp een beetje uit je omschrijving dat aanbinden aan een rek geen optie is. Nu al de hele bos wat fatsoeneren kan wel, alle takken die echt belachelijk lang zijn kun je ook nu al een stuk insnoeien, maar dan langer laten dan dat je ze straks na de winter wil hebben, zoals appelvrouw zegt. Je kan dan zeg maar op ongeveer 1.50 gaan zitten en in maart een uiteindelijke snoei toepassen op al die takken.

Waarom nu niet op de uiteindelijke lengte ? De winter zal alle takken wat doen uitdrogen/ invriezen op de gesnoeide uiteinden, dus dat heb je nog voldoende lengte over ná de winter.

Wat je ook goed kunt doen is, straks na oktober of anders in maart, een deel van al de takken die dit jaar gegroeid zijn sowieso helemaal weg te halen he ? Dat betekent wel verlies van hoeveelheden vruchten, maar wel beter vor de takken die wel blijven en gaan uitlopen en dragen volgend voorjaar.

Dus ja, fatsoeneren kan nu al, maar hou wat langere lengte aan, zodat je na de winter op de door jou gewenste lengte gaat zitten, wat appelvrouw zegt, ong 1.20 ofzo.

ps. héél veel weghalen en dan toch een rek plaatsen ( of lijnen ) kan natuurlijk toch ook wel he ? Moet je alleen heel veel van je bos gewoon weghalen.